The goal of the course and the seminar is to introduce students to the studies of sociology by overviewing the key concepts and terminology of the discipline and by developing a sociological perspective. Students will learn what makes sociology a specific scientific field, what questions are sociological and how to ask them. The key sociological concepts are introduced in context and applied on contemporary problems and issues. Students are led to not only learn what the concepts mean, but also to apply them in new contexts. In this respect, the goal of the course is to build a knowledge base for further studies and independent work. The course broadly follows the interlinkedness of agency and structure and arrives from individual agency to more abstract and macrosociological notions of structure.
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (14.09.2021)
Kurzy Úvod do sociologie a Seminář k úvodu do sociologie jsou korekvizitami a tvoří logický celek.
Cílem kurzů je uvést studenty do studia sociologie, a to skrze seznámení s klíčovými pojmy a koncepty a skrze rozvinutí sociologické perspektivy studia společnosti. Kurzy představují první stavební kámen systematického studia sociologie a na znalosti a dovednosti v nich získané navazují především kurzy Obecné sociologie, ale v rovině formulace výzkumných otázek a zkoumání sociální reality i metodologické kurzy studijního plánu. Absolvováním kurzů by si studenti měli osvojit sociologický přístup ke studiu sociální reality jako přístup specifický pro sociologii jako vědu.
Přednášky nejprve seznamují studenty s určujícími znaky sociologie jako vědy a jejím vývojem, který určoval dnešní povahu sociologie. Základní obrysy sociologie jsou přeloženy do praktické roviny kladení výzkumných otázek, tedy formulace cílů sociologického zkoumání sociální reality – studenti se tedy nejprve seznamují s tím, jaké otázky si sociologie klade a jak takové otázky mohou sami pokládat. V průběhu dalšího studia budou tuto dovednost rozvíjet a naváží na ni způsoby zkoumání sociální reality, tedy budováním dovedností, které jim pomohou na tyto otázky odpovídat.
Následující a stěžejní část přednášek představuje základní pojmy a koncepty používané v sociologii, a to v jejich vzájemných souvislostech, přičemž osou obou kurzů je v tomto smyslu provázanost struktury společnosti a jednání. Smyslem kurzů není předložit výčet pojmů a jejich definic. Cílem je, aby studenti dokázali vybrané pojmy aplikovat na různé případy, tedy použít ve vlastním a nezávislém studiu. V nejobecnějším smyslu je cílem kurzu vybavit studenty pro další studium tak, aby v něm co nejdříve byli schopní kritického myšlení a samostatného bádání. I proto je kurz svou strukturou provázán i s kurzem Vědecké práce a informačních zdrojů.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (20.09.2022)
Úvod do sociologie – zkouška:
Podmínkami splnění předmětu jsou:
1. plnění průběžných úkolů (zpracování z přednášky) v zadaných termínech (viz sylabus) – každý student musí splnit minimálně 70 % úkolů;
2. odevzdání závěrečné seminární práce s minimálním hodnocením 70 bodů ze 100 možných (podrobnosti níže). Tato seminární práce je rovněž jednou z podmínek zakončení předmětu Vědecká práce a informační zdroje. První verzi práce je nutné odevzdat v Moodle do 22. prosince 2021.
Seminář k Úvodu do sociologie – zápočet:
1. Odevzdání 6 úkolů ze 7
2. Čtení zadané literatury (bude ověřováno)
3. Aktivní účast na seminářích
Literature - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (21.09.2020)
Povinná:
Bauman, Z. – May, T. Myslet sociologicky: Netradiční uvedení do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000 (resp. 2004).
Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Brno: Barrister & Principal, 2003.
Další literatura:
Sociologické učebnice:
Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 2013.
Buriánek, J.: Sociologie. Praha: Fortuna, 2004.
Havlík, R.: Úvod do sociologie. Praha: Karolinum, 1998.
Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005.
Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1999 (a další vydání).
Slovníky a příručky:
Velký sociologický slovník I. a II. Praha, Karolinum, 1996.
Thompson, K.: Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno, Barrister & Principal, 2001.
Další:
Machonin, P. - Tuček, M. a kol.: Česká společnost v transformaci. Praha: SLON, 1996.
Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie, Praha, Sociologické nakladatelství, 2000.
Mills, C. W.: Sociologická imaginace, Praha: Sociologické nakladatelství, 2002.
Možný, I.: Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života, Praha, Portál, 2002.
Petrusek, M. – Miltová, A. – Vodáková, A. (eds.). Sociologické školy, směry, paradigmata. SLON, 2000.
Simmel, G.: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: SLON, 2006.
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (14.09.2021)
Metody výuky:
Přednášky i semináře plní zejména úlohu diskusního fóra a poskytují prostor jak pro diskusi, tak pro práci studentů, při níž vyučující poskytuje zpětnou vazbu a oporu. Aby práce v hodinách byla smysluplná, je třeba, aby se na ni studenti připravovali doma. K tomu slouží zadávané úkoly a četba, které tvoří podstatnou část kurzu. Úkoly tak neplní formální funkci kontrol, ale slouží studentům mimo jiné k přípravě na téma, k reflexi probraného tématu, či k uplatnění nabytých znalostí.
Při distanční realizaci kurzu budou přednášky vedeny online pomocí videokonference, a to v časech dle rozvrhu. Odkazy na připojení se k videokonferenci budou uvedeny u příslušné přednášky v Moodle, kde budou, stejně jako v případě prezenční výuky, dostupné všechny materiály.
Zadané úkoly se odevzdávají v Moodle.
V případě Semináře jsou studenti rozděleni do dvou skupin stejně jako v případě prezenční výuky. I zde probíhají videokonference dle rozvrhu, rozdělení do skupin tedy odpovídá zápisu na jeden ze dvou možných rozvrhových lístků.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (12.01.2023)
Skupinový úkol – odevzdání do 4. 1.
Studenti se rozdělí do skupin po 3-5. V těchto skupinách vytvoří materiál (audio, video, infografiku), který přehledně a srozumitelně shrne a na příkladech ilustruje některé z pojmenování moderní společnosti představené v Petruskově knize „Společnosti pozdní doby“. Studenti mohou ke zpracování použít i jakékoliv další odborné zdroje (v případě nejasnosti zdroje konzultují s některým z vyučujících předmětu). Materiál by měl být stručný (audio/video záznam na max 5 minut, infografika na stránku). Shrnutí pojmenování/typu společnosti by mělo být kreativní a nemělo by prostě kopírovat obsah zpracovaný Petruskem v knize. Ilustrace pojmu/pojetí by měly být konkrétní a podpořené odbornými poznatky.
Výběr zpracovávaného pojmu z knihy bude upřesněn při zadání úkolu (studenti si vyberou z nabídky předložené vyučující).
Zápočtová práce
Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce o rozsahu 5-7 normostran, kterou studenti odevzdají prostřednictvím Moodle. Práce bude vycházet z rešerše dostupné literatury zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika (celkem však pět odborných zdrojů).
Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty, a to včetně identifikačních údajů (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován.
Práce musí obsahovat:
[1] osnovu textu (vystihující logickou strukturu textu a návaznost částí) - osnova textu odpovídá struktuře po jednotlivých odstavcích, nejedná se tedy o obsah shrnující názvy jednotlivých kapitol; v zásadě odevzdáváte rozepsanou strukturu již hotové práce podobně jako jste odevzdávali návrh struktury v jednom z předchozích úkolů);
[2] abstrakt práce;
[3] samotný text práce;
[4] soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje).
Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům citační normy APA, 7th edition. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.
Hodnocení práce je bodové v jednotlivých kategoriích:
Kategorie
Hodnocená hlediska
max. bodový zisk
Výzkumná otázka
Kvalita výzkumné otázky z hlediska vědecké a sociologické relevance, srozumitelnosti, jasnosti, jednoznačnosti, nosnosti a zodpověditelnosti.
Hodnoceno je i naplnění stanoveného cíle (tj. zodpovězení výzkumné otázky), i zde je kladen důraz na srozumitelnost závěrů práce.
20
Struktura práce
Hodnocena je logická návaznost argumentace směřující k závěru práce, návaznost jednotlivých částí práce a odstavců, logické a přehledné členění textu do odstavců.
20
Citování a používání zdrojů
Hodnocena je kvalita, vhodnost a relevance použitých zdrojů, jejich řádné citování podle citační normy.
10
Stylistika
Hodnocena je stylistická a gramatická úroveň textu.
10
Doplňky k práci
Odevzdaný dokument obsahuje osnovu a abstrakt. Osnova naplňuje svou formou a zpracováním svůj účel (viz zadání!), abstrakt svou formou odpovídá standardu.
10
Sociologická/soek odbornost textu
Hodnocena je celková úroveň odevzdaného textu jako odborného (naplnění kritérií odborného textu: relevance, styl, práce se zdroji, analýza a syntéza…), kvalita jeho zpracování a jeho sociologická relevance.
30
Stanovení známky na základě bodového hodnocení práce:
71-80
3
81-90
2
91-100
1
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (22.01.2024)
Úkoly:
6. 10.
Přednáška: Úvod do předmětu
12. 10.
Seminář: Myslet sociologicky
Přečíst literaturu
Bourdieu – Sociologie jako radikální pochybnosti (Teorie jednání, str. 69-73)
Berger – Sociologie jako forma vědomí (Pozvání do sociologie, druhá kapitola)
Mills – Co znamená pochopit souvislost historie a biografie? (Sociologická imaginace, první kapitola)
13. 10.
Přednáška: Obrysy vývoje sociologie
Jak chápu společnost já?
16. 10.
Pluralita teoretických a metodologických východisek sociologie
19.10.
Seminář se nekoná.
20.10.
Přednáška: Jaké otázky si sociologie klade?
Jaké je povolání společenských věd?
23. 10.
Jaká otázka je vlastně sociologická a jaká ne? Srovnání s jinými společenskými vědami
26.10.
Seminář: Sociologie jako společensky potřebná věda
Eric Fassin - Užívání vědy a věda o užíváních
Evidence-based policy, sociální inženýrství, sociologie hodnotově neutrální, sociologie angažovaná?
27.10.
Přednáška: Společenské kategorie: jak vnímám/interpretuji svět
Deník: sebereflexe – jaké kategorie jsem dnes použil/a?
30. 10
Individuální vnímání světa a jeho sociální podmíněnost; „přirozené“ kategorie
Pojmy: stereotypy, postoje, skupiny, socializace, definice situace
2.11.
Seminář:Móda, okázalá spotřeba
Úkol: Influenceři
30. 10.
Simmel – Móda, Veblen – okázalá spotřeba
Šíření módních trendů, difuze inovací, výzkumem (ne)dosažitelný život elit
3.11.
Přednáška: Odkud se dívám na svět: má pozice ve struktuře společnosti
Deník: porozumění druhým (jiná pozice) – skupinová práce!
6. 11.
Podmíněnost vnímání a jednání vlastní pozicí ve struktuře společnosti
Pojmy: status, role; hodnoty, postoje
6. 11.
9.11.
Seminář:Habitus
Úkol: Segmentační nástroje
Bourdieu – Teorie jednání, první kapitola
Orientace člověka ve společnosti, primární skupina, sociální kontrola, třídní systém
10.11.
Přednáška: Má pozice ve struktuře společnosti a mé možnosti
Deník: limity jednání, které představuje pozice
13. 11.
Podmínky našeho jednání, života a životních strategií; příležitosti, zdroje