Last update: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v
ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopnosti kreativity. Naučí
studenty základům kritického vědeckého myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v
ošetřovatelské praxi. Naučí je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracování a
vyhodnocování výsledků. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Úvod do výzkumu v ošetřovatelství, vymezení výzkumu, priority výzkumu v ošetřovatelství ve 21. Století.
Metody a formy lidského poznávání, obecné principy poznávání - princip zákonitosti, princip prokazatelnosti,
princip vztahů a vývoje a princip kauzality.
Fáze vědeckého výzkumu, informační příprava na výzkum, výzkumný problém, proměnné, hypotézy,
předvýzkum, validita a reliabilita měření.
Interpretace výsledků výzkumu, jejich prezentace, závěrečná zpráva kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
Kvalitativně aplikovaný výzkum, postup při kvalitativním výzkumu, metody kvalitativního výzkumu, výzkum
životních událostí.
Kvantitativní výzkum v ošetřovatelství, výzkumný soubor, měření, pozorování a škálování v ošetř. výzkumu.
Dotazník v ošetřovatelském výzkumu, struktura a konstrukce dotazníku, validita a reliabilita dotazníku.
Nejběžnější metody zpracování dat, uspořádání dat a sestavování tabulek četností, grafické znázornění dat.
Základní charakteristiky polohy.
Základní charakteristiky variability, míry šikmosti a špičatosti, normální rozdělení.
Statistické testy významnosti - závislost mezi měřenými jevy při nominálním měření.
Statistické testy významnosti - závislost mezi měřenými jevy při ordinálním měření.
Statistické testy významnosti - závislost mezi jevy při intervalovém nebo poměrovém měření.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Cíle:
Zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu.
Pochopit význam základních fází výzkumného procesu.
Naučit se vymezit a formulovat výzkumný problém.
Naučit se formulovat hypotézy a cíle.
Pochopit důležitost výběru vhodných metod pro výzkum proměnných veličin.
Zvládnout analýzu dat a interpretaci výsledků.
Osvojit si metody výzkumu v ošetřovatelství.
Zvládnout sestavení výzkumné zprávy a zveřejňování výsledků výzkumu.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Samostatná příprava z doporučené studijní literatury bude průběžné kontrolována v průběhu konzultací.
Podmínkou udělení zápočtu bude 100% účast na výuce (neúčast z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a úspěšné vyplnění zápočtového a zkušebního testu, ve kterém student/ka prokáže, že je schopen/a aplikovat základní poznatky získané v průběhu výuky.
Zkouška je písemná - formou testu a prokázání schopnosti použití základních statistických metod.
ZPŮSOB A PODMÍNKY UKONČENÍ PŘEDMĚTU (v ak. r. 2020/21):
Shora uvedené podmínky pro ukončení předmětu se nemění.
Literature - Czech
Last update: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Základní studijní literatura:
BÁRTLOVÁ, S., SADÍLEK, P., TÓTHOVÁ,V. Výzkum a ošetřovatelství. 2. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008, 185 s. ISBN 978-80-7013-467-2
FARKAŠOVÁ, D. et al. Výzkum v ošetřovatelství. 1. vyd. (české) Martin: Vydavatelství Osveta, 2006, 87 s. ISBN 80-8063-220-4
Kutnohorská, J. Výzkum v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 175 s. ISBN 978-80-247-2713-4
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Nakladatelství Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 80-246-0030-7
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2006, 200 s., ISBN 80-244-1367-1
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000, 207 s. ISBN 80-85931-79-6
KOMENDA, S. Úvod do metodologie zdravotnického výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995
KOMENDA, S. Základy statistiky ve zdravotnictví. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1992
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. 1. vyd. Praha: Academia, 2000, 204 s., ISBN 80-200-0755-5
Rozšiřující literatura:
Beck, Ch. T., Polit, D.F. Nursing research: principles and methods. 7. vyd. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2004, 758 s. ISBN 0-7817-3733-8
Brink, P.J. , Wood, M.J. Basic steps in planning nursing research : from question to propsal. 1. vyd. North Scituate: Duxbury Press, 1978, 211 s. ISBN 0-87872-174-6
Beck, Ch. T., Polit, D. F. Essentials of nursing research: methods, appraisal, and utilization. 6. vyd. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2005, 554 s. ISBN 0-7817-4972-7
Burns, N., Grove, S.K. The practice of nursing research: conduct, critique, & utilization. 4. vyd. Philadelphia: W.B. Saunders, 2001 ISBN 0-7216-9177-3
KOMENDA, S. Vypočitatelná náhoda. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 187 s. ISBN 80-244-0092-8
ŽIAKOVÁ, K. et al. Ošetrovateľstvo teória a vedecký výzkum. 1. vyd. Martin: Osveta, 2003, 319 s. ISBN 80-8063-131-X
Povědomí o výzkumu v praxi sestry a porodní asistentky - Strategické dokumenty pro sestry a porodní asistentky (4). vyd. 1.: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2002, 18 s. ISBN 80-85047-23-3
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Zápočet:
Podmínkou udělení zápočtu bude 100% účast na výuce (neúčast z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a úspěšné vyplnění zápočtového a zkušebního testu, ve kterém student/ka prokáže, že je schopen/a aplikovat základní poznatky získané v průběhu výuky.
Zkouška:
Zkouška je písemná - formou testu a prokázání schopnosti použití základních statistických metod. Test pokrývá vyučovanou problematiku v plné šíři.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Obsahové zaměření:
Přednášky:
Úvod do výzkumu v ošetřovatelství, vymezení výzkumu, priority výzkumu v ošetřovatelství ve 21. Století.
Metody a formy lidského poznávání, obecné principy poznávání - princip zákonitosti, princip prokazatelnosti, princip vztahů a vývoje a princip kauzality.
Fáze vědeckého výzkumu, informační příprava na výzkum, výzkumný problém, proměnné, hypotézy, předvýzkum, validita a reliabilita měření.
Interpretace výsledků výzkumu, jejich prezentace, závěrečná zpráva kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
Semináře:
Kvalitativně aplikovaný výzkum, postup při kvalitativním výzkumu, metody kvalitativního výzkumu, výzkum životních událostí.
Kvantitativní výzkum v ošetřovatelství, výzkumný soubor, měření, pozorování a škálování v ošetřovatelském výzkumu.
Dotazník v ošetřovatelském výzkumu, struktura a konstrukce dotazníku, validita a reliabilita dotazníku.
Nejběžnější metody zpracování dat, uspořádání dat a sestavování tabulek četností, grafické znázornění naměřených dat.
Základní charakteristiky polohy.
Základní charakteristiky variability, míry šikmosti a špičatosti, normální rozdělení.
Statistické testy významnosti - závislost mezi měřenými jevy při nominálním měření. (2 hodiny)
Statistické testy významnosti - závislost mezi měřenými jevy při ordinálním měření. (2 hodiny)
Statistické testy významnosti - závislost mezi jevy při intervalovém nebo poměrovém měření. (2 hodiny)