|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Marek Skovajsa, M.A., Ph.D. (09.02.2024)
In the classroom, the lecture format is combined with guided readings and discussions. Considerable emphasis is placed on intense seminar-style work with texts, their interpretation and discussion. The lectures serve to present the historical and systematic context for each text and author and to clarify more challenging conceptual and theoretical questions, the knowledge of which is necessary for a deeper understanding of the texts. The conception underlying this course is influenced by the ideas of the Swedish-American sociologist Richard Swedberg, according to whom students should not only learn ready-made theories, but should be given the opportunity to create theories themselves ("theorizing"). In accordance with this principle, the development of students' ability to identify interesting phenomena in social life and come to understand them through their own theoretical efforts is emphasized throughout this course. But its actual content is only loosely inspired by Swedberg's approach, as it works with different literature and authors. Students participating in this course learn to (1) work with concepts, including the ability to apply them to objects of their choice, (2) correctly understand complex theoretical propositions and argumentation, (3) formulate their own theoretical statements and arguments. They also (4) expand their knowledge base in the field of classical and contemporary sociological theory. Reading, lectures and other learning activities are linked to the reading plan displayed in the SIS and in this syllabus. Regular reading and preparation for class are necessary conditions for successful completion of the course. The readings are selected so that most of them are available in the Czech language, but approximately one third of the texts are in English. A very good passive knowledge of academic English (comprehension, working translation) is a necessary condition for effective participation in the course. The course is intended for at least intermediate-level students, i.e. for all students with the exception of those in the 1st year of the B.A. studies. There is a site for this course in Moodle (the password will be communicated at the beginning of the semester): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8281 |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marek Skovajsa, M.A., Ph.D. (08.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu: zápočet formou písemné seminární práce
Atestace (Z) bude udělena na základě ohodnocení včas odevzdané písemné seminární práce v rozsahu 5–6 NS, tj. 9000 – 10800 znaků včetně mezer (úvodní stránka, stručný abstrakt, seznam literatury a případné poznámky pod čarou se do počtu znaků rovněž započítávají).
Obsahem seminární práce je teoretický rozbor určitého sociologického problému empirické nebo teoretické povahy. Každý student si vybere vhodný problém a vypracuje stručný nástin jeho teoretického uchopení, který odevzdá do 19. 4. 2024 (v rozsahu do 250 slov); do 30. 4. obdrží od učitele informaci o (ne)schválení námětu a komentář. Následně svůj teoretický výklad daného problému rozvede v seminární práci.
Návrh problému i písemná práce se odevzdávají do podatelny v moodlu.
Termíny odevzdání písemné práce (bude opravena do dvou týdnů od příslušného termínu): 10. 5. 2024 27. 5. 2024. Prodloužený termín odevzdání práce (bude opravena do tří týdnů od příslušného termínu): 27. 6. 2024.
Možnosti složení zápočtu z předmětu se řídí Studijním a zkušebním řádem UK a fakulty a dalšími platnými předpisy.
Pokud písemná práce nebude odevzdána v řádném ani prodlouženém termínu nebo odevzdaná práce nebude splňovat požadavky pro udělení atestace, bude poslední opravný termín odevzdání v tomto školním roce stanoven na 1. 9. 2024.
Kritéria pro hodnocení seminární práce: Při hodnocení seminární práce se sleduje zejména schopnost vhodně formulovat otázku nebo výzkumný problém; úroveň teoretického popisu a vysvětlení sledovaného jevu, logická výstavba textu, přesvědčivost argumentace, vhodnost využitých konceptů a teorií, správnost faktických tvrzení; logické a přehledné členění práce; vhodnost použité literatury; náležité nakládání se zdroji a v neposlední řadě i jazyková stránka. Odkazy na literaturu se musí řídit citační normou APA 7 nebo ve zdůvodněných případech některou další z obvyklých citačních norem. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marek Skovajsa, M.A., Ph.D. (08.02.2024)
Studijní literatura Tituly uvedené v harmonogramu předmětu (sylabu) a dále:
Baehr, P. (2001). The “iron cage” and the “shell as hard as steel”: Parsons, Weber, and the Stahlhartes Gehäuse metaphor in the Protestant ethic and the spirit of capitalism. History and Theory, 40(2), 153-169. Benzecry, C.E., M. Krause & I.A. Reed (Eds.). (2017). Social Theory Now. Chicago: University of Chicago Press. Berger, P. L. & T. Luckmann (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK. Bourdieu, P. (2023). Pascalovské meditace. Praha: Karolinum. Harrington, A. (Ed.). (2006). Moderní sociální teorie: základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál. Joas, H. & W. Knöbl (2020). Sociální teorie: vybrané přednášky. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Keller, J. (2005). Dějiny klasické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Martin, J. L. (2015). Thinking through Theory. New York: W.W. Norton. Merton, R. K. (2000). Studie ze sociologické teorie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Nohejl, M. (2001). Lebenswelt a každodennost v sociologii Alfreda Schütze: pojednání o východiscích fenomenologické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Swedberg, R. (2014). The Art of Social Theory. Princeton: Princeton University Press. Swedberg, R. (Ed.). (2014). Theorizing in Social Science: The Context of Discovery. Stanford: Stanford University Press. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marek Skovajsa, M.A., Ph.D. (09.02.2024)
Změny v realizaci předmětu v souvislosti s pandemií COVID: V případě neočekávaného zhoršení pandemické situace během semestru budou zapsaní studenti o změnách včas informováni emailem. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marek Skovajsa, M.A., Ph.D. (09.02.2024)
Harmonogram předmětu a plán četby Většina textů je přístupná na stránce předmětu v moodle, ostatní v knihovnách. Relevantní části četby (tj. takové, k nimž se bude vztahovat diskuse na semináři) jsou vyznačeny tučně.
1 19. 2. 2024 Představení předmětu: průběh, obsah, cíle, požadavky. Úvod a motivace Racionalita Weber, M. (1998). „Protestantská etika a duch kapitalismu.“ In týž, Metodologie, sociologie a politika (s. 185-245). Praha: OIKOYMENH. Pův. vyd. 1904. Výběr z části 2 „‚Duch‘ kapitalismu“, s. 196-225.
X 26. 2. 2024 Volný týden na četbu
2 4. 3. 2024 Racionalita – pokr. Weber, M. (1998). „Protestantská etika a duch kapitalismu.“ Část 3 „Lutherova koncepce povolání. Úkol zkoumání“, s. 226-245.
Rozšířující četba: Ghosh, P. (2019). Max Weber’s Ethics for the Modern World. In E. Hanke, L.A. Scaff & S. Whimster (Eds.). The Oxford Handbook of Max Weber (s. 312–333). Oxford: Oxford University Press.
3 11. 3. 2024 Hodnoty Weber, M. (1998). „Věda jako povolání.“ In týž, Metodologie, sociologie a politika (s. 109-134). Praha: OIKOYMENH. Pův. vyd. 1919. Relevantní část s. 114-134.
4 18. 3. 2024 Hodnoty – pokr. Gouldner, A. W. (2004). „Anti-minotaurus: mýtus sociologie oproštěné od hodnocení.“ Teorie vědy, 26(4), 85-104. nebo anglický originál: Gouldner, A. W. (1962). Anti-minotaur: The myth of a value-free sociology. Social Problems, 9 (3), 199-213.
5 25. 3. 2024 Hodnoty – pokr. Brown, W. (2023). Knowledge. In táž, Nihilistic times. Thinking with Max Weber (s. 60-89). Cambridge, Mass.: The Belknap Press of Harvard University Press.
X 1. 4. 2024 Volný týden na četbu, teoretizování a přípravu anotace seminární práce 6 8. 4. 2024 Racionalita a nesvoboda Marcuse, H. (1991). Uzavření univerza jazyka. In týž, Jednorozměrný člověk (s. 83-105). Praha: Naše vojsko. Pův. vyd. 1964.
7 15. 4. 2024 Racionalita a zločiny proti lidskosti Fine, R., & Hirsh, D. (2000). The decision to commit a crime against humanity. In M.S. Archer & J.Q. Tritter (Eds.). Rational Choice Theory: Resisting Colonization (s. 183-199). London: Routledge. 8 22. 4. 2024 Štěstí a smůla Sauder, M. (2020). A sociology of luck. Sociological Theory, 38(3), 193-216.
9 29. 4. 2024 Cizinec Simmel, G. (1997). Cizinec. In týž, Peníze v moderní kultuře a jiné eseje (s. 26-33). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Pův. vyd. 1908. Schütz, A. (1944). The stranger: An essay in social psychology. American Journal of Sociology, 49(6), 499-507.
10 6. 5. 2024 Identita Atkinson, P. & Silverman, D. (1998). Kunderova Nesmrtelnost: Interview society a vynalézání Já. Biograf (13), 1-25. nebo anglický originál: Atkinson, P., & Silverman, D. (1997). Kundera's Immortality: The interview society and the invention of the self. Qualitative Inquiry, 3(3), 304-325.
11 13. 5. 2024 Identita – pokr. Brubaker, R. & Cooper, F. (2000). Beyond „identity“. Theory and Society, 29(1), 1-47. Relevantní část s. 1-21, 34-36. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marek Skovajsa, M.A., Ph.D. (09.02.2024)
Studenti zapsaní do předmětu musí mít ukončený aspoň první ročník Bc. studia. |