course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (28.01.2023)
This module is designed to familiarize the students with parameters and principles of the Diploma Thesis at the Department, with the criteria for its assessment and the design of its defence. Mutual presentations of projects followed by feedback and discussions should facilitate the particularization of the Diploma projects and develop the students academic discourse and argumentation skills.
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (14.02.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty s obecnými zásadami a principy psaní diplomové práce na KAJL, kritérii jejího hodnocení a průběhem obhajoby. V rámci předmětu také studenti formou vzájemných prezentací s následnou diskusí a zpětnou vazbou pracují na konkretizaci tématu své diplomové práce a zdokonalují se v dovednostech odborné diskuse a argumentace.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (28.01.2023)
This module is designed to prepare the students for their independent treatment of the topic chosen for their Diploma Thesis, to enhance their specialized academic discourse and argumentation skills, and to familiarize them with parameters of academic style and standards pertaining to the Diploma project.
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (28.01.2023)
Cílem semináře je připravit studenty pro samostatné a nezávislé zpracování vybraného tématu, zlepšit jejích schopnost argumentovat a zapojit se do odborné diskuse a dále poskytnout jim vědomosti o parametrech odborného stylu a standardech diplomové práce
Literature -
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (28.01.2023)
Bailey, Stephen. Academic Writing: a Handbook for International Students. Fourth edition. London: Routledge, 2015.
Hayot, Eric. The Elements of Academic style: Writing for the Humanities. New York: Columbia University Press, 2014.
McCarthy, Michael and Felicity O'Dell. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Webster, Gretchen. “Modern Language Association: The MLA Handbook, 8th edition”. Publishing Research Quarterly34.1 (2018): 152-153.
Note: additional specialized sources will be recommended in the individual sections (Didactics, Literature, Linguistics)
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (28.01.2023)
Bailey, Stephen. Academic Writing: a Handbook for International Students. Fourth edition. London: Routledge, 2015.
Hayot, Eric. The Elements of Academic style: Writing for the Humanities. New York: Columbia University Press, 2014.
McCarthy, Michael and Felicity O'Dell. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Webster, Gretchen. “Modern Language Association: The MLA Handbook, 8th edition”. Publishing Research Quarterly34.1 (2018): 152-153.
Ostatní literatura bude upřesněna v průběhu kurzu v rámci jednotlivých odborných sekcí (didaktika, lingvistika, literatura) na základě konkrétních vybraných témat diplomových prací.
Syllabus -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (14.02.2024)
This module features double-period seminars (90 minutes each)
1. Presentation of main objectives; principle of academic writing; requirements regarding the Diploma thesis at the Department; assessment criteria for the Diploma Thesis and assessment of the Defence
Criteria for a successul completion of the course
2. Principles of academic writing and academic discourse
3. Presentations of selected topics, feedback from the peers and from the teacher, discussion
4. Presentations of selected topics, feedback from the peers and from the teacher, discussion
+ 16.3., Student conference, it is posssible to attend it online:https://cuni-cz.zoom.us/j/95692919793, Meeting ID: 956 9291 9793)
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (14.02.2024)
Kurz se sestává z devadesátiminutových seminářů:
1. Představení cílů předmětu, principů psaní diplomové práce, požadavků na diplomovou práci na KAJL, hodnotících kriterií a průběhu a hodnocení obhajoby práce;
Zadání požadavků pro získání atestu.
2. Zásady akademického psaní a akademického diskurzu
3. Průběžné prezentace vybraných témat, zpětná vazba od spolužáků a vyučujícího, diskuse
4. Průběžné prezentace vybraných témat, zpětná vazba od spolužáků a vyučujícího, diskuse
+ 16.3. ,Studentská konference, sekce věnovaná diplomovým pracem (počítá se i online:https://cuni-cz.zoom.us/j/95692919793, Meeting ID: 956 9291 9793)
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (14.02.2024)
1. Regular attendance (max. one missed seminar may be tolerated)
2. Active participation in seminar work, particularly active involvement in specialized seminar discussions, providing feedback to peers
3. Assignments
4. Tentative presentation(s) in seminars (PRESENTATION STRUCTURE: tentative (aspects of) topics for the Diploma Thesis (DT); objectives of the DT; relevant theoretical background/previous studies on the topic; methodology/research design; prominent topics for specialized discussions in seminars; bibliography)
5. Finalized presentation submitted in hard copy and electronically by the end of May (in case the content and/or formal/formulation aspects are not satisfactory, the candidate is asked to resubmit and upgraded version of the presentation)
6. participation in Student conference (passive, online presence is allowed:https://cuni-cz.zoom.us/j/95692919793, Meeting ID: 956 9291 9793)
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (14.02.2024)
1. pravidelná docházka (max. jedna absence tolerována)
2. aktivní účast na práci v seminářích, zejména aktivní zapojení do odborné diskuse, poskytování zpětné vazby spolužákům
3. plnění průběžných úkolů
4. pasivní účast na studentské konferenci, na sekci věnované diplomovým pracem (počítá se i online): 16.3. online link zde: https://cuni-cz.zoom.us/j/95692919793, Meeting ID: 956 9291 9793)
5. tentativní prezentace na semináři (STRUKTURA PREZENTACE: tentativní témata/aspekty témat DP; cíle; teoretická východiska/dosavadní výzkum v oblasti; metodologie výzkumu/design výzkumu; podstatná témata k odborné diskusi v semináři; bibliografie)
6. odevzdání finalizované prezentace ve výtisku a v elektronické podobě nejpozději na konci května (v případě věcně, formálně či formulačně neuspokojivé úrovně prezentace bude adept vyzván k jejímu přepracování)