|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (15.02.2021)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (13.09.2023)
Objective of the course: introduction of basic concepts from the field of philosophy of nature, more complex discussion of topics within the philosophy of nature, development of argumentation skills, development of critical thinking. The basic learning outcomes are: - students understand selected concepts of nature and can formulate questions based on these theories; - students can argue for and against different conceptions of nature; - students have a critical view of the current practice of outdoor activities and can enrich them with new elements thanks to their theoretical understanding of nature. |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Povinná literatura: CAPRA, F. Tao fyziky. Praha: DharmaGaia, 2003. HEIDER, J. Tao vůdce. CAD Press 1997. KRATOCHVÍL, Z. Filosofie živé přírody. Praha: Herrmann a synové, 1994. KREIN, K. Nature and risk in adventure sports. In M. McNamee (Ed.), Philosophy, Risk and Adventure Sports. London: Routledge, 2007, pp. 80-93. JIRÁSEK, I. Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. LAO-C’. Tao te ťing. Praha: DharmaGaia, 1997. MARTÍNKOVÁ, I. Kalokagathia - harmonie duše a těla, nebo harmonie člověka? Česká kinantropologie, 2003, vol. 7, no. 1, pp. 75-81. MARTÍNKOVÁ, I. and PARRY, S. Safe Danger - On the Experience of Challenge, Adventure and Risk in Education. Sport, Ethics and Philosophy, 2017, vol. 11, pp. 75-91. NIETZSCHE, F. Lidské, příliš lidské. Praha: Oikoymenh, 2011. SKÝBOVÁ, M. Etika a příroda. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011. TELAMA, R. Nature as motivation for physical activity. In P. Oja and R. Telama (Eds.), Sport for All. Amsterdam: Elsevier, 1991, pp. 607-615. THOREAU, H. D. Walden aneb Život v lesích. Paseka, 2006. VUOLLE, P. Nature and environments for physical activity. In P. Oja and R. Telama (Eds.), Sport for All. Amsterdam: Elsevier, 1991, pp. 597-606. Další materiály - Moodle.
Doporučená literatura: HOWE, L.A. Different Kinds of Perfect: The Pursuit of Excellence in Nature-Based Sports. Sport, Ethics and Philosophy, 2012, vol. 6, no. 3, pp. 353-368. HOWE, L.A. Remote Sport: Risk and Self-Knowledge in Wilder Spaces. Journal of the Philosophy of Sport, 2008, vol. 35, no. 1, pp. 1-16. JAMES, S.P. The Presence of Nature: A Study in Phenomenology and Environmental Philosophy. Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2009. LOLAND, S. Outline of an Ecosophy of Sport. Journal of the Philosophy of Sport, 1996, vol. 23, pp. 70-90. NEUMAN, J. Joseph Cornell: Pedagog přírody. Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku, 2007, vol. 8, pp. 140-143. |
|
||
Last update: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (09.10.2019)
Pravidelná docházka a aktivní účast na hodinách, prezentace v hodině na dané téma, odevzdání prezentace v písemné podobě se zapracováním zpětné vazby z hodiny. |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Přednášky: 1. Pojetí přírody - filozofické, vědecké, pragmatické, estetické 2. Příroda a přirozenost - fyzis, problematika přírodních zákonů, příroda jako stálá změna 3. Prožitek - charakteristika prožitku, vliv přírody na naše prožívání a bytí v teď a tady, „flow experience“ 4. Taoismus - pojem „tao“, základní principy taoismu, přirozenost a metody dosahování přirozenosti 5. Etika a příroda 6. Role nebezpečí pro bytí člověka, nebezpečné aktivity. Aktivity v přírodě a problematika lidské konečnosti 7. Shrnutí
Cvičení: 1. Rozpracování jednotlivých pojetí přírody 2. Příroda v nás. Lidské, příliš lidské a nadlidské vzhledem k aktivitám v přírodě a jejich výuce 3. Harmonie a harmonizace člověka 4. Taoistické pojetí vůdce ve srovnání s běžným pojetím vůdce v naší společnosti 5. Etika a příroda - problematika hodnot ve vztahu člověka a přírody 6. Diskuse pojmů: nebezpečí, riziko, výzva, dobrodružství 7. H. D. Thoreau a jeho projekt v díle Walden aneb život v lesích |
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (30.01.2021)
Materiály k přednáškám jsou pro studenty uloženy na Moodle 1 (pod: FTVS/Katedra základů kinantropologie a humanitních věd/Název předmětu).
V případě distanční formy výuky budou přednášky realizovány v prostředí MS Teams.
Link pro výuku v MS Teams pro akademický rok 2020/2021: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a57afb6c414fd4172bd29eb2ccb5406b0%40thread.tacv2/conversations?groupId=97d4b0d3-3c9e-4c23-a118-f760ef98818d&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |