Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalostí získaných v medicínských a
sociálních vědách. Obsahem předmětu je propojení poznatků psychologie a pedagogiky na teoretické úrovni a v
klinické praxi. Praktická cvičení jsou zaměřena na aplikaci edukace v klinické praxi. Edukace pacientů a jejich
blízkých nutričním terapeutem je nástrojem zajištění lepší účasti pacientů na procesu poskytování zdravotní péče a
především pak zachovávání a obnovy zdraví. Nutriční terapeut se také podílí na provádění, zjištění a analýze
potřeb v oblasti vzdělávání a kvalifikaci pracovníků ve vlastním zdravotnickém zařízení v oboru NT. Plánuje a
zajišťuje organizaci dalšího vzdělávání různých kategorií pracovníků ve zdravotnictví jak ve vlastních
zdravotnických zařízeních, tak i zprostředkovaně v dalších vzdělávacích a zdravotnických zařízeních v
problematice výživy.
Aim of the course - Czech
Last update: Jana Kolářová (28.01.2021)
seznámit se s psychologickou problematikou pedagogické/edukační a poradenské činnosti v profesi nutričního terapeuta
objasnit základní otázky učení, psychologie vyučování a psychologie výchovy a vzdělávání
chápat faktory ovlivňující učební činnosti jednotlivce
seznámit se se strategií postupu navrhování vzdělávací akce/výukového programu
Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (28.01.2021)
Obsahové zaměření výuky:
1) Vymezení aplikované pedagogické psychologie (předmět a cíle)
2) Aplikovaná pedagogická psychologie: teorie a aplikace poznatků z psychologie na proces učení se jedince; učení a získávání znalostí - psychologie učícího se jedince
3) Aplikovaná pedagogická psychologie: teorie a aplikace poznatků z pedagogiky, didaktika a metodika
4) Aplikovaná pedagogická psychologie: úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství, edukace; obtížné situace v poradenství/edukaci a jejich řešení poradcem/lektorem
5) Edukace jedinců se specifickými potřebami; edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků v oblasti výživy.
Literature - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (16.11.2020)
Povinná literatura:
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010 (3. vydání). ISBN: 978-80-7367-725-1.
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. (Rozšířené a přepracované vydání). ISBN 978-80-7367-273-7.
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5.
Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN-13:978-80-247-2171-2.
Doporučená literatura:
Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-427-4.
Fenstermacher, G., D., Soltis, J., F. Moderní styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
Svoboda, J. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha: VOX a. s. – Nakladatelství, 2013. ISBN: 978-80-87480-12-0.
Šoferová, J. Lektorské finty. Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada Publishing, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-247-2483-6.
Bobek, M, Penička, P. Práce s lidmi. Učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese. S úvodem do filozofie práce s lidmi, současné vědy a psychologie. Brno: NC Publishing, a.s. 2008. ISBN: 978-80-903858-2-5.
Bergman, E. Fuchs, H. Učíme děti učit se. Praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-854-7.
Learning resources - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (16.11.2020)
Vzhledem k nastalé epidemiologické situaci probíhá v současné době výuka distanční formou přes MS Teams.
Education plan -
Schedule by date
Day
Date
Description
Teacher
Files
Note
Hodnocení
Saturday
13.01.2024
Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky. Organizační formy vyučování, vyučovací metody. Alternativní metody vyučování. Didaktika, didaktické zásady. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Vytváření a ovlivňování učebního prostředí. Edukační proces, fáze edukačního procesu. Edukační plán a jeho tvorba. Realizace a vyhodnocení edukace, edukační záznam. Edukace jednotlivců se specifickými potřebami. Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků. Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství. Kompetence lektora/poradce (nutričního terapeuta), etika v poradenství. Metody práce s jednotlivcem, se skupinou. Obtížné situace v poradenství.
Mgr. Miluše Kulhavá
Odpolední blok výuky
Saturday
13.01.2024
Základní koncepce osobnosti, vnější a vnitřní vlivy utvářející osobnost. Pojetí výchova z hlediska vývojové psychologie. Činitelé působící na výchovu a učení. Výchova a sebevýchova. Učení, definice, druhy učení, učební styly, strukturování učiva. Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení. Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů. Psychologie učení dospělých, motivace ke vzdělávání dospělých. Psychologie pedagogické interakce a komunikace, osobnost učitele. Psychologické aspekty hodnocení. Stres v procesu učení, antistresové programy. Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru.
Mgr. Miluše Kulhavá
Dopolední blok výuky
Rozpis datumový
Den
Datum
Popis
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
Sobota
13.01.2024
Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky. Organizační formy vyučování, vyučovací metody. Alternativní metody vyučování. Didaktika, didaktické zásady. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Vytváření a ovlivňování učebního prostředí. Edukační proces, fáze edukačního procesu. Edukační plán a jeho tvorba. Realizace a vyhodnocení edukace, edukační záznam. Edukace jednotlivců se specifickými potřebami. Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků. Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství. Kompetence lektora/poradce (nutričního terapeuta), etika v poradenství. Metody práce s jednotlivcem, se skupinou. Obtížné situace v poradenství.
Mgr. Miluše Kulhavá
Odpolední blok výuky
Sobota
13.01.2024
Základní koncepce osobnosti, vnější a vnitřní vlivy utvářející osobnost. Pojetí výchova z hlediska vývojové psychologie. Činitelé působící na výchovu a učení. Výchova a sebevýchova. Učení, definice, druhy učení, učební styly, strukturování učiva. Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení. Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů. Psychologie učení dospělých, motivace ke vzdělávání dospělých. Psychologie pedagogické interakce a komunikace, osobnost učitele. Psychologické aspekty hodnocení. Stres v procesu učení, antistresové programy. Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru.