Last update: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (29.04.2022)
Celebrities played a significant part in an individual's identity formation throughout the 20th century, but unlike the mass-media celebrity of yesterday, today’s new-media celebrities exist in the same virtual space as their fans and share the same communication practices. This “context collapse” taking place on social networks such as Facebook, Instagram or YouTube gives rise to a whole new type of “home-made” celebrities who achieve fame while bypassing the systems traditionally responsible for making and sustaining celebrity. The aim of the course is to explore the history of celebrity (via the lens of media history), the sociology of celebrity and its function in society, and finally its transformation into new-media celebrity in the age of collapsed contexts.
Last update: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (29.04.2022)
Celebrity hrály důležitou roli ve formování identity jednotlivce již přinejmenším v průběhu celého 20. století. S příchodem sociálních médií se ale vůbec poprvé jejich polem působnosti stal stejný virtuální prostor, který obývají běžní lidé - jejich fanoušci. Sociální sítě jako Facebook, Instagram nebo YouTube tak umožnily zrod zcela nových (mikro)celebrit, které fanoušky získávají a zároveň k nim promlouvají pomocí stejných nástrojů, jaké běžní uživatelé používají ke každodenní komunikaci. Předmět představuje historii celebrity v návaznosti na historii médií, sociologicky rozebírá roli celebrity ve společnosti a nakonec se věnuje právě jejímu přerodu v celebritu novomediální a souvisejícímu kolapsu kontextů.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (08.10.2022)
Předmět je otevřený magisterským i bakalářským studentům bez ohledu na fakultu a obor. Zajímá-li vás celebrita, zapište se a přijďte!
Podmínkou atestace je prezentace na jedno z nabízených témat, zpracovaná na základě k tématu doporučené literatury. Přesná podoba bude stanovena s ohledem na počet přihlášených studentů - v předchozích letech typicky šlo o týmovou prezentaci dvou lidí v celkové délce cca 30 minut. Máte-li zájem o téma vlastní, navrhněte!
Literature - Czech
Last update: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (24.09.2020)
Boyd, D. M. (2008). Taken out of context: American teen sociality in networked publics. University of California, Berkeley.
Horton, D., Wohl, R. (1956). Mass communication and para-social interaction: Observations on intimacy at a distance. Psychiatry, 19(3), 215–229.
Marshall, P. D. (1997). Celebrity and power: Fame in contemporary culture. Minnesota: University of Minnesota Press.
Mills, C. W. (1956). The Power Elite. New York, NY: Oxford University Press.
Rojek, C. (2001). Celebrity. London: Reaktion Books.
Senft, T. M. (2013). Microcelebrity and the branded self. In: Hartley, J., Burgess, J., & Bruns, A. (Eds.) A companion to new media dynamics, 346-354. Chichester: John Wiley & Sons.
Turner, G. (2013). Understanding celebrity. Sage.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (29.04.2022)
Rámcová témata:
Raná historie celebrity - od bájných hrdinů po první masmédia.
Celebrita filmu a televize.
Hudební celebrita.
Cesta k demokratizaci celebrity.
Celebrita ve světě nových médií: YouTube, Instagram a TikTok.
Celebrita sociologicky: celebritní kapitál, charisma, panoptikon. Role celebrity ve společnosti.