Advanced features of CAS (Mathematica, Maxima) and DG programs (Geogebra). The goal is to create custom applications.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2013)
Pokročilé funkce CAS (Mathematica, Maxima) a DG programů (Geogebra). Cílem předmětu je vytváření vlastních aplikací.
Aim of the course -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2010)
The aim of the course is to acquaint students with the use of programs for dynamic geometry (Cabri) and with computer algebra systems (Mathematica).
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2010)
Cílem předmětu je seznámit studenty s ovládáním, možnostmi a využitím programů pro dynamickou geometrii (Cabri) a s computer algebra systémy (Mathematica).
Schumann, Cabri Geometre - eine Evaluation durch Lehrer der Bundesrepublik, Cornelsen Software. 1994
Schumann, Green, Discovering geometry with a computer - using Cabri-Geometre, Chartwell-Bratt. 1994
Torrence, B. F., Torrence, E. A. The Student's Introduction to Mathematica: A Handbook for Precalculus, Calculus, and Linear Algebra, Cambridge:Cambridge University Press, ISBN 0 521 59445 6
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2010)
Vrba, A. Geometrie na počítači, On-line: http://www.pf.jcu.cz/cabri/kurz/
Kováčová M., Záhonová V., Dobrakovová J. MATHEMATICA pre stredoškolských učiteľov, Bratislava: STU, 2007, ISBN 80-967305-1-7
On-line: http://www.mathematica.cz/dokumenty.php
Vaníček, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie, UK Praha, Ped. fakulta, ISBN 978-80-7290-394-8
Koman, M., Fritsch, R. Posviťme si s Cabri do méně známých a neznámých zákoutí geometrie, Části I(2004) , II(2004), III(2005), IV(2006), MFI, ISSN 1210-1761
Teaching methods -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2010)
The seminar in the computer lab.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2010)
Seminář v počítačové učebně.
Syllabus -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2010)
In the first part of the term, Cabri II and Cabri 3D programs will be taught. The second part of the term will focus on Mathematica. The students will solve mathematical problems in the given software. Great emphasis will be placed on the students' independent work.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2010)
Výuka je organizována formou cvičení. V první polovina semestru (7 lekcí) se studenti seznámí s možnostmi programů Cabri II a Cabri 3D. Druhá polovina semestru (6 lekcí) bude věnována seznámení se základy ovládání programu Mathematica. V rámci předmětu budou studenti pomocí programů řešit různé matematické úlohy, přičemž budou konfrontování i s úlohami, které uvedené programy neumí vyřešit, nebo je řeší chybně. Velký důraz bude kladen na samostatnou práci studentů.