The seminary is focused on graphical displays in physics education. It aims to present both theory
concerning the topic (e.g. students’ misconceptions when graphing) and pedagogical approaches
appropriate for teaching praxis. Illustrations are mostly from kinematics.
Last update: T_KDF (03.05.2013)
Cílem semináře je seznámit studenty učitelství fyziky s možnostmi výuky zaměřené na podporu a
rozvoj grafické gramotnosti žáků základních a středních škol. Většina ilustrací se bude oborově týkat
kinematiky, protože zde se nejčastěji projevují základní identifikované miskoncepce žáků, když pracují
s grafy. Seminář je zaměřen jak na teorii (zahrnující např. chybné představy a přístupy žáků v této
oblasti), tak na praktické ukázky vedení výuky.
Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Martina Kekule, Ph.D. (11.10.2017)
Zápočet je udělen na základě aktivní účasti v alespoň 75 % výuky a uspokojujícím vypracování zápočtových prací. Pokud je účast studenta nižší, může vyučující povolit nahrazení účasti vypracováním seminární práce.
Literature -
Last update: T_KDF (03.05.2013)
Shah, P., Hoeffner, J.: Review of Graph Comprehension Research: Implication for Instruction.
Educational Psychology Review 14(1), str. 47-69, 2002
Tufte E. R. (2002): The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press, USA
Kosslyn, S. M.: Understanding Charts and Graphs. Applied Cognitive Psychology 3(3), str. 185-226,
1989
Leindhart G., Zaslavsky O., Stein M. K. (1990): Functions, Graphs, and Graphing: Tasks, Learning, and
Teaching. Review of Educational Research, Vol. 60, č. 1, str. 1-64
Beichner R. (1994): Testing student interpretation of kinematics graphs. AM. J. Phys. 62, 750-762
Goldsworthy A., Watson R., Wood-Robinson V. (1999): Getting to grips with graphs. The Association
for Science Education, Hatfield
Roth W.M., McGinn M. K. (1997): Graphing: Cognitive ability or practice? Science Education, January,
str. 91-106
Last update: T_KDF (03.05.2013)
Shah, P., Hoeffner, J.: Review of Graph Comprehension Research: Implication for Instruction.
Educational Psychology Review 14(1), str. 47-69, 2002
Tufte E. R. (2002): The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press, USA
Kosslyn, S. M.: Understanding Charts and Graphs. Applied Cognitive Psychology 3(3), str. 185-226,
1989
Leindhart G., Zaslavsky O., Stein M. K. (1990): Functions, Graphs, and Graphing: Tasks, Learning, and
Teaching. Review of Educational Research, Vol. 60, č. 1, str. 1-64
Beichner R. (1994): Testing student interpretation of kinematics graphs. AM. J. Phys. 62, 750-762
Goldsworthy A., Watson R., Wood-Robinson V. (1999): Getting to grips with graphs. The Association
for Science Education, Hatfield
Roth W.M., McGinn M. K. (1997): Graphing: Cognitive ability or practice? Science Education, January,
str. 91-106
Syllabus -
Last update: T_KDF (03.05.2013)
1. Graphical display of information in physics education: perceiving of information, attention,
graphical (visual) literacy, recommendations for displaying.
2. Displaying of motion and typical students’ misconceptions.
3. Data logging and graphs.
4. Scales and zooming.
5. Discussion: Graphing: cognitive ability or practice?
Last update: T_KDF (03.05.2013)
1. Grafické zobrazení dat ve výuce fyziky: vnímání a získávání informací, pozornost, grafická
(vizuální) gramotnost žáků, zásady zobrazování.
2. Zobrazení pohybu a typické miskoncepce žáků.
3. Dataloggery a práce s grafy.
4. Měřítka/zoomování.
5. Didaktická diskuze na téma: Graphing: cognitive ability or practice?