|
|
|
||
Last update: PhDr. Marie Jelínková, Ph.D. (19.09.2023)
Sociální podnikání spojuje dvě oblasti lidské činnosti. Snahu o naplnění veřejného zájmu prostřednictvím podnikatelské činnosti. Veřejným zájmem může být realizace sociální práce, apel na environmentální dopady podnikání, nebo v té nejjednodušší podobě podpora místní komunity. Při naplnění prvního kritéria – sociálního měřítka – je nutné reflektovat také podnikatelskou udržitelnost vlastní činnosti. Sociální podnik je v prvé řadě podnikatelský subjekt, jehož cílem ale není kumulace zisku, ale ekonomicky udržitelná realizace veřejného zájmu. Prostřednictvím své podnikatelské aktivity se tak podniky snaží eliminovat společenské problémy, se kterými se setkávají v praxi. Kurz nabízí odpovědi na následující otázky: - Jaké jsou cíle sociální podniků? - Jaké typy sociálních podniků jsou v České republice? Jakými cílovými skupinami se zabývají? - Jakou roli hrají pro trh práce? A pro nástroje politiky zaměstnanosti? - Jaké jsou dopady sociálního podniků na společnost? - Je sociální podnikání udržitelné jako podnikatelské činnost? V českém prostředí je přístup k sociálním podnikům ambivalentní a při hodnocení rozvoje sociálního podnikání v Česku velmi záleží na konkrétním člověku a jeho místě v celospolečenské struktuře. Kurz se na problematiku dívá v praktické rovině sociálních podniků a jejich příležitostí ovlivnit stav sociálních problémů ve společnosti. Kurz probíhá prezenčně a tvoří ho šest setkání (4 teoretická, 2 praktická spojená s návštěvou sociálního podniku) |
|
||
Last update: PhDr. Marie Jelínková, Ph.D. (19.09.2023)
Cíl předmětu Cílem předmětu je seznámit studenty s cíli a přístupy sociálního podnikání v evropském kontextu, s důrazem na vývoj a pracovní postupy v České republice. Dále pak studentům ukázat principy sociálního podnikání, představit praktické realizace sociálního podnikání a jeho odlišné cíle u jednotlivých podniků. A to od financování sociálních služeb po environmentální dopady v mikroregionu, od profesionálního a profesního tréninku zaměstnanců po škálování dobré praxe. V rámci kurzu se studenti seznámí s příklady dobré i špatné praxe sociálního podnikání. Budou mít příležitost kritického přístupu k problematice na základě práce s daty a případovými studiemi. Výsledkem kurzu je zpřesnění představy o realitě sociálního podnikání v Česku a základní rozhled pro jeho realizaci. |
|
||
Last update: PhDr. Marie Jelínková, Ph.D. (19.09.2023)
Podmínky absolvování kurzu: · průběžné plnění aktivit (vždy jasně zadáno v Moodle) (50 % známky) · četba povinné literatury · zpracování podnikatelského plánu pro zvolenou oblast podnikání (zpracování podnikatelského plánu je podmínka pro přistoupení k ústní zkoušce) · ústní zkouška (50 % známky) |
|
||
Last update: PhDr. Marie Jelínková, Ph.D. (19.09.2023)
Literatura Povinná: DOHNALOVÁ, Marie, Kateřina LEGNEROVÁ a Pavel BAREŠ. Sociální podniky a zaměstnávání znevýhodněných osob. I., Vstupní analýza datových zdrojů o sociálních podnicích pracujících s osobami 50+. Praha: VÚPSV, 2021. ISBN 978-80-7416-406- DOHNALOVÁ, Marie a Pavel BAREŠ. Legislativní a institucionální podmínky pro činnost sociálních podniků a pro zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce: s přihlédnutím ke specifickému postavení a možnostem pracovní integrace u osob se záznamem v trestním rejstříku. Praha: VÚPSV, 2020. ISBN 978-80-7416-359-3. TRČKA, Lukáš. Sociální podnikání: teorie pro praxi. Brno: Ústav sociálních inovací, 2014. ISBN 978-80-260-7215-7. Doporučená: BACON, Nicola, Marcia BROPHY, Nina MGUNI, Geoff MULGAN a Anna SHANDRO. The State of Happiness Can public policy shape people’s wellbeing and resilience?, str. 6-41, 65-85 (dostupné na: CHOUINARD, Yvon a Vincent STANLEY. Zodpovědná firma: jak podnikat tak, aby to bylo prospěšné nejen vlastníkům, ale i ostatním lidem a planetě. Praha: PeopleComm, 2014. ISBN 978-80-87917-12-1. |
|
||
Last update: PhDr. Marie Jelínková, Ph.D. (20.09.2023)
Tematické okruhy 1. vývoj sociálního podnikání a jeho role ve společnosti Sociální podnikání přichází do Česka s růstem a rozvojem neziskového sektoru a vstupů z evropských fondů. Začíná vymezováním a pojmenováním jednotlivých aktérů a možnostmi jejich zapojení. Rozmach přichází s první výzvou na financování podnikání a následným propojením s aktivní politikou zaměstnanosti. 2. trh práce specifických cílových skupin Podpora zvýšení zaměstnanosti jednotlivých cílových skupin přichází prostřednictvím finančních možností státu, především ESF. Jedním z důležitých kritérií, proč může sociální podnikání vůbec existovat, je také nepřehlédnutelná práce sociálních služeb a lidí tam působících. 3. realizace veřejného zájmu prostřednictvím sociálního podnikání Cílem sociálního podnikání je podpora a rozvoj veřejného zájmu. V každém regionu může být zájem odlišný, proto je nutné se na sociální podnikání dívat nejen jako na prostředek pro zvýšení zaměstnanosti rizikových skupin v populaci. 4. práce s komunitou Vnímání komunity v sociálním podnikání má dvě úrovně. Vnitřní a vnější. Prvních z nich se soustředí na vztahy uvnitř podniku a způsob jeho řízení, na kterém se v nějaké míře podílejí všichni zaměstnanci. V druhém případě se soustředí na vztahy s ostatními sociálními podniky, a to prostřednictvím podpory a síťování jednotlivých provozů. Termíny přednášek pro rok 2023: 19.10. 26.10. (exkurze) 2.11. 9.11. (exkurze) 23.11. 7.12.
|
|
||
Last update: PhDr. Marie Jelínková, Ph.D. (19.09.2023)
Vstupní požadavky Kurz je určen pro studenty se základní znalostí sociálního systému ČR (pokročilejší bakaláře, magisterské studenty). Kurz je veden formou čtyř dvouhodinových setkání a dvou výjezdů do terénu. Nabízí mimořádně zajímavý výhled do praxe sociálního podnikání v Česku. |