Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (21.10.2019)
Předmět představuje aplikovanou etiku jako disciplínu, která není instalována jako čistě teoretická, ale v rovině každodenního rozhodování se nad našimi postoji a rozhodováními ve vztazích s druhými lidmi, studenty a rodiči. Pozornost bude věnována nejen klasickým teoretickým východiskům řešení morálních a etických dilemat, ale i současným teoriím (např. metaetice, bioetice apod.), aby studenti měli základní vhled do současných otázek etiky v kontextu pedagogické, učitelské praxe.
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je uvést studenty do aplikované etiky, tj. alternací řešení etických a morálních rozhodování v běžné životní, učitelské praxi, v nichž se každodenně nacházíme a musíme je řešit v rovině dilemat, která nemají (jako ve vědě) jednoznačné řešení. Jde zejména o diskuzi v rovině každodenních morálních i etických konfliktů.
Přehled výukových témat:
1. Význam slova ETIKA (ethos a éthos) v kontextu s naším každodenním jednáním ve školních i běžných skupinových situacích. Etika a etiketa. Smysl tradice jako předpokladu porozumění.
2. Rozlišení mezi etikou a morálkou v jednání se žáky, studenty i jejich rodiči. Na příkladech z každodenního života se naučit rozlišovat morálku jako faktické rozhodnutí, nikoliv teoretický závěr.
3. Legální a legitimní postoj v našem chování v kontextu se svědomím.
4. Variabilita etických postojů: mravní normy, idea dobra, etika ctnosti, povinnosti a prospěšnosti. Pojetí liberalismu a problém nihilismu. Vhled do klasických teorií etiky a morálky u klasických představitelů filozofie.
5. Prameny mravních norem a kodexy (euroamerická tradice založená na judaismu, antiky a křesťanství) a odlišné tradice jiných mravních norem a kodexů z odlišných kultur a náboženství.
6. Dialog mezi odlišnými mravními a etickými tradicemi žáků a studentů z jiných kultur v každodenním setkávání. Ukázky odlišností postojů jednotlivých náboženství k lidskému životu z úhlu praktických postojů v případě lidského zdraví a nemoci. Ukázky nekompatibility.
7. Klasický princip dvojího účinku: rozlišení mezi zamýšlenými a předvídanými důsledky našeho rozhodování. Příklady z praxe.
8. Hledání možností, jak řešit morální i etické konflikty na příkladech běžných kazuistik každodennosti. Diskuze
9. Nahlédnutí do interpretace morálky u učitelů humanitně, a naopak technicky orientovaných v postojích k morálce a vědě při výuce.
10. Tolerance v případě mravních a etických nesouladů, volba strategie řešení, které sledují za cíl dosažení akceptované tolerance. Příklady ze školního prostředí, které nelze jednoznačně vyřešit.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (21.10.2019)
ANZENBACHER, A.. (2001). Úvod do etiky. Praha: Academia
ČERNÝ, D. (2016). Princip dvojího účinku. Zabíjení v mezích morálky. Praha: Academia.
DROZENOVÁ, W. et al.,KUČÍREK, J. (2010). Etika vědy v České republice: od historických kořenů k současné bioetice. Praha : FILOSOFIA.
Étos - etika v pedagogice a sociální práci. (2011). Liberec: TU.
MACHOVEC, Milan, ed. (1995). Problém tolerance v dějinách a perspektivě: [sborník statí]. Praha: Academia
PAYNE, J. (1995). Hermeneutická etika: jeden filosofický pokus o setkání s lidskou bytostí. Praha: Triton
PAYNE, Jan. (2005). Odkud zlo? O nezkrotnosti čili slabosti lidské vůle. Praha: Triton.
Problémy aplikované etiky. (2012). Praze: Bankovní institut.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (17.09.2019)