The aim of the course is to create conditions for linking theoretical and practical preparation of future teachers in the form of pedagogical observations and assistant practicum at selected secondary schools, followed by analyses and discussions on key topics of teaching practice, such as preparation for teaching, assessment, selection and adaptation of materials, classroom management, individualization of teaching, cooperation with parents, beginning teacher, etc. At the core of the course are observations and teaching assists with secondary school teachers and subsequent analysis. After completing the listening sessions, students assist the accompanying teachers in teaching, helping them with teaching, preparing materials, lesson plans, correcting assignments and written work, and implementing micro-teaching, where they partially take over the teaching. The course is designed as preparation for compulsory teaching practice, developing practical skills in line with the teacher's competency framework and reflective skills for the teaching profession. During the internship, the students become familiar with the school's agenda and the tools it uses (electronic system, curriculum, documents, etc.).
Last update: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů formou pedagogických pozorování a asistentské praxe na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem kurzu jsou hospitace a asistování při výuce u středoškolských učitelů a následný rozbor. Studenti po absolvování náslechů asistují při výuce provázejícím učitelům, pomáhají jim s výukou, přípravou materiálů, výukových plánů, opravováním úkolů a písemných prací a realizují mikrovýstupy, kdy částečně přebírají výuku. Kurz je koncipován jako příprava na povinnou pedagogickou praxi, rozvíjí praktické dovednosti v souladu s kompetenčním rámcem učitele a schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi. Během praxe se studenti mj. seznamují i s agendou školy a nástroji, které využívá (elektronický systém, ŠVP, dokumenty aj.).
Aim of the course -
Last update: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)
Sub-objectives
To develop the analytical skills and communication skills needed to critically evaluate the teaching process based on pedagogical observation.
To develop an understanding of teacher interaction in the language classroom and the roles of teacher and students.
Deepen understanding of the components entering into teacher preparation for teaching.
Develop an understanding of teaching as a dynamic process that takes into account curriculum, syllabus, learning objectives, and student needs in the context of variables affecting teaching.
To develop practical skills in planning and delivering instruction, creating learning environments, didactic treatment of subject matter content, and professional collaboration.
Develop the ability to give and receive feedback in response to teaching.
Develop the ability to self-reflect through self-evaluation protocols and reflective journaling.
Last update: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)
Dílčí cíle
Rozvinout analytické schopnosti a komunikační dovednosti potřebné ke kritickému zhodnocení výukového procesu na základě pedagogického pozorování.
Rozvinout chápání interakce učitele v jazykové třídě a rolí učitele a studentů.
Prohloubit chápání složek vstupujících do přípravy učitele na výuku.
Rozvinout chápání vyučování jako dynamického procesu zohledňujícího kurikulum, osnovy, cíle výuky a potřeby studentů v kontextu proměnných ovlivňujících vyučování.
Rozvinout praktické dovednosti v oblasti plánování a vedení výuky, vytváření prostředí pro učení, didaktického zpracování obsahu vyučovaného předmětu a v oblasti profesní spolupráce.
Rozvinout schopnost poskytovat a přijímat zpětnou vazbu jako reakci na vyučování.
Rozvinout schopnost sebereflexe formou sebehodnotících protokolů a reflektivního deníku.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)
Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)
Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.
Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.
Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.
Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.
Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge.
Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)
Credit requirements
completion of the introductory seminar;
completion of at least 1 observation session in each group where the practice will be carried out;
16 hours of assistantship (performing partial tasks assigned by the supervising teacher and the course supervisor, e.g. micro-teachings, preparation and correction of tests, homework; preparation of teaching aids/learning materials (creation, copying); supervision in the corridors; etc.)
completing analyses and discussions with the supervising teacher;
preparation and submission of the practice diary;
completion of a final analysis seminar with the course supervisor.
Last update: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)
Kritéria pro udělení zápočtu
absolvování úvodního semináře;
absolvování alespoň 1 náslechové hodiny v každé skupině, kde bude praxe realizována;
asistentská praxe v rozsahu 16 odučených hodin (plnění dílčích úloh zadaných provázejícím učitelem a garantem předmětu, např. mikrovýstupy, příprava a opravování testů, domácích úkolů; příprava pomůcek/výukových materiálů (tvorba, kopírování); dohled na chodbách; atp.)
absolvování rozborů a diskusí s provázejícím učitelem;
zpracování a odevzdání deníku z praxe;
absolvování závěrečného rozborového semináře s garantem předmětu či oborovým didaktikem.