|
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (07.09.2021)
|
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)
Cílem přednášky je prohloubit orientaci studentů v základech biologie a klasifikace vybraných heterotrofních jednobuněčných a mnohobuněčných bezobratlých organizmů se zřetelem přípravy studentů k výuce biologie na ZŠ a SŠ. Obsahem přednášky je zejména stručné seznámení se specifikou stavby a biologie jednobuněčných organismů a variabilitě tělní stavby a biologii mnohobuněčných bezobratlých živočichů s ohledem na postavení v zoologickém systému a přizpůsobení se prostředí.. Důraz je kladen na příklady modelových taxonů využitelných ve výuce, také ale na druhy různým způsobem zajímavé (v rámci světové fauny i fauny ČR), a to s ohledem na význam pro člověka či jejich postavení v ekosystémech.
Cílem praktických cvičení je demonstrovat studentům vybrané zástupce bezobratlých živočichů především České republiky s jejich typickými životní projevy, morfologickými znaky a anatomií. Studenti jsou dále seznamováni s ekologií jednotlivých taxonů a možnostmi demonstrace a způsobů získávání, eventuálně chovu pro potřeby školní praxe. Účastníci cvičení si rovněž osvojují techniku mikroskopování a práce s binokulární lupou a přípravy různých typů preparátů, techniku pitvy a naučí se pozorovat a pozorované správně zaznamenat. V laboratoři budou prezentovány vybrané taxony zejména měkkýšů, korýšů, kroužkovců, pavoukovců a hmyzu (formy druhové determinace, pitvy, mikroskopického pozorování apod.). Součástí kurzu je jednodenní dobrovolná exkurze, jejíž přesný termín bude dohodnut na přednášce. Možnými cílovými lokalitami exkurze jsou např. Libický luh, Český kras či České středohoří. V terénu se uchazeči seznámí s hlavními metodami sběru, lovu a extrakce bezobratlých a možnostmi determinace přímo v terénu. |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2023)
Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí. Nepřímá výuka spočívá v samostudiu studijních opor (8 hodin za semestr, protistologické samostudium a práce s určovacími klíči na vybrané skupiny vodních bezobratlých a šestinožců /Hexapoda/, viz seznam literatury) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, e-learning, zpracování karet vybraných druhů) |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (07.09.2021)
Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology59 (5): 429–514. Buchar J., (1995): Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha Buchar J. a kol., (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Hanel L., Lišková E. (2003): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str. Hanel L. (2018): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 94 str. Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie.Academia Praha. Macek J. (2001): Bezobratlí 2. Albatros, 172 str. Motyčka V., Roller Z. (2001): Bezobratlí 1. Albatros, 172 str. Papáček M. a kol., (1994) a další vydání: Zoologie. Scientia, Praha. Rosypal S. a kol., (2003): Nový přehled biologie. Scientia, Praha. Smrž J. (2013 a pozdější dotisky: Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str. Volf P., Horák P. a kol, (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha. Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)
Blokově pořádaný kurs: 1. Úvodní blok: Prezentace systému jednobuněčných (a příbuzných organismů) a bezobratlých živočichů (Powerpointová porezentace) se zaměřením na modelové taxony využitelné ve výuce na ZŠ a SŠ 2. Druhý blok: Laboratorní cvičení zaměřené na praktické činnosti s českými bezobratlými živočichy |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2023)
Předběžný rozvrh přednášky 0/ Jednobuněčné organismy (probráno v rámci nepřímé výuky domácím samostudiem poskytnutých materiálů) 1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka). 2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) ) 3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza 5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace 7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy) 13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka ) 14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)
Předběžný rozvrh cvičení Orientační náplň blokového cvičení je následující: Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika (členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2023)
Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky: Pro "živočišnou" část zápočtu: - plná prezenční účast na praktickém cvičení - odevzdání protokolů ze cvičení (podrobné instrukce poskytne vedoucí praktika na cvičení) Pro "protistologickou" část zápočtu: - poslechnout si všechny audionahrávky týkající se prvoků a prohlédnout si příslušné prezentace (bude k disposici na Moodle a také na google-disku přednášky od 1. listopadu 2023) - do začátku zkouškového období úspěšně otestovat své protistologické znalosti v písemném testu, zadávaném prezenčně na KBES. Konkrétní data písemného protistologického zkoušení budou dohodnuta v průběhu cvičení (druhý výukový blok). Je potřeba, aby každý adept získal alespoň 75 % maximálního bodového zisku (tj. 15 bodů ze 20 maximálních; čtyři otevřené otázky). Písemná zkouška. Zkouška trvající 60 minut bude probíhat testem (uzavřené i otevřené otázky, celkem 25), Součástí testu je rovněž „poznávačka“ dle promítnutých barevných fotografií (15 taxonů), zaměřená především na zástupce žijící ČR. Maximální bodový zisk z testu je 40 bodů. Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba dosáhnout minimálně 75% (tzn. 30 bodů). Přesné termíny písemného testu stanovuje přednášející. Seznam organismů i soubor s barevnými fotografiemi k „poznávačce“ bude adeptům poskytnut na první přednášce. Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny. |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)
|