Last update: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (11.01.2023)
The brain is at the centre of psychological research, and neuroimaging methods provide unrivalled insights into its
architecture and functioning. In a series of lectures, we will look at the strengths and weaknesses of each method
and what they can reveal about brain functioning, particularly information processing. Neuroimaging methods will
be complemented by methods that record physiological processes that automatically accompany our behaviour
(e.g. the polygraph). We will introduce the basic studies that have used the methods and learn to critically reflect
them.
Last update: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (11.01.2023)
Stručná anotace předmětu:
Mozek stojí v centru bádání psychologů a neurozobrazovací metody poskytují jedinečný náhled na jeho stavbu a
fungování. V sérii přednášek se podíváme na to, co jsou silné a slabé stránky jednotlivých metod a co o funkci
mozku, především o zpracování informací nám dokáží odhalit. Neurozobrazovací metody budou doplněny o výklad
metod zaznamenávajících fyziologické procesy, které naše prožívání a chování automaticky doprovázejí (např.
polygraf, eye-tracker). Představíme si základní studie, které dané metody použily k rozvoji kognitivní psychologie a
naučíme se je kriticky zhodnotit.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (11.01.2023)
Aim of subject:
The aim of the course is to introduce basic neuroimaging and physiological methods used in psychology, especially in cognitive research. Emphasis is placed on the devices that students may encounter in the LABELS laboratory, namely EEG, fNIRS and eye-tracker, but other methods will also be introduced (fMRI, MEG, ECG, PET scan).
Gained knowledge:
The student will be able to explain the principle on which neuroimaging and physiological methods work and what physiological processes they record. The student can list the basic areas of research in which the methods are used and can name the studies that use them.
Gained skills:
The student will be able to evaluate the appropriateness of using the presented methods in concrete psychological research and describe their strengths and weaknesses. The student will be able to critically evaluate articles using these methods, interpret their results and expose their shortcomings.
Last update: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (11.01.2023)
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je představit základní neurozobrazovací a fyziologické metody používané v psychologii, především v oblasti výzkumu kognice. Důraz je kladen na přístroje se kterými se studenti mohou v rámci studia setkat v laboratoři LABELS a to konkrétně EEG, fNIRS a eye-tracker, avšak představeny budou i ostatní metody (fMRI, MEG, ECG, PET scan).
Získané znalosti:
Student dokáže vysvětlit na jakém principu neurozobrazovací a fyziologické metody fungují a jaké fyziologické procesy zaznamenávají. Student umí vyjmenovat základní okruhy výzkumu daných metod a umí pojmenovat základní studie které je využívají.
Získané dovednosti:
Student dokáže zhodnotit vhodnost použití představených metod v konkrétním psychologickém výzkumu a analyzovat silné a slabé stránky jednotlivých metod. Dokáže kriticky zhodnotit články používající představené metody a vhodným způsobem interpretovat jejich výsledky či demonstrovat jejich nedostatky.
Literature -
Last update: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (11.01.2023)
Key Reading:
Kulišťák, P. (2003). Zobrazovací techniky nervového systému. In Neuropsychologie, pp.49-65. Praha: Portál.
Šmarda, J. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál
Supplementary books:
Duchowski, A. T. (2002). A breadth-first survey of eye-tracking applications. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 34(4), 455-470.
Ferrari, M., & Quaresima, V. (2012). A brief review on the history of human functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) development and fields of application. Neuroimage, 63(2), 921-935.
Spape, M. (2021). A Psychologist’s guide to EEG: The electric study of the mind. SAGE.
Last update: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (11.01.2023)
Studijní literatura a studijní pomůcky:
Povinné:
Kulišťák, P. (2003). Zobrazovací techniky nervového systému. In Neuropsychologie, pp.49-65. Praha: Portál.
Šmarda, J. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.
Doporučené:
Duchowski, A. T. (2002). A breadth-first survey of eye-tracking applications. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 34(4), 455-470.
Ferrari, M., & Quaresima, V. (2012). A brief review on the history of human functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) development and fields of application. Neuroimage, 63(2), 921-935.
Spape, M. (2021). A Psychologist’s guide to EEG: The electric study of the mind. SAGE.
Syllabus -
Last update: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (11.01.2023)
Biological foundations
Neuroanatomy, nerve impulse transmission and cerebral circulation, eye physiology, cardiac activity, skin conductance
Introduction to methods, their history, principle of functioning, directions of research, basic studies
EEG and MEG (electroencephalography and magnetoencephalography)
fNIRS (functional near-infrared spectroscopy)
eye-tracking (eye movements and pupillometry)
other neuroimaging methods (fMRI, PET-scan, CT)
other physiological methods (polygraph - skin conductance, ECG)
Last update: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (11.01.2023)
Obsah předmětu:
Biologické podklady
Neuroanatomie, vedení nervového vzruchu a krevní zásobování mozku, fyziologie oka, srdeční činnost a vodivost kůže
Predstavenie jednodlitvých metód, ich histórie, princípu fungovania, elementárnych smerov výskumu, základných štúdii
EEG a MEG (elektroencefalografie a magnetoencefalografie)
fNIRS (functional near-infrared spectroscopy)
eye-tracking (pohyby očí a pupilometrie)
ostatní neurozobrazovací metody (fMRI, PET-scan, CT)
ostatní fyziologické metody (polygraf - el. vodivost kůže, ECG)
Entry requirements
Last update: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (11.01.2023)