|
|
|
||
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)
It will deepen practical skills of multidimensional analysis and thus serve in the processing of quantitative data from own research projects carried out in the framework of a bachelor's or master's thesis. The course is open to all levels of study. The course is based on the processing of data from the instructor's current research program (SOU CAS surveys of children/students and their parents). The range and depth of statistical procedures used will be adapted to the knowledge level of the students. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)
Cílem kurzu je naučit studenty praktickým dovednostem 1) při strategické rozvaze postupu na počátku vícerozměrných analýz, 2) předběžné analýzy (tzv. ladění a příprava na komplexnější modelování), volba adekvátního postupu a analytických metod pro dosažení cíle a 3) psaní textu a jeho cizelování, tak aby byl odborně korektní a především, aby konzistentně sděloval myšlenky vložené do postupu analýz a interpretoval vztahy a adekvátně zobecňoval substantivní výsledky. Tyto dovednosti absolvent uplatní jak v komerčně orientovaném výzkumu při psaní výzkumných zpráv, tak v akademickém výzkumu při psaní odborných statí. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)
Cílem kurzu je naučit studenty praktickým dovednostem 1) při strategické rozvaze postupu na počátku vícerozměrných analýz, 2) předběžné analýzy (tzv. ladění a příprava na komplexnější modelování), volba adekvátního postupu a analytických metod pro dosažení cíle a 3) psaní textu a jeho cizelování, tak aby byl odborně korektní a především, aby konzistentně sděloval myšlenky vložené do postupu analýz a interpretoval vztahy a adekvátně zobecňoval substantivní výsledky. Tyto dovednosti absolvent uplatní jak v komerčně orientovaném výzkumu při psaní výzkumných zpráv, tak v akademickém výzkumu při psaní odborných statí. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)
Pro zakončení kurzu je aktivní účast a seminární práce prokazující samostatnou analytickou práci. Uplatnění analytický postupů bude odviset od vstupní úrovně studenta (závisí individuálně na dosud absolvovaných kurzech), předpokladem je uplatnění postupu elaborace vztahů, hodnocena bude především věcnost a interpretace. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)
Babbie, E. (1995). The Practice of Social Research. Wadsworth Publishing; 7 edition. (kapitoly: Elementary Analyses. Pp. 375-394, The Elaboration Model. Pp. 395-412) Disman, M. (2008). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum. (vybrané kapitoly) de Vaus, D. A. (2002). Surveys in Social Research. Fifth Edition. London: George Allen & Unwin (Publishers) Ltd. (kapitoly 10-16) Miller, J. E. (2004). The Chicago Guide to Writing about Numbers. The University of Chicago Press. (vybrané kapitoly) Miller, J. E. (2005). The Chicago Guide to Writing about Multivariate Analysis. The University of Chicago Press. (vybrané kapitoly) Scott, J. L. (2009). The Workflow of Data Analysis Using Stata. College Station, TX: Stata Press. (vybrané kapitoly) Treiman, D. J. (2009). Quantitative Data Analysis: Doing Social Research to Test Ideas. Jossey-Bass/Wiley. (kapitoly 1-6) návody SPSS. UCLA: Statistical Consulting Group. https://stats.oarc.ucla.edu/spss/
prezentace a naskenovaná literatura AnalytDilna na onedrive (přístup bude udělen na prvním semináři): |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)
Na semináři bude na modelovém příkladu postupu práce nejprve představen problém, jak ho lze uchopit v analýze, dále bude ukázána aplikace konkrétních statistických postupů pro jeho řešení, generování výsledků a jejich čtenářsky přístupná prezentace (zaměřená na úspornost a přehlednost, zejména grafické formy) a substantivní intepretace výsledků. Poté studenti sami uplatní vyložený postup na svém tématu a budou procvičovat využití analytických postupů za pomocí statistického software SPSS. Průběžně také budou demonstrovány různé postupy a triky v SPSS, doplňkově také v programu Stata. Konkrétní tematické zaměření a výběr datových souborů se odvíjí od aktuálního výzkumného programu vyučujícího (zejména z aktuálních výzkumů SOU AV ČR dětí/žáků a jejich rodičů zaměřených na kulturní kapitál, dětské čtenářství, rodičovskou výchovu, aspirace, školní výsledky a další příbuzná témata). Konkrétní témata a výzkumné otázky se stanovují v úvodních seminářích a budou upřesňována i s ohledem na sociologický zájem studentů. Studenti mohou pracovat jak samostatně tak i v týmu a řešit v průběhu výuky vlastní projekt (např. části vlastní bakalářské či diplomové práce) s konzultacemi vyučujícího. Během výuky se také zaměříme na reflexi nejčastějších chyb a nedostatků při psaní bakalářských a diplomových prací. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)
V průběhu semináře se budeme věnovat mj. těmto tematickým okruhům: - přípravné analýzy zaměřené na měření (tzv. ladění a příprava na komplexnější měření a modelování) - návaznost různých metod analýz a jejich uplatnění v textu - budování vícerozměrného modelu - postup elaborace, třídění třetího stupně se zaměřením na kategorizovaná data - vizualizace dat a prezentace výsledků z kontingenčních tabulek a regresních modelů - konvence v data-managementu a postupu analýz (dohledatelnost, reproducibilita) - triky v software SPSS |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)
absolvování kurzu Statistika 1 (ASG100117), případně jeho ekvivalentu |