|
|
|
||
Last update: PhDr. David Čeněk (21.01.2024)
|
|
||
Last update: PhDr. David Čeněk (21.01.2024)
Přednáška umožní získat ucelený přehled o institucionálních, ekonomických, sociálních i estetických dějinách španělské kinematografie. Součástí kurzu budou také detailní rozbory vybraných filmů, jejichž předběžný seznam je uveden v sylabu. |
|
||
Last update: PhDr. David Čeněk (21.01.2024)
Studentům doporučuji rešerši v online katalogu NFA s klíčovým slovem „spanish“ nebo „spanish cinema/movie“. Dále hledat podle jmen jednotlivých tvůrců. Knihovna NFA má k dispozici knihy v anglickém i španělském jazyce a v českém tisku již vyšla řada monografických textů a rozhovorů. V případě nejasností či pochybností se bez váhání na mne obraťte a rád vám literaturu doporučím nebo poradím dle vaší jazykové vybavenosti. Přednášky jsou postaveny především na španělských zdrojích. například: Historia del cine español (Signo E Imagen) de Román Gubern (Autor), José Enrique Monterde (Autor), Julio Pérez Perucha (Autor), Esteve Riambau (Autor), Casimiro Torreiro (Autor), 2009. El cine español: Una historia cultural (Comunicación) de Vicente J. Benet (Autor), 2012. Una historia del cine español : cine y sociedad, 1910-2010 (La Casa de la Riqueza. Estudios de la Cultura de España), 2017. Historia del cine español, ed. Román Gubern, 1995. |
|
||
Last update: PhDr. David Čeněk (21.01.2024)
Atestace může být udělena na základě 70% docházky a zapojení do výuky nebo na základě historické práce na vybrané téma. Podmínkou bude fokus na období, estetickou tendenci nebo žánr. Nepůjde tedy o analýzu filmu ani díla jednoho tvůrce. |
|
||
Last update: PhDr. David Čeněk (21.01.2024)
orientační seznam témat: 1. Nástup frankismus a jeho vliv na kinematografii. Filmová propaganda a žánrová pestrost čtyřicátých let. 4. Poválečná situace filmového průmyslu a autokratické vlivy (kontrolní a cenzurní mechanismy). Bardem-Berlanga a salamanské rozhovory, filmoví disidenti. Španělský neorealismus. 5. García Escudero a nový španělský film. „nová vlna“ – La Escuela de Barcelona. Marginalizovaná produkce, komerční produkce, krach ekonomického experimentu. 6. Případová studie: Kat, 1963, r. Luis García Berlanga 7. Změna systému a z toho vyplývající vlivy na kinematografii, pokus o „třetí cestu“, zrod proudu: film extrémní pravice. Estetické tendence španělského filmu v období přechodu k demokracii 1973-1982. 8. Změny v kinematografii (1982-1992): zákon Miró, Jorge Semprún, vliv volného trhu na rozložení produkce, nové styly a noví autoři, vznik autonomních kinematografií. 9. Případová studie: Duch úlu, 1973, r. Víctor Erice Data výuky budou stanovena dle aktuálních pokynů vedení fakulty. |