|
|
|
||
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)
|
|
||
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)
BIECHELE, M.; PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5. BISCHOF, M.; KESSLING, V.; KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X. MACAIRE, D.; HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5. HANSEN, M.; ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2. ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X. NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811. WIEIERLACHER, A.; BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1. BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2. KRUSCHE, D. Kurze deutsche Prosa im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Inter-Nationes, 1998. LANGE, G. Erwachsen werden. Jugendliterarische Adoleszenzromane im Deutschunterricht : Grundlagen. Didaktik. Unterrichtsmodelle. Hohengehren: Schneider Verlag, 1999. ISBN 3896762192. SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2. WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York: Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663. ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5. |
|
||
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)
Požadavky ke zkoušce: - aktivní účast na výuce (80 %) - didaktizace zvoleného tématu z reálií - didaktizace zvoleného tématu z literatury (prezentaca na skupinovém kolokviu; struktura prezentace: představení tématu -literárního, písňového textu či jiného textu vztahujícího se k literatuře), argumenty pro výběr textu, náměty pro práci s textem, vypracovaný příklad jednoho cvičení s praktickou ukázkou) |
|
||
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)
Pojem reálie a různé přístupy k pojetí reálií ve VCJ. (8.10.) Historie reálií v cizojazyčném vyučování. (15.10.) Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. (15.10.) Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. (22.10.) Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. (29.10.) Prezentace didaktizace zvoleného tématu (3.12., 10.12., 17.12.) Didaktika literatury jako specifická oblast VCJ. Vymezení disciplíny, sepětí didaktiky literatury s lingvodidaktikou a didaktikou reálií. (8. 10.2018) Otázka role a skutečného zastoupení literatury ve vyučování VCJ. Zastoupení literatury v SERRJ a v kurikulárních dokumentech ČR. Práce s literárním textem jako forma interkulturně zaměřeného literárního učení. (15. 10. 2018) Zdroje literárních textů ve VCJ. Problematika učebních materiálů: zastoupení literárních textů v učebnicích; čítanky, zjednodušená četba, ´zrcadlové´/ bilingvní knihy a další prameny jako zdroje didakticky adaptovaných textů. Problematika autentických literárních textů. (22. 10. 2018, 29.10. 2018) Možnosti zařazení literatury do VCJ, faktory práce s literárním textem. (3. 12) Otázka literárního kánonu / textového korpusu ve VCJ – zastoupení konkrétních autorů a témat. Práce s literárním textem / literární projekt na příkladu konkrétního autora, tématu, textu. (10. 12. 2018) Práce s médii, dramapedagogika. (17. 12. 2018)
|
|
||
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)
Požadavky k zakončení literárně didaktické části: 1. Referát – zmapování literárních textů v jednom z dále uvedených zdrojů podle vlastního výběru (skupinová práce). Délka referátu: 5 - 7 minut. Struktura referátu: charakteristika materiálu, popis přístupu k literatuře, seznam literárních textů (bude distribuován kolegům), upozornění na jeden až dva z textů (subjektivní výběr ze strany referujících) doplněné argumety. a. učebnicové soubory: Sprechen Sie Deusch?; Aspekte; AusBlick; b. bilingvní/zrcadlové knihy; c. zjednodušená četba; d. čítanky (+ Wir wiederholen für das Abitur) e. internetové portály
2. CV čtenáře (volný písemný projev v rozsahu 1 – 3 stran). Datum odevzdání: při posledním prosincovém setkání) – v elektronické a tištěné (papírové) podobě. |