Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Obsah předmětu vychází z akreditovaného curiculla ASPHER (Association of Schools of Public Health in the
European Region) a seznamuje studenty s vybranými tématy veřejného a sociálního zdraví a zdravotnictví včetně
zdravotní a sociální problematiky rizikových a marginalizovaných skupin.
Aim of the course - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Cílem předmětu je umožnit studujícím získat potřebné znalosti a kompetence v oblasti environmentální prevence se zaměřením jak na individuální, tak zejména na faktory sociálního okolí.
Descriptors - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Oborové znalosti - studující je dokáže popsat a kriticky reflektovat témata intervencí, která vedou k ke změnám interpersonálním, organizačním, komunitním a politickým na straně jedné, a základní typy veřejnozdravotních intervencí na straně druhé. Studující se orientuje v The Universal Prevention Curriculum for Substance Use vydané ISSUP a jejich evropské implementační praxi.
Oborové dovednosti - Studující je schopen shromáždit příslušní informace o problémech cílových skupin. Je schopen vytvořit či se podílet na tvorbě nejvodnější intervence, její realiazaci a následném vyhodnocení. Student má dovednosti potřebné k prosazení eticky a profesně přijatelné varianty řešení.
Obecná způsobilost/kompetence - studující je schopen po úspěšném splnění podmínek pro splnění předmětu navrhovat, realizovat a hodnotit akce, opatnření a programy pro dosažení specifických cílů. Dále budou schopni kritické reflexe existujících i připravovaných aktivit ve veřejném prostroru. Studující umí vyhledávat a kriticky reflektovat různé zdroje informací. Studující je schopen pracovat v rámci multidisciplinárního týmu.
Syllabus - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Představena jsou témata intervencí, která vedou ke změnám interpersonálním, organizačním, komunitním a politickým na straně jedné, a základní typy veřejnozdravotních intervencí na straně druhé.
Témata:
Význam a úrovně environmentální prevence – intrapersonální faktory, interpersonální procesy, institucionální faktory, komunitní faktory
Hlavní přístupy prevence na „mikro“ a „makro“ úrovních
Tvorba efektivních preventivních systémů pro implementaci intervencí založených na důkazech a politik zahrnujícímch několik aktérů, zúčastněné strany a dostupné zdroje
Hodnota dlouhodobých preventivních aktivit
Hodnota využití komunitních týmů k podpoře úsilí o prevenci
Faktory ovlivňující připravenost společnosti na preventivní intervence
Evaluace, efektivita a kvalita
Veřejná politika v rámci environmentální prevence
Surveillance, outreach, screening
Case management jako veřejnozdravotní intervence
Zdravotní výchova, zastupování, konzultace
Spolupráce, vytváření koalic jako veřejnozdravotní intervence
Komunitní organizování jako veřejnozdravotní intervence
Sociální marketing ve veřejném zdraví
Tvorba politiky jako intervence ve veřejném zdraví
Literature - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Doporučená literatura:
Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P., Barták, M., Bártík, P... et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
Miovský, M., Adámková, T., Barták, M., Čablová, L., Čech, T., Doležalová,P... et al. (2015). Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L. & Pavlas Martanová, V. (2015). Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
E-Guebaly, N., Carra, G., Galanter, M. (2015). Textbook of addiction treatment: international perspectives. Springer.
Galanter, M., Kleber, H. D., Brady, K. (ed.) (2014). The American Psychiatric Publishing textbook of substance abuse treatment. American Psychiatric Pub.
Detels, R. et al. (ed.) (2015). Oxford Textbook of Global Public Health: The practice of public health. Vol. 3. Oxford University Press.
Schaffer, M. A., Anderson, L. JW., Rising, S. (2016). Public health interventions for school nursing practice. The Journal of School Nursing, 2016, 32.3: 195-208.
Stanhope, M., Lancaster, J. (2015). Public Health Nursing-E-Book: Population-Centered Health Care in the Community. Elsevier Health Sciences.
Kalina, K. et al. (2015). Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing.
Learning resources - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)