|
|
|
||
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)
|
|
||
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)
Cílem kurzu je naučit studenta vytvořit základní jednoduchou digitální edici historického písemného pramene. |
|
||
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (23.08.2022)
Aigner, Thomas – Winter Karin: Alte Archive – Neue Technologien/ Old Archives – New Technologies, St. Pölten 2006. Aigner, Thomas – Hohenbruck, Stefanie – Just, Thomas – Kemper, Joachim: Archive im Web – Erfahrungen, Herausforderungen, Visionen/ Archives on the Web – Experiences, Challenges, Visions, St. Pölten 2011. Ambrosio, Antonella – Barret, Sébastien – Vogeler, Georg (Hg.): Digital diplomatics. The computer as a tool for the diplomatist? Archiv für Diplomatik, Schriftgeschichte, Siegel- und Wappenkunde. Beiheft 14, Köln – Weimar – Wien 2014.
Bleier, Roman a kol.: Scholarly Digital Editions as Interfaces, Norderstedt: 2018.
Boyle, Jennifer E. a kol.: The Routledge Research Companion to Digital Medieval Literature, London: 2017. Burdick, Anne – Drucker, Johanna – Lunenfeld, Peter – Presner, Todd – Schnapp, Jeffrey: Digital_Humanities, Massachusetts 2012. Duntze, Oliver – Schassan, Torsten – Vogeler Georg (Hg.), Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 3/ Codicology and Palaeography in the Digital Age 3, Nordestedt 2015. Fischer, Franz – Fritze, Christiane (Hg.): Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2/ Codicology and Palaeography in the Digital Age 2, Nordestedt 2011. Fischer Franz – Busch Hannar (Hg.): Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 4/ Codicology and Palaeography in the Digital Age 4, Nordestedt 2017. Millson-Martula Christopher – Gunn Kevin (eds.): The Digital Humanities. Implications for Librarians, Libraries and Librarianship, London – New York 2019. Rehbein, Malte – Sahle, Patrick (Hg.): Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter/ Codicology and Palaeography in the Digital Age, Nordestedt 2009. URL: https://lombardpress.org/schema/docs/diplomatic/ https://teach.dariah.eu/course/view.php?id=32 |
|
||
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)
Seminář bude realizován formou praktických cvičení. |
|
||
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)
Výstup v podobě digitální edice vybraného pramene. |
|
||
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (28.01.2024)
1. hodina semináře proběhne přímo v Národní knihovně ve Studověně ORST v 1. patře (Je potřeba zařídit si průkazku do NK) I. Úvod a seznámení s digitální edicí (2 týdny - 3 hodiny) A. 1. Představení kurzu a jeho cílů 2. Úvod do digitální edice a významu historických pramenů B. 1. Seznámení se s platformami pro digitální edici 2. Praktická demonstrace nástrojů a jejich výhod pro začátečníky II. Základy digitalizace a sběr materiálů (2 týdny - 3 hodiny) A. 1. Teoretické základy digitalizace historických pramenů 2. Postup sběru materiálů pro digitální edici B. 1. Praktické cvičení - skenování a fotografování písemných pramenů 2. Organizace a správa získaných materiálů III. Základy editorů a nástrojů pro digitální edici (3 týdny - 4,5 hodiny) A. 1. Seznámení s textovými editory pro digitální edici 2. Praktické ukázky práce s textem B. 1. Základy XML a jeho využití v digitální edici 2. Praktické cvičení v tvorbě a úpravě XML dokumentů C. 1. Přehled dostupných nástrojů pro digitální edici 2. Demonstrace funkcí a jejich využití v praxi IV. Praktické cvičení a konzultace (5 týdnů - 7,5 hodiny) A. 1. Praktická cvičení v tvorbě digitální edice 2. Individuální konzultace se studenty V. Závěrečná hodina: Prezentace projektů a zhodnocení (1 týden - 1,5 hodiny) A. Prezentace digitálních edic vytvořených studenty B. Diskuze o zkušenostech a obtížích C. Zhodnocení celého kurzu a získaných dovedností VI. Konzultace a podpora studentů (1 týden - 1,5 hodiny) A. Poslední příležitost pro konzultace a dotazy B. Závěrečná pomoc při dokončení projektů |
|
||
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)
Seminář je určen začátečníkům a k jeho absolvování není potřeba žádných programátorských znalostí. |
|
||
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)
|