Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (24.05.2021)
The aim of the course is to acquaint students with some theoretical knowledge that is the basis of mathematics education. Specifically, it is a concept development process in terms of the theory of generic models, various types of understanding in mathematics and teaching based on the principle of active cognition of mathematics by pupils. These theoretical findings are developed in close collaboration with practical examples from the work of pupils and teachers on the one hand and with the support of research results on the other.
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (24.05.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty s některými teoretickými poznatky, které jsou v základu didaktiky matematiky. Konkrétně se jedná o pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, různé druhy porozumění v matematice a vyučování založené na principu aktivního poznávání matematiky žákem. Tyto teoretické poznatky jsou rozvíjeny v úzké součinnosti s praktickými příklady z práce žáků i učitelů na jedné straně a s oporou o výsledky výzkumů na straně druhé.
Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (10.09.2021)
Celková časová zátěž studenta
140,0
Přímá výuka
Přednášky prezenční studium:
1 týdně
Cvičení prezenční studium:
2 týdně
Cvičení kombinované studium:
15 hodin celkem
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
30 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
20 hodin
Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (24.05.2021)
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
VONDROVÁ, N. Úvod do didaktiky matematiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019.
NOVÁKOVÁ, E., VONDROVÁ, N. Tematické okruhy Číslo a početní operace, Číslo a proměnná. In: FUCHS, Eduard a ZELENDOVÁ, Eva. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1 vyd. Praha: NÚV, 2015, s. 8–41
JANDA, D., VONDROVÁ, M., TŮMOVÁ, V. Pojmotvorný proces v oblasti míry v geometrii [e-kniha]. Praha: PedF UK, 2019.
Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (24.05.2021)
Aktivní účast v kurzu (docházka).
Plnění úkolů v Moodle.
Písemný test s rozpravou.
Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (29.01.2022)
Poznávací proces v matematice
Druhy porozumění v matematice
Diagnostika a reedukace formalismu
Konstruktivismus v didaktice matematiky. Podnětná výuka.
U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Číslo a číselné obory, Proměnná a algebra, Lineární rovnice, Funkce.
Learning resources - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (09.09.2022)
Studenti dostanou přístupový kód k zápisu do kurzu Moodle.