The probability of an individual becoming part of a physical conflict situation at least once in their life is relatively
high. Basic literacy and orientation in such situations are therefore advantageous for almost everyone. From the
perspective of physical education, the topic of self-defense fulfills several key competencies. In this course,
students will become familiar with the basic principles of resolving self-defense situations, the versatile use of
techniques, and they will learn how to create appropriate didactic sequences.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (21.02.2022)
Pravděpodobnost, že se jedinec stane součástí nějaké fyzické konfliktní situace alespoň jednou v životě je
poměrně vysoká. Základní gramotnost a orientace v takových situacích je tedy výhodou téměř pro každého. Z
hlediska ŠTV navíc tématika sebeobrany naplňuje hned několik klíčových kompetencí. V předmětu se student
seznámí se základními zásadami řešení sebeobranných situací, variabilním využití technik a naučí se vytvářet
vhodné didaktické řady.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
The student is familiar with basic tactical principles of self-defense.
The student can establish a stable posture in various situations.
The student possesses a flexible and reliable striking technique adapted for self-defense needs.
The student can assess the significance of individual grips and can direct efforts towards extrication.
The student is proficient in ground self-defense and understands the hierarchy of positions.
The student can devise drills for the above-mentioned aspects and use appropriate teaching methods.
The student can systematically frame techniques and evaluate their suitability for resolving specific situations.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (21.02.2022)
Student se orientuje v základních taktických zásadách sebeobrany
Student je schopen si vynutit stabilní postoj v rozmanitých situacích
Student disponuje flexibilní a spolehlivou úderovou technikou adaptovanou na potřeby sebeobrany
Student umí zhodnotit význam jednotlivých úchopů a dokáže směřovat úsilí ve snaze o vyproštění
Student je gramotný v sebeobraně na zemi a orientuje se v hierarchii pozic
Student umí vymýšlet drily na výše zmíněné položky a adekvátně využívat didaktické postupy
Student je schopen systematického rámcování technik a umí zhodnotit vhodnost pro řešení specifických situací
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
Active participation in classes.
Brief verbal presentation on a chosen topic.
Didactic output.
Completion of ongoing assignments.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (21.02.2022)
1) aktivní účast na lekcích
2) krátká verbální prezentace zvoleného tématu
3) didaktický výstup
4) plnění průběžných úkolů
Literature -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
PAVELKA, Radim a Jaroslav STICH. Sebeobrana: nebuďte snadnou obětí!. Praha: Ikar, 2015. ISBN 978-80-249-2800-5.
MILLER, Rory Kane a Jan KADLEC. Komunikace v konfliktu. Praha: Mladá fronta, 2018. ISBN 9788020448156.
MILLER, Rory Kane. Realita násilí: k čemu jsou bojová umění ve skutečném světě. Přeložil Jan KADLEC. Praha: Mladá fronta, 2017. ISBN 978-80-204-4401-1.
JANEČKOVÁ, Eva. Právní aspekty sebeobrany. Praha: Wolters Kluwer, 2015. Právní rukověť (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7478-760-7.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Viktimologie pro forenzní praxi. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0582-1.
Náchodský, Z. (2006) Nebojte se bránit. Praha: Armex Publishing.
Reguli, Z., & Vít, M. (2011). Modelové situace v sebeobraně - Učební opory : Inovace SEBS a ASEBS. Retrieved April 29, 2019, from http://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/elearning/modelove-situace-v-sebeobrane
Reguli, Z., & Vít, M. (2016). Sebeobrana pro střední školy | Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity. Retrieved April 29, 2019, from https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/js16/sebeobrana/web/index.html
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (21.02.2022)
PAVELKA, Radim a Jaroslav STICH. Sebeobrana: nebuďte snadnou obětí!. Praha: Ikar, 2015. ISBN 978-80-249-2800-5.
MILLER, Rory Kane a Jan KADLEC. Komunikace v konfliktu. Praha: Mladá fronta, 2018. ISBN 9788020448156.
MILLER, Rory Kane. Realita násilí: k čemu jsou bojová umění ve skutečném světě. Přeložil Jan KADLEC. Praha: Mladá fronta, 2017. ISBN 978-80-204-4401-1.
JANEČKOVÁ, Eva. Právní aspekty sebeobrany. Praha: Wolters Kluwer, 2015. Právní rukověť (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7478-760-7.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Viktimologie pro forenzní praxi. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0582-1.
Náchodský, Z. (2006) Nebojte se bránit. Praha: Armex Publishing.
Reguli, Z., & Vít, M. (2011). Modelové situace v sebeobraně - Učební opory : Inovace SEBS a ASEBS. Retrieved April 29, 2019, from http://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/elearning/modelove-situace-v-sebeobrane
Reguli, Z., & Vít, M. (2016). Sebeobrana pro střední školy | Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity. Retrieved April 29, 2019, from https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/js16/sebeobrana/web/index.html
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)
Practical credit: Demonstration of selected techniques.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)
Praktický zápočet: demonstrace vybraných technik
Syllabus -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (10.10.2023)
Technical, tactical, and psychological principles of self-defense.
Legal aspects of self-defense.
Variable guard positions.
Modificated striking techniques.
Escape from certain positions.
Literacy in ground defence positions.
Appropriate didactic methods.
Creating model self defence situations.
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (21.02.2022)
Technické, taktické a psychologické zásady sebeobrany.