Medial and Communication Technologies in the Past and Today - AVR500020
|
|
|
||
Last update: PhDr. Jiří Hadaš, MBA (13.02.2024)
Cílem kurzu je seznámení s pojmem „masová média“ a jejich dějinným vývojem od počátečních forem, přes vznik knihtisku, po nástup periodického tisku, filmu, rozhlasu a televize. Koncepce předmětu směřuje k pochopení mediálních výstupů, jako možnou archivní materii, nicméně přednášky budou plně uzpůsobeny s ohledem na přihlášené studenty a jejich studijní zaměření. Podstatou je pochopit, jakým způsem pracují média a zejména jejich vlastníci s fakty, jak kriticky přistupovat k obsahu. Účelem předmětu je seznámit s vlivem médií, zejména v kontextu propagandy a cenzury, a jejich dějinného vývoje. Přednášky budou doplněny o praktické ukázky jak tisku, tak audiovizuálních záznamů. Splnění předmětu test, který prokáže schopnost kritického zpracování textu. Podkladem jsou přednášky. Předpokládané okruhy přednášek: 01) Úvod do předmětu 02) Dějiny médii od prvopočátku po Gutenberga 03) Éra periodického tisku 04) Zlaté časy rádia a nástup televize 05) Elektronická média a internet 06) První co umírá ve válce je pravda – Otázka propagandy v dějinách 07) Propaganda v období po druhé světové válce 08) Dějiny českých médií do roku 1938 09) Média v období Protektorátu Čechy a Morava 10) Poválečné období v českých médiích 11) Reklama jako navoněná zdechlina - dějiny reklamy 12) Vybrané otázky mediální gramotnosti a právní regulace médií 13) Aktuální problémy médií - Závěrečné shrnutí |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Hadaš, MBA (12.02.2024)
BEDNAŘÍK, P. - JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. BEDNAŘÍK, Petr - JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií. 1. vyd. Praha : MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2., rev. vyd. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. Nutil Petr, Média, lži a příliš rychlý mozek. průvodce postpravdivým světem Carpentier - Reifová Irena, Analýza obsahu mediálních sdělení |