Contemporary literary theories and their application in L2 teacher training curriculum. Reader-oriented theories.
Last update: GRMELOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
Současné literární teorie a problematika jejich aplikace v tvorbě odborného kurikula v pregraduálním učitelském studiu.
Literature -
Last update: GRMELOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
COOK, G. (1994) Discourse and Literature. Oxford University Press. ISBN: 0-19-437185-9
GRIFFITH, P. (1987) Literary Theory and English Teaching. Philadelphia: Open UP. ISBN: 0-335-15250-3.
ISER, W. (2006). How to Do Theory.Oxford: Blackwell Publishers. ISBN:13- 978-1-4051-1579-1.
KRAMESCH, C. (1993) Context and Culture in Language Teaching. Oxford University Press. ISBN: 0-19-437187-5.
RYAN, M. (1999) Literary Theory: A Practical Introduction. Oxford: Blackwell Publishing. ISBN: 0-631-17276-9.
ZIMA, P.V. (1998) Literární estetika. Olomouc: Nakladatelství Votobia. ISBN:80-7198-329-2.
Last update: GRMELOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
COOK, G. (1994) Discourse and Literature. Oxford University Press. ISBN: 0-19-437185-9
GRIFFITH, P. (1987) Literary Theory and English Teaching. Philadelphia: Open UP. ISBN: 0-335-15250-3.
ISER, W. (2006). How to Do Theory.Oxford: Blackwell Publishers. ISBN:13- 978-1-4051-1579-1.
KRAMESCH, C. (1993) Context and Culture in Language Teaching. Oxford University Press. ISBN: 0-19-437187-5.
RYAN, M. (1999) Literary Theory: A Practical Introduction. Oxford: Blackwell Publishing. ISBN: 0-631-17276-9.
ZIMA, P.V. (1998) Literární estetika. Olomouc: Nakladatelství Votobia. ISBN:80-7198-329-2.
Syllabus -
Last update: GRMELOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
Literary esthetics between Hegel and Kant: the two extreme poles in the interpretation of literature (Hegel’s logocentrism and Kant’s autonomous esthetics.
The importance of Czech tradition of literary scholarship: Prague Structuralism (Jan Mukařovský, Felix Vodička) - multiplicity of meaning.
Husserl’s phenomenology and the interpretation of literature: Roman Ingarden.
Poststructuralist strategies and the interpretation of literature: Roland Barthes, Jacques Derrida, Michel Foucault).
Wolfgang Iser and his reader-oriented esthetics, the role of the reader, and literature teaching (schemata, indeterminacy, multiplicity).
Last update: GRMELOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
Literární estetika mezi Heglem a Kantem: dva krajní póĺy v interpretaci literatury (Heglův logocentrismus a autonomní estetika Kanta).
Vliv české literárněvědné tradice: pražský literárněvědný strukturalismus (Jan Mukařovský, Felix Vodička)- otevřená recepce, mnohoznačnost.
Huserlova fenomenologie a literárněvědná interpretace: Roman Ingarden (konkretizace).
Poststrukturalistické strategie a interpretace literárního textu: Roland Barthes, Jacques Derrida, Michel Foucault).
Wolfgang Iser, jeho recepční estetika, role čtenáře a výuka literatury (schémata, místa nedourčenosti, mnohoznačnost).