|
|
|
||
Last update: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. (18.12.2019)
přístupy k těmto fenoménům. Pozornost je věnována vzájemnému vztahu a provázanosti jazyka a etnicity a odlišnostem v pojímání uvedených jevů. Představena je řada schémat, paradigmat a teorií identity, etnicity a nacionalismu. Hlavní důraz je kladen na procesy etnické a jazykové asimilace/revitalizace, jež jsou detailně sledovány na teoretické i praktické rovině. Blíže zmíněny jsou mj. aktuální fenomény „jazykové krajiny“ a „nových mluvčích“. Prezentovány jsou modelové případové studie: podrobně analyzována a interpretována je řada úspěšných příkladů etnojazykové revitalizace z Evropy (Velšané, Baskové, Sámové…) či dalších světadílů (Maoři na Novém Zélandě). |
|
||
Last update: prof. PhDr. Leoš Šatava, CSc. (17.05.2023)
Výstup z výuky (learning outcome): v rámci absolvování předmětu získá student následující dovednosti: 1/ Detailní znalost problematiky etnojazykové asimilace/revitalizace v kontextu současných etnických, resp. etnopolitických procesů (s akcentem na Evropu). 2/ Schopnost orientovat se v menšinové problematice obecně s akcentem na rozměry asimilace/revitalizace, stejně jako v historických a politických souvislostech (zejména vztah menšina–většina). 3/ Kritické vidění vysoce aktuálních aspektů menšinové problematiky (lidskoprávní problematika, diskriminace, etnosociální darwinismus apod.). Předmět je v kontextech teorie i praxe tematicky úzce provázán s předměty "Etnické menšiny Evropy" (AET 100190), "Teorie etnicity" (APA 555048) a "Lužice: Kultura, společnost, prostor" (AET 100 216). |
|
||
Last update: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. (18.12.2019)
Hlavní studijní texty: Šatava, L. (2009): Jazyk a identita etnických menšin. Praha: SLON. Anderson, B. (2008): Představy společenství. Úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha: Karolinum; Bazin, J. (2002): Každému svého Bambaru. Cargo, 4, č. 1-2, s. 6-33; Brouček, S. a kol. (1991): Základní pojmy etnické teorie. Český lid, 78, č. 4, s. 237-257; Eriksen, T. H. (2007): Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha: Triton; Eriksen, T. H. (2012): Etnicita a nacionalismus. Praha: SLON; Gellner, A. (1993): Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal; Gellner, E. (2003): Nacionalismus. Brno: CDK; Genzor, J. (2015): Jazyky světa. Historie a současnost. Brno: Lingea; Hroch, M. (1986): Evropská národní hnutí v 19. století. Praha: Svoboda; Hroch, M. (2009): Národy nejsou dílem náhody. Praha: SLON; Hroch, M. (1999): V národním zájmu. Praha: Lidové noviny; Hroch, M. (ed.) (2003): Pohledy na národ a nacionalismus. Praha: SLON; Řezník, M. (2003): Formování moderního národa. Evropské „dlouhé“ 19. století. Praha: Triton. Další texty: Gauß, K.-M. (2003): Vymírající Evropané. Praha: Vitalis; Hubinger, V. (1988): Etnos a etnikum. Český lid, 75, č. 1, s. 43-50; Loevenstein, B. W. (1997): My a ti druzí. Brno: Doplněk; Pokorný, J. (2010): Lingvistická antropologie. Jazyk, mysl a kultury. Praha: Grada; Pospíšil, I. (2006): Práva národnostních menšin. Praha: Eurolex Bohemia; Rákos, P. (2001): Národní povaha naše a těch druhých. (Sebeklamy a předsudky jako dějinotvorná síla). Bratislava: Kalligram; Sartori, G. (2005): Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán; Scruton, R. (2011): O potřebnosti národů. Brno: CDK; Tesař, F.: Etnické konflikty (2007). Praha: Portál; Thiessová, A.-M. (2007): Vytváření národních identit v Evropě 18.-20. století. Praha: CDK; Vaculík, J. (2009): České menšiny v Evropě a ve světě. Praha: Libri. |
|
||
Last update: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. (18.12.2019)
Tematické okruhy - sylabus: 1/ Problémy etnicity a menšinových jazyků - úvod; 2/ Terminologie; schémata; 3/ Etnická identita; faktory a modely etnicity; 4/ Jazyk jako znak etnicity; postoj/vztah k jazyku; 5/ Etnické a jazykové menšiny a jejich místo ve společnosti; 6/ Jazyková politika; jazykové plánování; 7/ Etnicko-jazyková asimilace versus revitalizace; 8/ Teorie a praxe etnicko-jazykové revitalizace; „noví mluvčí“ (“new speakers”); 9/ Role zákonodárství; školství; úřední styk; 10/ Školství; média; 11/ Videoprojekce k problematice; 12/ Modely etnicko-jazykové revitalizace; 13/ Závěrečné shrnutí. |