|
|
|
||
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (14.04.2006)
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Tomáš Herben, CSc. (24.10.2019)
Announced by the teacher of the given year. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Tomáš Herben, CSc. (12.01.2021)
Jak se dělá ochrana přírody – geobotanik na CHKO Plán kurzu 2021 Jindřich Prach (AOPK ČR, cts UK, doktorand na kat. botaniky PřF UK) Termín – víkend 17.-18.4., možno mírně upravit po dohodě s přihlášenými
Kurz má přiblížit, jak se vědecké poznatky geobotanika uplatňují v praxi. Co dnešní ochrana přírody v našem prostředí pro výzkum nabízí? Jak nenarazit při případném žádání úřadů o povolení? Jak může každý využívat četné dostupné podklady a data, jak může domlouvat, realizovat a vědecky využít ochranářská opatření. Vítáme diskuse chtivé studenty všech oborů, nejen botaniky!
Náplň: Exkurze v CHKO Český kras s ukázkami, jak přírodovědec, absolvent botaniky, ve státní správě ochrany přírody pracuje - co se daří i co se nedaří a nezvládá - návštěva lokalit, kde se provádí ochranářský management – výřezy křovin, pastva, ředění lesa, výsadby alejí apod. a diskuse nad tím - návštěva lokalit ikonických druhů – Dracocephalum austriacum, Adenophora liliifolia, Cypripedium calceolus, ukázka pokusů o záchranu, diskuse historie lokalit a co z toho vyplývá (a jestli to vůbec má cenu) - návštěva sídla Správy CHKO a ukázka práce tam, případně diskuse s dalšími zaměstnanci
Přednášky (dle situace, na kat. botaniky, příp. částečně v Karlštejně na CHKO, dohromady 1 den): Náplň možno měnit, přizpůsobit přání přihlášených, doplnit… návrh: - Změny krajiny a vegetace v kostce. Co je dnes jinak, že musíme něco chránit? - Musíme? Proč? Služba občanům, skanzen nebo že se nám to prostě líbí. - Chráněná území – rezervace apod.; co to je, ale hlavně co to znamená v praxi. Kde najít kde jsou, vymezení, definice předmětů ochrany, plány péče – jsou na webu a co užitečného obsahují; co si dohledat, když chci někde bádat; co připomínkovat, když mi na nějakém oblíbeném území záleží; o co a proč žádat o povolení, když chci někde bádat – jak je to formálně (úřad), ale i jak je to reálně (raději se úřadu neformálně zeptat) - Druhová ochrana, chráněné druhy – co z ní vyplývá a nevyplývá a k čemu lze využít; rozdíl v druzích ohrožených (červené seznamy) a vyhláškových (chráněných), plánované legislativní změny - Úřady a orgány ochrany přírody v ČR – velmi rychlé shrnutí – Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, krajské úřady, obecní úřady, ministerstvo, inspekce životního prostředí… – jak se ve změti kompetencí vyznat, když něco chci - Zdroje dat pro botanika a ochranáře, ukázky přístupnosti na webu a ukázky využití – mapy (základní mapy; letecké snímky včetně archivu historických; mapový server AOPK – biotopy aj.; lesnické mapy porostní, typologické aj.; digitální model terénu LIDAR); databáze – nálezová databáze ochrany přírody, ukázky množství dat a ukázky chyb, přímé ukázky, jak dostat data, srovnání s databází Pladias; DRUSOP - Dotace v ochraně přírody – program péče o krajinu, program na obnovu přirozených funkcí krajiny, operační program životní prostředí – jak si snadno sáhnout na peníze chci-li pečovat o oblíbenou lokalitu; problém, že (zatím) je víc peněz než kompetentních zhotovitelů a smysluplných žádostí, tak se nezřídka platí blbosti - Příklady ochrany přírody v minulosti - 19. stol. první rezervace pralesů u nás, ochrana pro „jemnocit pana knížete“ a kritiky za hospodářskou újmu jako by to bylo dneska; spolky okrašlovací ochranné a zalesňovací – účtenky za akáty a černé borovice na přípražské stráně, ochrana domoviny, časopisy Krása našeho domova, Natur und Heimat aj., střediska památkové péče a ochrany přírody, okresní konzervátoři… - ukázka jako zdrojů dat pro výzkum i ukázka, že přístup a problémy se stále stejně vrací
Zkouška – k uchazečem vybrané jakékoli oblíbené lokalitě zpracovat (v rozsahu pár vět, maximálně stránky textu) 1/ shrnutí ochranářského významu, stávající ochrany, případně minulosti lokality, shrnout návrh co by tam bylo věcně dobré dělat a nedělat a jaký by byl vhodný cílový stav lokality 2/ shrnout jak prakticky, kdo a za co by navržené v bodu 1 měl realizovat; to poslat mailem a nad tím proběhne krátká diskuse. |