Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)
Lectures will focus on the basic principles of expertise in sculpture, painting, drawing and graphics. They focus on their material and technique, evaluate their possible adjustment, teach the basics of chemical-technological and restoration research, explain the basics of cultural and historical research and supplement the procedures for stylistic analysis and determination of the function of the work of art. It will be important to have a specific expert work with selected works of art, on which the described methods will be rebuilt. The students will get acquainted with the forms of trade in works of art in the historical context, but also in the present, such as galleries, auctions, art fairs, etc.
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)
Přednášky budou zaměřeny na základní principy znalectví sochy, malby, kresby a grafiky. Orientují se na jejich materiál a techniku provedení, zhodnotí jejich případnou adjustáž, poučí o základech chemicko-technologického a restaurátorského průzkumu, vyloží základy kulturně historického průzkumu a doplní postupy při stylovém rozboru a určování funkce uměleckého díla. Důležitá bude konkrétní znalecká práce s vybranými uměleckými díly, na nichž budou popsané metody přestaveny. Seznámí s formami obchodu s uměleckými díly v historickém kontextu, ale i v současnosti, jako jsou např. obchodní galerie, aukce, veletrh umění ad.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)
Literature:
Bernard Berenson, Rudiments of Connoisseurship, New York 1962
S. J. Fleming, Authenticity in Art, London 1975
George Savage, Forgeries, Fakes and Reproductions, London 1976
Charles Hamilton, Great forgers and famous fakes, New York 1980
Carol Gibson-Wood, Studies in the Theory of Connoisseurship: from Vasari to Morelli, New York, London 1988
Wilhem von Bode, Mein Leben, Berlin 1997
Dorothea Peters, Fotografie als Instrument und Medium der Kunstgeschichte, Berlin 2009
Mary Acton, Learning to look at Sculpture, London 2014
Mary Acton, Learning to look at Painting, London 2014
Mary Acton, Learning to look at Modern Art, London 2014
série Studies in the History of Collecting and Art Markets¨
Journal for art market studies (online)
Georgina Adam, Dark side of the boom: the excesses of the art market in the twenty-first century, London 2017
Titia Hulst, A history of the western art market: a sourcebook of writings on artists, dealers and artmarkets, Oakland 2017 (online)
Bénédicte Savoy, Theories of Art Market: data – value – history, Berlin 2017 (online)
Bénédicte Savoy, The Pricing of Art: maker – markets – museums, Berlin 2017 (online)
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)
Odborná literatura znalectví:
Bernard Berenson, Rudiments of Connoisseurship, New York 1962
S. J. Fleming, Authenticity in Art, London 1975
George Savage, Forgeries, Fakes and Reproductions, London 1976
Charles Hamilton, Great forgers and famous fakes, New York 1980
Carol Gibson-Wood, Studies in the Theory of Connoisseurship: from Vasari to Morelli, New York, London 1988
Wilhem von Bode, Mein Leben, Berlin 1997
Dorothea Peters, Fotografie als Instrument und Medium der Kunstgeschichte, Berlin 2009
Mary Acton, Learning to look at Sculpture, London 2014
Mary Acton, Learning to look at Painting, London 2014
Mary Acton, Learning to look at Modern Art, London 2014
Odborná literatura obchod s uměním:
série Studies in the History of Collecting and Art Markets¨
Journal for art market studies (online)
Georgina Adam, Dark side of the boom: the excesses of the art market in the twenty-first century, London 2017
Titia Hulst, A history of the western art market: a sourcebook of writings on artists, dealers and artmarkets, Oakland 2017 (online)
Bénédicte Savoy, Theories of Art Market: data – value – history, Berlin 2017 (online)
Bénédicte Savoy, The Pricing of Art: maker – markets – museums, Berlin 2017 (online)
Další literatura:
Rudolf Ryšavý, Jak jsem se stal obchodníkem s obrazy, aneb . Knihy versus obrazy (10:0 pro obrazy), Praha 1947.
Werner Ehlich, Bilder - Rahmen: von der Antike bis zum Romantik, Dresden 1979.
Lenka Vaňková, Veronika Pilná, Metodika datování a interpretace portrétů 16. - 18. století pomoicí historické módy, Národní památkový ústav, Praha 2013.
Dagmar Jelínková (ed.), Jak zarámovat obraz?, Národní galerie v Praze, 2017.
Jiří Hořava, Artbedekr, aneb rádce a průvodce trhem s uměním v ČR, 1,2, Třeboň, 2020, 2021.
Antonín Novák (ed.), Traktáty a receptáře. Výtvarné techniky středověku, renesance a baroka, Praha 2020.
Olga Kotková (ed.), Falza? Falza!, Národníá galerie Praha, 2021.
František Zchoval, Petra Příkazská, Jiřina Vyorálková, Judita Kožíšková (edd.), Originál? Umění napodobit umění, Galerie moderního umění v Hradci Králové, 2021.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)
The structure of the lectures: chapters from the history of connoisseurship from Renaissance until today (the role of an expert in culture history: Michelangelo, Vasari, Baldinucci, Crowe, Cavalcasele, Morelli, Berenson, Bode, Frienländer, Tietze, Kramář, Neuman, Šafařík, specific schools of connoiseurship in present days), elementary terms of connoisseurship: techinique, function, style, authorship, datation, the role of an art expert in state or private collections, the role of an art expert in the art market, issues of cultural monuments and national cultural monuments and their sale; basic procedures for determining the author of a work of art and its dating; evaluation of the results of chemical-technological and restoration research; signature issues on works of art; provenance of works of art; publishing of works of art.
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)
Struktura předmětu: kapitoly z dějin znalectví od renesance po současnost (role znalce v kulturních dějinách: Michelangelo, Vasari, Baldinucci, Crowe, Cavalcasele, Morelli, Berenson, Bode, Frienländer, Tietze, Kramář, Neuman, Šafařík, jednotlivé školy znalectví v současnosti); základní pojmy znalectví: technika, funkce, styl, autorství, datace; role znalce uměleckých děl ve státním a soukromém sběratelství; role znalce uměleckých děl v obchodě s uměleckými díly; otázky kulturních památek a národních kulturních památek a jejich prodej; základní postupy při určování autora uměleckého díla a jeho datování; vyhodnocení výsledků chemicko-technologického a restaurátorského průzkumu; otázky signatury na uměleckých dílech; provenience uměleckých děl; publikování uměleckých děl.
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)
The condition for obtaining credit at the end of the winter semester is active participation in lectures and processing of at least one catalog entry of the selected work of art in the form of text or power point presentation.
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)
Podminkou získání zápočtu na konci zimního semestru je aktivní účast na přednáškách a zpracování minimálně jednoho katalogového hesla vybraného uměleckého díla ve formě textu nebo power pointové prezentace.