course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Students will be introduced to the basic principles of biology textbook (educational text, worksheets) writing. Students will get to know how to select and define educational content of biology curriculum to fulfill the professional and didactic requirements. Students will able to use inductive procedure to infer new facts and deductive procedures to review and deepen biology knowledge. Students will realize the importance of using graphical expressions (pictures, tables, graphs) and particular examples from practice for establishing correct ideas and understanding of biological processes. Students will learn to prepare problem-based curriculum and test questions.
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Studenti se seznámí se zásadami tvorby učebnic (výukového portfolia, pracovních sešitů) z biologie. Studenti se naučí, jak vybrat a stanovit vzdělávací obsah učiva biologie tak, aby byly splněny požadavky odborné (vědecká správnost, aktuálnost s přihlédnutím k úrovni vědeckého poznaní i požadavkům daných RVP) a didaktické (přiměřenost věku a předchozím znalostem cílové skupiny studentů). Budou schopni aplikovat induktivní postup při vyvozování nových faktů a deduktivní postupy pro opakování a prohloubení znalostí. Uvědomí si, jak důležitou roli pro vytváření správných představ a porozumění biologickým dějům hraje grafické vyjádření (ilustrace, tabulky grafy) a užití konkrétních příkladů z praxe. Naučí se tvořit úvahové otázky, problémově stavěné učivo, testové otázky.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Doporučená: Maňák J., Švec V. Cesty pedagogického výzkumu, 2004, Paido, Brno, 90 s., ISBN 80-7315-078-6.
Doporučená: Petty, G. Moderní vyučování. 2004, Portál s r. o., 380 s., ISBN80-7367-172-7.
Doporučená: Průcha J. Teorie a analýzy edukačního média, 1998, Paido Brno,148 s., ISBN 80-85931-49-4.
Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Students will be required to write a short text according to the didactic principles of biology education.
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Zpracování krátké kapitoly vzdělávacího textu dle aktuálních didaktických zásad pro vzdělávání v biologii.
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Students will be introduced to the basic principles of biology textbook (educational text, worksheets) writing.
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Studenti se seznámí se zásadami tvorby učebnic (výukového portfolia, pracovních sešitů) z biologie.
Course completion requirements -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Student performance assessment
Seminar work
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)