Předmět se skládá ze dvou částí – Základy logopedie a Komunikační technologie v ergoterapii.
a) Základy logopedie - tato část předmětu si klade za cíl studenty seznámit s diagnosticko-terapeutickým oborem,
který má své nezastupitelné místo v interprofesní rehabilitaci pacientů dětského i dospělého věku. Studentům
bude informativně představen obor a jeho koncepce v resortu zdravotnictví, nastíněna odbornost klinického
logopeda vč. možnosti spolupráce s jinými odbornostmi a specifika intervence v klinické logopedii. Dále bude
zaměřen na seznámení s možnostmi logopedické diagnostiky i terapie pacientů dětského i dospělého věku při
poruchách řeči (vč. informace o náhradních komunikačních systémech), hlasu, sluchu, polykání a příjmu potravy.
b) Komunikační technologie v ergoterapii - v rámci této části předmětu se studenti seznámí s problematikou
asistivní technologie se zaměřením na komunikační technologie pro osoby s různým typem disability - osoby s
postižením sluchu, zraku, řeči a s fyzickým znevýhodněním. Studenti si osvojí teoretické i praktické znalosti využití
PC při terapii, usnadnění přístupu počítače, práce s různými typy PC pomůcek. Studenti se seznámí s pomůckami
dostupnými na českém trhu a organizacemi poskytujícími tyto pomůcky a poradenství.
Aim of the course - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (11.11.2020)
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití komunikačních technologií v ergoterapii u osob s různým typem disability a naučit je, jak je používat v praxi.
Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (26.01.2022)
Termín "asistivní technologie", odborné poradenství v oblasti asistivních technologií.
Zásady výběru pomůcky a možnosti jejího získání.
Využití PC při terapii. Možnosti usnadnění přístupu PC. Speciální hardware a software.
Využití tabletu z pohledu ergoterapeuta.
Ergonomie a úprava místa při práci s PC.
Informační a komunikační technologie pro volný čas, vzdělávání a zaměstnávání.
Technické pomůcky pro komunikaci dostupné na českém trhu pro osoby s postižením sluchu, zraku, řeči a s fyzickým postižením.
Využití informačních a komunikačních technologií u dětí se speciálními potřebami.
Virtuální realita, výzkum a vývoj v oblasti komunikačních technologií.
Literature - Czech
Last update: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (21.05.2023)
Povinná:
BUBENÍČKOVÁ, Hana, KARÁSEK, Petr, PAVLÍČEK, Radek. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012, 136 s. ISBN 978-80-260-1538-3.
Škodová, Eva Jedlička, Ivan. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003, 616 s. ISBN 80-7178-546-6.
Švestková, Olga, Svěcená, Kateřina (eds.). Ergoterapie : skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. Lékařská fakulta, 2013, 199 s. ISBN 978-80-260-4101-6.
Willkomm, Therese. Assistive technology solutions in minutes : make a difference today!. Concord: ATECH Services, 2005, 134 s. ISBN .
Doporučená:
Castillo-Morales, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 80-7367-105-0.
Cséfalvay, Zsolt Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013, 228 s. ISBN 978-80-262-0364-3.
Gangale, Debra C.. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004, 229 s. ISBN 80-247-0534-6.
Jelínková, Jana Krivošíková, Mária Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
Kittel, Anita M.. Myofunkční terapie. Praha: Grada, 1999, 111 s. ISBN 80-7169-619-6.
Koukolík, František. Lidský mozek : [funkční systémy, norma a poruchy]. Praha: Galén, 2012, 400 s. ISBN 978-80-7262-771-4.
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5.
Lechta, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 978-80-7367-901-9.
Love, Russell J., Webb, Wanda G.. Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009, 372 s. ISBN 978-80-7367-464-9.
Tedla, Miroslav. Poruchy prehľtania. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009, 312 s. ISBN 978-80-7311-105-2.
Zikl, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 978-80-247-3852-9.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (11.02.2024)
- aktivní účast na výuce
- test z části Logopedie
- odevzdání zápočtové práce Návrh vhodných pomůcek pro klienta s disabilitou
Studenti si vyberou jednu kazuistiku. Vybírat jí budou ze svých zpracovaných kazuistik, svého pacienta/klienta se kterým se setkali během praxe nebo výuky.
Na základě klientových schopností (fyzických, psychických, mentálních, kognitivních, smyslových…) se pokusí navrhnout vhodné pomůcky, popřípadě usnadnění, ergonomická doporučení pro zkvalitnění práce tohoto klienta s počítačem/tabletem/telefonem. Může se jednat o technické pomůcky pro vzdělávání/zaměstnání/volnočasové aktivity popřípadě mohou být využity i pro ADL činnosti (měli by být ze skupiny asistivní technologie).
Studenti odevzdají přehlednou kazuistiku doplněnou o jednotlivé pomůcky…
U jednotlivých pomůcek uvedou – název, cenu, jak/kde lze pomůcku získat, jestli lze na pomůcku získat nějaké finance a zdůvodnění v čem a proč by mohla klientovi pomoci. Pokud budou navrhovat usnadnění v PC- sepsat názorně pro pacienta jak si má nastavit.
Jelikož se jedná o klienty, se kterými studenti nemají možnost pomůcky prakticky vyzkoušet, bude se jednat o návrh.
Hodnocena bude kvalita zpracování, argumentace pro výběr jednotlivých pomůcek.