|
|
|
||
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)
|
|
||
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)
Studující se orientuje ve struktuře národního a školního kurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ. Vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukové situace. Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybraných výukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání. |
|
||
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (02.10.2020)
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou. |
|
||
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)
Základní literatura: Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada. Doporučená literatura: Buzan, T., & Buzan, B. (2012). Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život (2. vyd.). Brno: BizBooks. Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř. Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál. Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada. Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř. |
|
||
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)
1. Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura a další zdroje informací. 2. Styly učení a poznávání, jejich význam pro učitele a žáky. 3. Pozornost a paměť. Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny. 4. Vyučování založené na evidenci, efektivní výukové strategie. Tradiční didaktické zásady. 5. Motivování žáků ve výuce, chvála a kritika, zajišťování prostředí pro učení. 6. Klasifikace organizačních forem výuky. Metody výuky. 7. Komunikace ve výuce, techniky dialogické výuky. Výklad. 8. Řízení samostatné práce žáků. Kooperativní výuka a její realizace, složení skupin, komunikace ve skupině. 9. Hodnocení výsledků učení žáků. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení. 10. Materiální a nemateriální didaktické prostředky, ICT ve výuce. Grafické reprezentace učiva. 11. Systém a struktura kurikulárních dokumentů v ČR. Vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy. Klíčové kompetence, průřezová témata v kurikulu základní a střední školy. 12. Výukový obsah, didaktická transformace učiva. Učebnice, jejich druhy a parametry, další výukové materiály. |
|
||
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (14.09.2021)
Podmínkou zakončení předmětu je absolvování písemného testu na min. 50 bodů ze 100. Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury. Test ověřuje splnění cíle předmětu, tj. zejména znalosti a porozumění vybraným didaktickým kategoriím, orientaci v kontextu kurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ, porozumění výukovým metodám a strategiím, schopnosti odborného zdůvodňování. |