Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.06.2021)
The course follows the subject of Didactics of Biology I and its contents are special aspects of teaching biology and geology. Emphasis is placed on developing the student's practical skills and on his / her individual activities. The main topics of the course are: analysis of lessons on video recording, inquiry-based science education, CLIL, concept maps, teacher preparation for class lessons, projects and excursions, ICT in biology teaching and pedagogical research.
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (14.09.2019)
Kurz navazuje na předmět Didaktika biologie I a jeho obsahem jsou speciální aspekty výuky biologie, geologie a environmentalistiky. Důraz je kladen na rozvoj praktických dovedností studenta a na jeho samostatnou činnost. V průběhu kurzu se student naučí analyzovat výuku na videozáznamu různými metodami a provádět rozbory výuky. Dále se seznámí s badatelsky orientovaným vyučováním, s přípravou na vyučovací hodiny, projekty a exkurze zaměřené na BOV a s informačními zdroji a pomůckami podporujícími zavádění BOV do výuky. Následuje téma ICT ve výuce přírodních věd (se zaměřením na využití ve třídě – Google formuláře, flippity, Google classroom; i na využití v pedagogickém výzkumu), CLIL, práce s textem, metoda kritického myšlení, pojmové mapy. Nedílnou součástí kurzu bude i diskuse o znacích kvalitní výuky biologie a tvorba tematického plánu výuky přírodopisu a biologie. Hlavními tématy kurzu jsou: analýzy výukových situací s podporou videa, badatelsky orientované vyučování, metoda CLIL v biologii, tematický plán výuky přírodopisu, vybrané metody pedagogického výzkumu, Google dotazníky, jejich tvorba a postupy při zpracování dat.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (02.09.2019)
Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.
Janík, T. et al. Kvalita ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 - 36
Výukové materiály - dostupné v MOODLE.
Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (12.06.2021)
1. Analýzy výukových situací s podporou videa
2. Badatelsky orientované vyučování
3. Metoda CLIL v biologii
4. Tematický plán výuky přírodopisu
5. Metody pedagogického výzkumu
6. Google dotazníky, jejich tvorba a postupy při zpracování dat
7. Zvané přednášky odborníků z praxe
Learning resources - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (27.05.2020)