|
|
|
||
Last update: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. (11.09.2023)
1. Využít řešení úloh jako nástroj k budování kognitivní struktury studenta. Orientací na řešitelské strategie bude systematicky rozvíjena metakognice studenta. 3. Umožnit studentům diagnostikovat vlastní matematické schopnosti a znalosti a v případě potřeby jim nabídnout možnost reedukace (zejména u nosných matematických pojmů). Tímto dát zkušenosti studentům využitelné v budoucí praxi. |
|
||
Last update: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. (11.09.2023)
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 50-60 h (2 kredity): - seminář 1,5 h týdně, celkem 18 h - zpracování seminárních úkolů 20 h - čtení odborné literatury 6 h - příprava na zápočtový test 6 h - zápočtový test 2 h |
|
||
Last update: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. (11.09.2023)
Polya, G.: Jak to řešit? MatfyzPress, Praha. 2016 Kopka, J.: Umění řešit matematické problémy. RNDr. Karel Hoza - HAV, Praha. 2013 HEJNÝ, M. Výuka orientována na budování schémat: Aritmetika 1. stupně, Praha: UK v Praze, PedF, 2014. HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1 a 2, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ke stažení na http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20 Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele (Nakladateství: Alter, Fraus, H-mat, Prodos, SPN, Didaktis, Fortuna, ...). Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ. |
|
||
Last update: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. (11.09.2023)
Výuka bude vedena důsledně konstruktivistickým způsobem. Hlavním nástrojem výuky budou problémové situace a jejich řešení studenty. Studenti budou vedeni k vlastní tvorbě serií úloh se stupňující se obtížností (s ohledem na individuální potřeby žáků). V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:
ODKAZ NA MOODLE KURZ: (heslo/klíč na vyžádání u vyučující příslušné paralelky) |
|
||
Last update: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. (11.09.2023)
Požadavky k ukončení kurzu klasifikovaným zápočtem (KZ):
2. Zpracování seminárních úkolů 3. Napsání zápočtového testu se ziskem alespoň 60 % bodů (jeden opravný termín, pokud má student 100% docházku a kvalitně zpracované seminární úkoly) |
|
||
Last update: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. (11.09.2023)
1. Systematické experimentování, metoda odhad-ověření-oprava, zobecnění (didaktické prostředí Sousedé) 2. Algebraizace, metoda odhad-ověření-oprava (did. prostředí Součtové trojúhelníky) 3. Metoda nesprávného předpokladu, grafické řešení, tabulka, vhled, simplifikace (slovní úlohy) 4. Analýza žákovských řešení slovních úloh 5. Dramatizace, simulovaná dramatizace, modelování (číselná osa, sčítání, odčítání, záporná čísla, absolutní hodnota) 6. Algebraizace, tabulka (did. prostředí Krokování) 7. Metoda odhad-ověření-oprava, dramatizace (dynamické slovní úlohy) 8. Tabulka, algebraizace (dynamické slovní úlohy) 9. Metoda uvolňování parametru, geometrické řešení, manipulace, systematické experimentování, substituce (did. prostředí Parkety) 10. "Pokus-omyl", algebraizace (did. prostředí Pavučiny) 11. Využití izomorfismu, analogie (kombinatorické úlohy) 12. Metoda řešení od konce, grafické řešení, metoda logické argumentace, rozdělení na menší úkoly (did. prostředí Výstaviště) |