|
|
|
||
Last update: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)
ANDR / Navazující magisterské studium 2023/2024 doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. LS 1/1; povinný předmět Zk / 4 kredity Předmět se věnuje problematice stáří jako edukačnímu fenoménu současnosti, stárnutí a stáří ve vztahu k edukačním možnostem tento proces ovlivňovat. Sledován je vývoj vnímání stáří, variabilita stáří v kontextu edukace, pozornost je zaměřena na tělesné, psychické a sociální aspekty stáří a na možnosti aktivizace, na kognitivní aspekty stáří a limity edukace. Obsahem předmětu jsou možnosti aktivizace seniorů s různými zdravotními postiženími, pozornost je věnována terapeuticko-formativním přístupům v aktivizaci seniorů se zdravotním postižením (arteterapie, canisterapie, muzikoterapie, ruční práce a ergoterapie). |
|
||
Last update: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)
Zkouška: Podmínkou ke zkoušce je zpracování semestrálního úkolu na základě zadání vyučujícího. Zkouška je realizována formou písemného testu v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu a v rozsahu semestrálních úkolů. |
|
||
Last update: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
Povinná literatura: JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9 MÜHLPACHR, Pavel. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2510-7. MÜLLER, Oldřich. Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3689-0. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-86039-90-0. Doporučená literatura: MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2. PETŘKOVÁ, Anna. Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0879-1. |
|
||
Last update: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)
Charakteristika obsahu předmětu: 1. Edukační rozměr aktivního stárnutí aneb edukace a aktivizace z pohledu života seniora. 2. Základní terminologie 3. Obraz stáří v morálce a etice západní kultury jako východisko vztahu k člověku 4. Senium a jeho variabilita 5. Tělesné aspekty stáří, aneb když tělo nefunguje jako nástroj a jeho nemohoucnost překáží 6. Psychické aspekty stáří v kontextu edukace 7. Sociální aspekty stáří v kontextu edukace 8. Kognitivní aspekty stáří v kontextu edukace 9. Nemocní a tělesně postižení jako edukační problém 10. Dementní – Alzheimerova choroba jako edukační a socializační problém 11. Terapeuticko-formativní přístupy v aktivizaci seniorů s postižením – arteterapie, canisterapie 12. Terapeuticko-formativní přístupy v aktivizaci seniorů s postižením – muzikoterapie, ruční práce a ergoterapie 13. Smrtelnost a existenciální aspekty senia |