Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (10.09.2022)
This course aims to give the students a general outline of the most significant events in American literature, focusing largely, but not exclusively, on canonical authors. These seminars complement lectures which reside in presenting a particular literary movement, including its social and cultural background. These are then followed by a close reading session which focuses on the selected seminar texts (short stories, plays, novels/extracts etc.).
Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (10.09.2022)
V přednáškové části se student obeznámí se základní vývojovou linií americké literatury od 17. až po konec 19. století, včetně historického pozadí. Na přednášku navazuje řízené čtení zadaných ilustrativních ukázek americké prózy a poezie v původním znění.
Descriptors -
Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (10.09.2022)
All the course materials are available online from:
Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (10.09.2022)
Doporučená literatura:
Ruland, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1991. ISBN-13: 978-0140144352.
Procházka, M., Quinn, J., Ulmanová, H., Roraback, E. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.
High, Peter, An Outline of American Literature, London: Longman, 2007.
Van Spanckeren, K. Outline of American Literature – revised edition. US Information Agency, 1994.
Lauter, P., Yarborough, R., Cheung, K., Molesworth, C. The Heath Anthology of American literature, Early Nineteenth Century: 1800 - 1865, Houghton Mifflin Harcourt, 2005. ISBN-13: 9780618532988.
Lauter, P., Yarborough, R., Alberti, J., Brady, M. The Heath Anthology of American literature: Volume A: the Beginnings to 1900, Houghton Mifflin Harcourt, 2008. ISBN: 0-618-54250-7.
Rozšiřující literatura:
Bercovitch, S. (ed.). The Cambridge History of American Literature. Cambridge, 1994.
Bradbury, M.:. The Modern American Novel, Oxford: O.U.P, 1992.
Elliott, E. et al, (Eds.) Columbia Literary History of the United States, Columbia University Press, 1988-2001.
Hendin, J. (ed.). A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. Londýn, 2004.
Minter, D. A Cultural History of the American Novel,Cambridge:CambridgeUniversity Press, 1996.
Procházka, Martin a Stříbrný, Zdeněk. Slovník spisovatelů [literatur v angličtině]. Nakladatelství Libri: Praha, 2003.
Roth, J., (Ed) American Diversity, American Identity,New York: Henry Holt, 1995.
Starling, M. W. The Slave Narrative: Its Place in American History. Washington, DC: Howard University Press, 1988.
Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (10.09.2022)
Doporučená literatura:
Ruland, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1991. ISBN-13: 978-0140144352.
Procházka, M., Quinn, J., Ulmanová, H., Roraback, E. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.
High, Peter, An Outline of American Literature, London: Longman, 2007.
Van Spanckeren, K. Outline of American Literature – revised edition. US Information Agency, 1994.
Lauter, P., Yarborough, R., Cheung, K., Molesworth, C. The Heath Anthology of American literature, Early Nineteenth Century: 1800 - 1865, Houghton Mifflin Harcourt, 2005. ISBN-13: 9780618532988.
Lauter, P., Yarborough, R., Alberti, J., Brady, M. The Heath Anthology of American literature: Volume A: the Beginnings to 1900, Houghton Mifflin Harcourt, 2008. ISBN: 0-618-54250-7.
Rozšiřující literatura:
Bercovitch, S. (ed.). The Cambridge History of American Literature. Cambridge, 1994.
Bradbury, M.:. The Modern American Novel, Oxford: O.U.P, 1992.
Elliott, E. et al, (Eds.) Columbia Literary History of the United States, Columbia University Press, 1988-2001.
Hendin, J. (ed.). A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. Londýn, 2004.
Minter, D. A Cultural History of the American Novel,Cambridge:CambridgeUniversity Press, 1996.
Procházka, Martin a Stříbrný, Zdeněk. Slovník spisovatelů [literatur v angličtině]. Nakladatelství Libri: Praha, 2003.
Roth, J., (Ed) American Diversity, American Identity,New York: Henry Holt, 1995.
Starling, M. W. The Slave Narrative: Its Place in American History. Washington, DC: Howard University Press, 1988.
Syllabus -
Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (10.09.2022)
1. Lecture: Colonial American Literature (online video lecture)
Introductory class
2. Lecture: Enlightenment
Reading assignment – Benjamin Franklin: 2 pamphlets
3. Lecture: Romantism I
Reading assignment – Washington Irving: The Legend of the Sleepy Hollow
4. Lecture: Romantism II
E.A.Poe: The Black Cat, The Tell-Tale Heart
5. Lecture: Romantism III
Reading assignment – N. Hawthorne: Birthmark
6. Lecture: Romantism IV – slave narratives
Reading assignment – The Narrative of Frederick Douglass
7. Lecture: 19th century poetry (online video)
Reading assignment – Whitman, Dickinson
8. Lecture: American Transcendentalism
Četba – H.D. Thoreau: Civil Disobedience
9. Lecture: Transition between Romanticism and Realism
Četba – H. Melville: Bartleby the Scrivener
10. Lecture: Realism/Naturalism I
Reading assignment –A. Bierce: An Occurrence at Owl Creek Bridge
S. Crane: The Red Badge of Courage (excerpt)
11. Lecture: Realism/Naturalism II – Local Color
Reading assignment –Kate Chopin: A Respectable Woman and 4 other stories
Optional reading assignment – C.P.Gilman: The Yellow Wallpaper
Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (11.10.2023)
Requirements: 80% attendance (2 unexplained absences are permissible); A short reflective essay (600 words minimum).
Exam procedure: 1) The student picks the topic and has 15 minutes to assemble his or her thoughts and jot down notes on a piece of paper which s/he can then use during the presentation. 2) The student gives a short verbal presentation on the topic of his or her choice (8-20 minutes). The teacher should not interrupt the student's presentation for the first two minutes. 3) The teacher gives feedback on the student's written performance (essay). 4) The teacher announces the grade.
Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (11.10.2023)
Podmínky pro splnění studijních povinností
Požadavky k zápočtu: 80% účast na seminářích (tj. povolené jsou 2 neomluvené absence), velmi krátká reflektivní esej (minimum 600 slov) - pokud student prokazuje velmi kvalitní přípravu během celého semestru, lze tuto povinnost prominout.
Ústní zkouška vychází z profilu bakalářské státnice (viz https://webkajl.pedf.cuni.cz/documents/exams/szzk/SZZ-Bc-nova-akreditace-okruhy.pdf, str. 3).
Protokol:
1) Student si vybere téma a má 15 minut na to, aby si utřídil myšlenky a napsal poznámky na papír, které pak může použít při prezentaci. 2) Student přednese krátkou ústní prezentaci na zvolené téma (8-20 minut). První dvě minuty by zkoušející neměl tuto prezentaci přerušovat. 3) Učitel poskytne zpětnou vazbu k písemnému vystoupení studenta (eseji). 4) Učitel oznámí známku.
Learning resources -
Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (10.09.2022)
All the course materials and interactive activites are accessible from:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2326
Last update: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (10.09.2022)
Veškeré kurzovní materiály lze stáhnout v prostředí Moodle: