course is intended for doctoral students only course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment can be fulfilled in the future
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
This subject describes the theoretical foundation for issues of Physical education and Health education and also
offers research results recently realized in the Czech Republic. The importance of the educational area “Humans
and Health” is increasing in the current world considering growing hypo kinesis, overweight and obesity on the one
hand, eating disorders on the other, civilization diseases count and unhealthy habits leading to various addictions.
The new framework educational programs offers the new educational field to eliminate some unwanted
phenomena and to contribute to prevention of undesirable behavior. Focus on this kind of education is socially
necessary.
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
Předmět se zabývá teoretickými východisky Tělesné výchovy a Výchovy ke zdraví a také nabízí výsledky výzkumů
realizovaných v současnosti v České republice. Význam vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví” narůstá v současném
světě v souvislosti s rostoucí hypokinezí, nadváhou a obezitou na jedné straně, stravovacími poruchami,
civilizačními onemocněními a nezdravými návyky vedoucími ke zdravotním škodám na druhé straně. Tento
vzdělávací program nabízí novou vzdělávací oblast, která má eliminovat nežádoucí chování a přispět k prevenci.
Zaměření na tento druh vzdělávání je společensky nezbytné.
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
Předmět vychází z poznatků psychologie, pedagogiky a základů didaktiky TV. Je zaměřen na rozvoj didaktického
myšlení a inovace ve vzdělávacích oborech Tělesná výchova a Výchova ke zdraví. Cílem kreditního kursu je
získání
přehledu o základních dokumentech, projektech, organizačních formách, netradičních a prožitkových aktivitám i
možnostech rozvíjení mezipředmětových vztahů.
Nabízená témata:
1. Školní tělesná výchova a výchova ke zdraví a jejich místo v systému vzdělávání a výchovy.
2. Existující projekty na jednotlivých stupních a typech škol, determinace projektů rámcovými vzdělávacími
programy, Standardy pro TV.
3. Specifické didaktické formy, dobrodružné, prožitkové a netradiční činnosti. Mimotřídní a mimoškolní
pohybové a volnočasové aktivity.
4. Kázeň, spolupráce, zájem a tvořivost. Principy vnější a vnitřní diferenciace v procesu výchovy.
5. Multikulturní výchova prostřednictvím sportu: vyrovnávání se s odlišností vlastní i příslušníků jiných
skupin prostřednictvím TV, nové poznatky o neznámých hrách a sportech.
6. Didaktický výzkum, metodologie deskriptivních a intervenčních projektů. Modernismus a postmodernismus ve
Literature -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. 151 stran. ISBN 978-80-246-1854-8.
FIALOVÁ Ludmila, FLEMR Libor, MARÁDOVÁ, Eva, MUŽÍK, Vladimír. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2885-1.
JANÍK, T. et al.: Kvalita školy a kurikula. Praha, NÚV, 2011.
MUŽÍK, V., & JANÍK, T.: Tělesná výchova z pohledu absolventa základní školy. In J. Maňák & T. Janík (Eds.), Absolvent základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (26.04.2018)
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. 151 stran. ISBN 978-80-246-1854-8.
FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2885-1.
FIALOVÁ L. Systém české školní tělesné výchovy v evropském kontextu. Telesná výchova & šport XII, 2002/1, s. 7- 10. ISSN 1335-2245.
FIALOVÁ, L. Dobrodružství, napětí a riziko v tělesné výchově. Těl. Vých. Sport. Mlád., 62, l996/ 4, 5, 6, 7, 8.
FIALOVÁ, L. Interkulturní kompetence a jejich rozvoj prostřednictvím tělesné výchovy. Pedagogika, 2008, vol. LVIII, no.1, p. 21- 28. ISSN 0031-3815.
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. 155 s.
PETTY, G. Moderní vyučování.Praha: Portál, 1996. 380 s.
STUCHLÍKOVÁ,I., JANÍK, T. Oborové didaktiky: vývoj- stav-perspektivy. Brno: Masarykova universita, 2015. 465 s. ISBN: 978-80-210-7769-0.