|
|
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (08.11.2023)
Cíl: seznámení s cíli, formami a nástroji ucelené rehabilitace osob se zdravotním postižením. Student získává kompetence orientace v českém systému následné péče, která je v gesci MŠMT, MZ a MPSV. Tato orientace je nezbytná pro zajištění interdisciplinární spolupráce v kontextu podpory jedinců se speciálními potřebami. Výstupy z učení/learning outcomes: Absolvent předmětu: - definuje koncept ucelené rehabilitace, vyjmenuje její složky, popíše historický vývoj oboru - definuje systémy mezinárodní klasifikace nemocí MKN (ICD) a klasifikace funkcí MKF (ICF), disabilit a zdraví - nakreslí mentální mapu popisující základní oblasti ucelené rehabilitace, jejich dílčí složky (léčebná rehabilitace, pracovní rehabilitace, sociální rehabilitace, psychologická rehabilitace) - v rámci léčebné rehabilitace definuje obory fyziatrie, fyzikální terapie, fyzioterapie, ergoterapie a porozumí rozdílům - popíše náplň běžně používaných metod, technik a konceptů fyzioterapie (Vojtova reflexní lokomoce, Bobath koncept, Kabat koncept, Brugger koncept, Feldenkreisova metoda, McKenzie metoda, Metoda L. Mojžíšové, SM systém, Klappovo lezení, apod.) - uvede odborníky, kteří pracují v různých oblastech ucelené rehabilitace, u vybraných osobností ucelené rehabilitace uvede jejich základní zaměření - uvede příklady konkrétních institucí v ucelené rehabilitaci a přehled jejich poskytovaných služeb - vyjmenuje alternativní pedagogické metody a definuje jejich využití u osob se speciálními potřebami - vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu k základním oblastem ucelené rehabilitace - je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti ucelené rehabilitace (snoezelen, paliativní péče, respitní péče, penitenciární a postpenitenciární péče, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) - je schopen odebrat anamnézu klienta a orientačně vyšetřit jeho pohybový systém - principy ucelené rehabilitace je schopen aplikovat na vybrané typy postižení |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
CAPKO, Ján. Základy fyziatrické léčby. vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-7169-341-3.
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. vyd. 2., dopl. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
KOLÁŘ, Pavel a kolektiv. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
NEUBAUEROVÁ, Lenka, Miroslava JAVORSKÁ a Karel NEUBAUER. Ucelená rehabilitace osob s postižením centrální nervové soustavy. vyd. 2., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-174-7.
ŠVESTKOVÁ, Olga a Kateřina SVĚCENÁ. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.
TEPLÁ, Marta a Lenka FELCMANOVÁ. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2016. ISBN 978-80-87963-33-3.
VOTAVA, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.
VODÁKOVÁ, Jitka. Speciální pracovní výchova a ergoterapie: pro studenty pedagogických fakult. vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-322-1. |
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (16.05.2019)
Zápočet: Aktivní účast na projektech. Písemný test. Zkouška: Ústní. |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Přednášky: 1. Úvod do předmětu, historie oboru, základní pojmy. 2. Komprehensivní neboli ucelená rehabilitace. Definice. Klasifikace. 3. Léčebná rehabilitace I. Fyziatrie. Fyzikální terapie. Fyzioterapie. 4. Léčebná rehabilitace II. Fyzioterapeutické metody, techniky a koncepty. 5. Léčebná rehabilitace III. Ergoterapie. Funkce pohybového systému (jemná a hrubá motorika, postura a lokomoce) a její poruchy. 6. Tvorba edukačních programů pro různé skupiny pacientů, technické předpoklady, motivace. Animoterapie. 7. Technická rehabilitace. 8. Psychologická rehabilitace. Syndrom vyhoření u pečujících osob. Reakce na stres. Přístupy rodičů k dítěti se zdravotním postižením. 9. Pracovní rehabilitace - pracovní rehabilitace osob se zdravotním postižením, organizace a řízení pracovní rehabilitace. Poradenství pro volbu povolání, vyhledávání vhodného zaměstnání na trhu práce. 10. Sociální rehabilitace - zdravotně postižení v naší společnosti. Problematika minoritního postavení ve společnosti. Problematika bydlení. 11. Osobní asistence. Dobrovolnictví. Pacientské organizace. Respitní péče. Úloha sportu v sociální rehabilitaci osob se speciálními potřebami. 12. Pedagogická rehabilitace. Problematika integrace - výhody a nevýhody. Speciální školství. 13. Alternativní pedagogické metody a jejich využití u osob se speciálními potřebami (waldorfská pedagogika, Montessori). 14. Paliativní péče. Hospic. Další složky ucelené rehabilitace: penitenciární a postpenitenciární péče.
Semináře: 1. Zařízení poskytující ucelenou rehabilitaci. 2. Projekt: Vyšetření pohybového systému a odebrání anamnézy. 3. Práce asistenta pedagoga. 4. Projekt: Vytvoření edukačního výstupu (kurz, letáček apod.) pro vybranou skupinu jedinců. 5. Projekt: Tvorba individuálního plánu rehabilitace u vybraného postižení. 6. Práce fyzioterapeuta a práce ergoterapeuta - rozdíly, vymezení kompetencí. 7. Trh práce a zdravotně postižení - prezentace seminárních prací. 8. Pracovní výchova ve vzdělávání, vedení projektu pracovní výchovy - metodická příprava. 9. Příprava praktických cvičení pro rozvoj grafomotoriky. 10. Pracovní výchova a její pojetí v rámci alternativních pedagogických směrů. 11. Příprava pracovního úkolu pro zvolenou skupinu žáků (klientů) - prezentace seminárních prací. 12. Příprava pomůcek pro žáky se zrakovým postižením. 13. a 14. Hospitace do zařízení poskytujícího některou ze složek ucelené rehabilitace. |