|
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D. (13.05.2008)
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D. (13.05.2008)
KLÍMA, P., KLÍMA, J. Základy etopedie. Praha 1989. MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita, 1994. NEŠPOR, K. Alkohol, drogy a vaše děti. Praha: BESIP, 1997. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, 1999. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: PARTA, 2003. |
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D. (13.05.2008)
1. Vymezení a charakteristika psychopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s mentální retardací u nás a v zahraničí. Významné osobnosti psychopedie. Historické pojetí vztahu společnosti k jedincům s mentální retardací. 2. Definice, etiologie, výskyt a klasifikace mentální retardace. Charakteristika jednotlivých stupňů. Demence. 3. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický, somatický, motorický vývoj. Socializace. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy. 4. Systém vzdělávání jedinců s mentální retardací. Charakteristika jednotlivých škol a vzdělávacích programů. Legislativní opatření. 5. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince s mentální retardací. Ústavní péče (zákon o sociálních službách). Rodina a dítě s mentální retardací. Alternativní přístupy k výchově a vzdělávání jedinců s mentální retardací (Camphillské hnutí). 6. Předprofesní a profesní příprava. Podporované zaměstnávání. Možnosti pracovního uplatnění jedinců s mentální retardací ? zácvikové kurzy, chráněné dílny, chráněné pracovní místo, chráněná pracovní dílna, rekvalifikace, pracovní rehabilitace. Celoživotní vzdělávání. Současné trendy psychopedie. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob s mentální retardací. 7. Diagnostika psychopedická. Obsah, metody diagnostiky. Anamnéza vstupní, průběžná, výstupní. Analýza produktů a výsledků činnosti. Teorie edukace osob s mentální retardací. Didaktické zásady, metody a formy používané při edukaci žáků s mentální retardací. Základy metodiky jednotlivých předmětů. 8. Vymezení a charakteristika etopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s poruchami chování a psychosociálním postižením, ohrožením a znevýhodněním u nás a v zahraničí. Osobnosti etopedie. 9. Charakteristika, klasifikace (agresivní a neagresivní poruchy chování), etiologie poruch chování. Specifické poruchy chování (LMD/ADD, ADHD). Agrese, agresivita. Šikana. 10. Ústavní a ochranná výchova. Přehled a charakteristika školských zařízení. Delikvence mladistvých. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých. Legislativa. Edukace žáků s poruchami chování. Peer programy při podpoře edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování. Role nevládních organizací při edukaci jedinců s dispozicí k poruše chování (CESOP, Podané ruce, Dům na půli cesty?). 11. Institut náhradní rodinné péče - charakter ústavní a rodinné péče. Zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči. Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže. Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání). Prostituce, pornografie, dětská pornografie. 12. Patologické závislosti - pojetí, terminologie. Akutní intoxikace, zneužívání, syndrom závislosti na návykových látkách. Toxikomanie ? prevence, přehled drog, ucelený systém péče o závislé jedince. Alkoholismus, tabakismus, gamblerismus. 13. Problematika bezdomovectví, azylové domy, děti ulice, prostituce, obchod se ženami. Menšiny, migranti, problematika uprchlictví. Interkulturní výchova a vzdělávání. 14. Vězeňství. Programy zacházení. System alternativních trestů. Viktimologie. |