Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v klinické propedeutice a jejich fixace, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:
- Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority,
hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, přizpůsobit se
jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství.
- Zjistit očekávání a priority pacienta.
- Vést cílený rozhovor založený na diferenciální diagnostice; být pozorní k verbální i nonverbální komunikaci
pacienta, jeho návykům, resp. návykům jeho rodiny, k povaze onemocnění; ověřit, zda je třeba zajistit
překladatele; přistupovat k pacientům celostně (holisticky), empaticky a bez předsudků.
- Identifikovat a používat i jiné zdroje informací při získávání kompletní anamnézy, včetně rodinných příslušníků,
praktických lékařů, případně personálu ubytovacího zařízení, lékárny, sociálních služeb a jiných zdravotnických
organizací.
- Zjistit, jaká byla dosavadní léčba pacienta, včetně doplňkových nebo alternativních postupů léčby.
- Zjistit, zda a případně jaké psychoaktivní látky pacient užívá.
- Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu.
- Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně.
- Rozpoznat sebepoškozování nebo násilí páchané na pacientovi, včetně napadení.
- Odebrat pediatrickou anamnézu v závislosti na věku pacienta (včetně matky/otce a dítěte nebo adolescenta).
- Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti.
- Odebrat anamnézu užívání nebo zneužívání psychoaktivních látek a dalšího chování ohrožujícího zdravotní stav
pacienta.
- Odebrat gynekologickou anamnézu, zmapovat sexuální aktivitu pacienta a odebrat reprodukční anamnézu.
- Odebrat anamnézu u těžce nemocného nebo umírajícího pacienta.
- Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel
vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.
- Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu.
- Provést fyzikální vyšetření v obtížných situacích, jako je například obezita pacienta, vykonávání potřeby, pacient
nespolupracující, pacient s poruchou vědomí nebo s kognitivní poruchou, pacient s jazykovou barierou.
- Identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření. Zhodnotit životní funkce
(tělesná teplota, pulz, dech, krevní tlak).
- Zvládnout a osvojit si vyšetřovací techniky zaměřené na pacienta (patient-centred), být schopen používat nástroje
(např. fonendoskop, otoskop, oftalmoskop aj.), respektovat soukromí pacienta, jeho pohodlí a bezpečnost.
- Provést následující:
o Celkové zhodnocení statusu praesens a životních funkcí pacienta.
o Zhodnocení stavu výživy pacienta.
o Zhodnocení úrovně pozornosti, myšlení, vnímání, řeči, emočního stavu a psychomotorických schopností.
o Posouzení stavu pacientovy kůže a kožních adnex (zejm. vlasy, nehty) a popis jejich poškození (lézí).
o Palpace lymfatických uzlin.
o Vyšetření nosu, obličeje, úst, slinných žláz a hrtanu pohledem.
o Vyšetření všech částí (struktur) krku pohledem, pohmatem a poslechem.
o Vyšetření štítné žlázy a karotid pohledem a pohmatem.
o Vyšetření kostry a kloubů pohledem a pohmatem.
o Vyšetření kloubní pohyblivosti ramen, loktů, zápěstí, prstů, kyčlí, kolen a kotníků.
o Vyšetření páteře pohledem, poslechem a poklepem, včetně vyšetření její pohyblivosti.
o Vyšetření hrudi pohledem a pohmatem, poklep a poslech plic.
o Palpace (úder srdečního hrotu/fremitus) a poslech srdce, popis ozev a šelestů.
o Palpace pulsu, zhodnocení případné arteriální insuficience nebo tvorby modřin.
o Zhodnocení žilního systému.
o Vyšetření břicha pohmatem, poklepem a poslechem a následný popis nálezů.
o Vyšetření třísel a kýlních otvorů pohledem a pohmatem.
o Palpace prsu
o Základní neurologické vyšetření
o Zhodnocení stupně poruchy vědomí (škála).
o Zhodnocení antropometrických charakteristik u kojence/dítěte/adolescenta v závislosti na věku pacienta.
o Zhodnocení stupně puberty u pacienta
o Zhodnocení psychomotorického vývoje u pediatrického pacienta (neurologický a kognitivní vývoj).
o Zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta.
- Být přítomen u:
o Vyšetření mužského genitálu
o Vyšetření rekta u muže (anus, rectum, prostata, sakrum) a u ženy
o Vyšetření novorozence (Apgar skóre, obličejový dysmorfismus, malformace).
- Rozpoznat abnormální vitální funkce.
- Rozpoznat obtíže a patologické nálezy jako například bolest, dyspnoe, srdeční šelesty, žloutenka a další změny na
kůži, abnormality výsledky biochemického a hematologického vyšetření, poruchy nervového systému, změny
příjmu potravy a denního rytmu a dal.
- Identifikovat obtíže pacienta a posoudit jejich prioritu, odebrat od pacienta relevantní, souvislou a přesnou osobní
a rodinnou anamnézu nebo ji případně získat z jiných zdrojů.
ZELENKOVÁ Jitka et al. Pracovní text z interní propedeutiky [online]. 2011 [cit. 2019-11-01]. Dostupné z: www.propedeutika.cz
CHROBÁK, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy. 2. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1309-0. Dostupné také jako e-kniha.
LEBL, Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
INNES, J. Alastair, Anna R. DOVER a Karen FAIRHURST. Macleod's clinical examination. 14th edition. Edinburgh: Elsevier, 2018. ISBN 978-0-7020-6993-2.
CHROBÁK, Ladislav, Thomas GRAL a Jiří KVASNIČKA. Physical examination in internal medicine. Praha: Grada, 2003. ISBN 978-80-247-0617-7.
Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: