|
|
|
||
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (27.01.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (27.01.2023)
Doporučená literatura: * Altmanová, J. a kol. (2011). Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: VÚP. Dostupný z WWW: http://archiv-nuv.npi.cz/vystupy/ctenarska-gramotnost-ve-vyuce.html * Bednářová, J. (2015). Tvůrčí interpretace nonsens básní a textů. Jazyk - literatura - komunikace, (1), online. Dostupné z:http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2015 * Beránková, E. (2002). Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus. * Bílek, P. A. (2003). Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Brno: Host. * Botlík, O., & Souček, D. (2002). Výsledky vzdělávání v českých školách z pohledu projektu kalibro. Pedagogika, 52(2), 231–243. * Boudová, S., Janotová, U., Basl, J., Andrys, O., Zatloukal, T., & Pražáková, D. (2021). Čtenářství ve 21. století: sekundární analýza PISA 2018. Praha: Česká školní inspekce. * Brčáková, V. (2019). Uplatnění konstruktivismu při práci s uměleckým textem. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (49–67). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. Cunningham, P. M., & Cunningham, J. W. (2002). What we know about how to teach phonics. In Farstrup, A. E., & Samuels, S. J. (Eds.). What research has to say about reading instruction (87–109). Newark, DE: IRA. * Česká školní inspekce (2019a). Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. Česká školní inspekce: Praha. * Česká školní inspekce (2019b). Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018 [online]. Česká školní inspekce: Praha. Tematická zpráva. * Čihák, J., & Ibrahim, R. (2009–2010). Nebaví nás číst … obsahy …. Český jazyk a literatura, 60(5), 233–237. * Doležalová, J. (2014).Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. * Dvořák, K. (2000/2001). Jazyková stránka literárního textu jako součást interpretace. Český jazyk a literatura, 51(5-6), 123–131. Duchowski, A. T. (2007). Eye tracking methodology, theory and practice. Clemson: Springer. * Federičová, M., & Münich, D. (2014). Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek a raná selekce: trendy v obou zemích po rozdělení Československa. Orbis Scholae, 8(1), 27–45. * Fibiger, M., & Hádková, M. (2011). Nové úkoly didaktiky mateřského jazyka a literatury (se zaměřením na gymnázia). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta. Fink, A. (2019). Conducting research literature reviews: From the internet to paper. Sage publications. * Fišer, Z. a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita. * Franta, D. (2019). Modelování integrované výuky předmětu český jazyk a literatura. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (112–129). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. * Franta, D. (2021). Model integrované výuky předmětu český jazyk a literatura: Praxe z klatovského gymnázia. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II (296–313). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. * Friedlanderová, H., P, H., Landová, H., & Richter, V. (2018). České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, NKP. * Fryč, J., Matušková, Z., & Katzová, P. et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. * Gabal, I., & Václavíková Helšusová, L. (2003). Jak čtou české děti: Analýza výsledků sociologického výzkumu. Dostupné z: <http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_cten_jak_ctou_ceske_deti.pdf> Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. * Gejgušová, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. * Gejgušová, I. (2011). Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole: podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. * Gejgušová, I. (2014). Čtenářství pod lupou. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, 4(1), 55–56. * Gejgušová, I. (2015). Čtenářství žáků základních škol: Primary school pupil reading habits. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. * Gejgušová, I. (2020). Literární teorie v literární výchově na 2. stupni základních škol. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, 10(1), 5–15. * Gejgušová, I., & Juchelka, G. (2018). Hodnocení vybraných čítanek pro základní školy z hlediska potenciálního rozvoje čtenářské gramotnosti. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, 8(1), 48–54. * Gejgušová, I., Metelková Svobodová, R., Sekerová, K. & Svobodová, J. (2022). Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, 11(2), s. 47–59. Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2000). Engagement and Motivation in Reading. In N. P. Pearson, D. Kamil & Kamil, M. (Eds.), Handbook of Reading Research (403–422). New York: Routledge. Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Routledge. Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: maximizing impact on learning. London: Routledge. * Havlínová, H., Kropáčková, J., Košťálová, H., koubek, P., Mouchová, A., Poláková, I., & Šlapal, M. (2020). Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ [online]. Dostupné z: https://gramotnosti.pro * Hník, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H. * Hník, O. (2009/2010). Inovativní snahy nejen v didaktice literární výchovy. Český jazyk a literatura, 60(3), 130–134. * Hník, O. (2012). Konstrukce a re-konstrukce textu v didaktice literarury. Jazyk - literatura - komunikace, 1(1), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2012/category/1-studie * Hník, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum. * Hník, O. (2015). Didaktiky literatury: Od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (41–65). Brno: Masarykova univerzita. * Hník, O. (2015/2016). Školní literární kánon. Český jazyk a literatura, 66(5), 234–241. * Hník, O. (2016/2017). K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura, 67(2), 83–87. * Hník, O., & Jindráček, V. (2020/2021). Literární výchova v české škole po 130 letech polemických diskusí. Český jazyk a literatura, 71(1), 1–9. * Hoffmann, B. (2012/2013). O interpretaci literárního uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 63(1), 12–19. * Holý, J. (2011/2012). Lesk a bída příruček k české literatuře. Český jazyk a literatura, 62(4), 164–172. * Homolová, K. (2013). Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita. * Hrdina, M. (2019/2020). K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. Český jazyk a literatura, 70(3), 112–115. * Hubálková, R., & Šafránková, K. (2015). Záznamy z četby pomocí grafických organizérů pro žáky 5.-9. tříd: postava. Dobříš: Šafrán. * Hubálková, R., & Šafránková, K. (2016). Záznamy z četby pomocí grafických organizérů pro žáky 5.-9. tříd: další nápady. Dobříš: Šafrán. * Chaloupka, O. (2003/2004). O literární výchově trochu jinak. Český jazyk a literatura, 54(4), 170–174. * Chaloupka, O. (2006). K otázce strukturace učiva literární výchovy. Český jazyk a literatura, 56(3), 109–113. * Chaloupka, O. (2009). Základní motivace a rozvoj dětského čtenářství. Český jazyk a literatura, 59(5), 220–224. * Chaloupka, O. (2012/2013). Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura, 63(2), 57–61. * Chaloupka, O. (2013/2014). Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí. Český jazyk a literatura, 64(3), 135–141. * Chejnová, P. (2014). Povinná školní četba. In Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání (41–48). Praha: Karolinum. Jacob, R. J., & Karn, K. S. (2003). Eye tracking in human-computer interaction and usability research: Ready to deliver the promises. Mind, 2(3). Dostupné z http://staffhome.ecm.uwa. edu.au/~00014742/research/projectsbiblio/10.1.1.100.445.pdf Janík, T. (2009). K možnostem rozvíjení učitelových didaktických znalostí obsahu. In T. Janík (Ed.), Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů (9–16). Brno: Paido. Janík, T. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita. * Janotová, Z. et al. (2020). Inspirace pro rozvoj gramotností PISA. Úlohy ze čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti. Česká školní inspekce: Praha. * Janoušek, P. (2012). Černá kočka, aneb, Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie. Praha: Academia. Jesson, J., Matheson, L., & Lacey, F. M. (2011). Doing your literature review: Traditional and systematic techniques. * Jindráček, V. (2018). Literární výchova v období kurikulární reformy: rekapitulace vzdělávacích koncepcí, kvalita výuky a její výzkum. Paidagogos, 1-2, 42–80. * Jindráček, V. et al. (2011). Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta. * Jindráček, V., Škoda, J., & Doulík, P. (2015). Prvky konstruktivismu v oborové didaktice literární výchovy – obsahová analýza. e-Pedagogium, 15(1), 72-89. Dostupné z: doi:10.5507/epd.2015.007 * Kamiš, K., & Hanzová, M. (2016). Didaktika českého jazyka a literatury. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od roku 2017/2018. (2016). [on-line] Dostupné z * Klenková, J. (2008). Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. / Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Brno: Paido. * Klímová, K., & Zítková, J.(2020). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v českém jazyce a literatuře – zaměření na žáky s SPU a zdravotním znevýhodněním. Brno: Masarykova univerzita. * Klímová, K., & Zítková, J.(2020). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v českém jazyce a literatuře – zaměření na žáky s SPU a zdravotním znevýhodněním. Metodická příručka. Brno: Masarykova univerzita. * Klumparová, Š. (2013). Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál. In J. Slavík et al. Tvorba jako způsob poznávání (321–344.). Praha: Karolinum. * Klumparová, Š. (2014). Didaktický potenciál textu a jeho využití při plánování výuky hodin literatury. Jazyk - literatura - komuikace, (2). Online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-2-2014 * Klumparová, Š., & Poláková, I. Magie vypravěče. (2017). In Slavík, J. et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (95–118). Brno: Masarykova univerzita. * Kolár et. al. (2010). Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis. * Komárek, K. (2016/2017). Jaroslav Durych v čítankách a učebnicích. Český jazyk a literatura, 67(3), 122–127. * Komberec, F. (2018). Co už tu zbývá z Karla Čapka?: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm. * Komberec, F. (2022). Naratologie jako výzva pro literární výchovu. Didaktické studie, 14(1), 33–48. Kostečka, J. (2001/2002). Jiří. Proč učit povinně literatuře celou střední školu? (aneb opět: jeden předmět, nebo dva předměty?). Český jazyk a literatura,, 52(1-2), s. 24-30. * Kostečka, J. (2008). O jednom literárním projektu. Český jazyk a literatura, 59(1), 30–34. * Kostečka, J. (2011/2012). Interpretace a misinterpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 62(5), 232–236. * Koubek, P. (2019). Podkladová studie: Literární výchova a literární komunikace. NÚV: Praha. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/3633_1_1/ * Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., & Šlapal, M. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI. [online] [cit. 2022-10-09]. Dostupné z www: Koželuhová, E. (2020). Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. (Disertační práce). PedF UK, Praha. * Krygarová, A. (2022). Možnosti práce s povinným literárním kánonem na střední škole. Didaktické studie, 14(1), 107–115. * Králíčková, M., & Vala, J. (2017/2018). Využití principů pedagogiky Marie Montessoriové v literárním semináři. Český jazyk a literatura, 68(2), 79–86. Kucharská, A., & Seidlová Málková, G. (2012). Čtenářská gramotnost – Předpoklady rozvoje, počáteční gramotnost. Pedagogika, 62(1–2), 1–9. Kucharská, A. (2015). Porozumění textům žáků 4. ročníků. Orbis Scholae, 9(3), 69–86. * Laufková, V. (2018). Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 29–61. * Laufková, V., & Starý, K. (2014/2015). Problémy žáků 6. ročníku při interpretaci literárního textu. Český jazyk a literatura, 65(5), 235–240. * Laufková, V., & Starý, K. (2022). Vývoj čtenářských dovedností žáků v druhé polovině základního vzdělávání. Didaktické studie, 14(1), 69–91. * Lederbuchová, L. (2002/2003). Literatura, učivo a didaktická interpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 53(2), 68–75. * Lederbuchová, L. (2003/2004a). K čítankám na 2. stupni základní školy (se zaměřením na čítanky pro 6. ročník). Český jazyk a literatura, 54(1), 1–7. * Lederbuchová, L. (2003/2004b). K čítankám na 2. stupni základní školy (se zaměřením na čítanky pro 6. ročník): (pokračování). Český jazyk a literatura, 54(2), 53–56. * Lederbuchová, L. (2006). Zisky a ztráty mezipředmětových vztahů v literární výchově. In Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích. Ústí nad Labem: UJEP, s. 5–12. * Lederbuchová, L. (2007/2008). Sociální balada v literární výchově. Český jazyk a literatura, 58(3), 111–119. * Lederbuchová, L. (2010). Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita. * Lederbuchová, L. (2011/2012). Škola hrou ano, hraní si ve škole ne. Český jazyk a literatura, 62(4), 186–189. * Lederbuchová, L. (2013/2014). Právo na originalitu, na omyl, na kultivovanost: Ještě k interpretaci uměleckého textu ve škole. Český jazyk a literatura, 64(4), 191–195. * Lederbuchová, L. (2015/2016). O poznávání uměleckého jazyka. Český jazyk a literatura, 66(4), 169–175. * Lederbuchová, L. (2017/2018). Personifikace, apostrofa, metafora: Poznatky o poetice jazyka v učivu literární výchovy na 2. stupni ZŠ. Český jazyk a literatura, 68(3), 105–111. * Lederbuchová, L. (2021). Literárněhistorické poznatky v literární výchově na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II (232–257). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. * Lippmann, K. (2002/2003). Ke smyslu literární výchovy na střední škole. Český jazyk a literatura, 53(4), 190–194. * Lippmann, K. (2007/2008). Výuka literatury v současném pojetí modernizace vzdělání. Český jazyk a literatura, 58(2), 75–79. * Lippmann, K. (2012/2013). Lze se vyhnout „misinterpretaci“ uměleckého textu?. Český jazyk a literatura, 63(2), 78–82. * Lippmann, K. (2013/2014). Výuka literatury na střední škole jako četba zvláštního druhu románu. Český jazyk a literatura, 64(5), 232–237. Liptáková, Ľ. (2015). Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta. * Macurová, A. (2009). Nebaví mne psát … čtenářský deník …: Otázky bez odpovědí. Český jazyk a literatura, 60(2), 75–81. Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427–454. * Mašát, M. (2019/2020). Výuka literární výchovy v kontextu současné oborové didaktiky literatury. Český jazyk a literatura, 70(4), 162–168. * Mašát, M. (2017). K uplatnění tematiky šoa v literárních čítankách pro druhý stupeň zákaldních škol. Jazyk - literatura - komunikace. (1). Online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2017 * Mikšíková, V. (2019). Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. * Metelková Svobodová, R. (2018). Čtení s porozuměním - nepostradatelná komunikační dovednost. Didaktické studie, 10(2),65–78. * Metelková Svobodová, R. (2020). Princip komplexnosti očima učitele češtiny z praxe. Didaktické studie, 12(1),. 51–66. * Metelková Svobodová, R. (2019). Odkrývání souvislostí žákovského čtení s porozuměním prostřednictvím eyetrackeru. Paidagogos - časopis pro pedagogiku v souvislostech. (2), 50–77. * Moldanová, D. (2005/2006). Víme, proč učit literaturu? Český jazyk a literatura, 56(2), 53–55. * Moldanová, D. (2011) Nesoustavné úvahy o výuce (české) literatury. Pedagogická orientace, 21(2), 240–243. * Mrázová, M. (2014/2015). Shakespeare na střední škole. Český jazyk a literatura, 65(1), 29–34. Najvarová, V. (2008). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy (disertační práce). Brno: PdF MU. Najvarová, V. (2010). Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy. Pedagogická orientace, 20(3), 49–65. * Newton, K. M. (2008). Jak interpretovat text: kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace. Olomouc: Periplum. * Nezkusil, V. (2003/2004). Proč vlastně na gymnáziu učíme literaturu. Český jazyk a literatura, 54(3), 105–111. * Nezkusil, V. (2004). Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. * Nezkusil, V. (2000/2001). Ještě k interpretaci uměleckých textů. Český jazyk a literatura, 58(2), 70–72. * Olšáková, M. (2016). Čtenářství a badatelství. Kritická gramotnost, 2(2+3), 33–34 * Pánková, V. (2021). Kam směřuje dnešní výuka literární výchovy? In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II (333–362). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. * Pánková, V. (2021/2022). Český psychologický román v učitelově přípravě na výuku. Český jazyk a literatura, 72(4), 167–174. * Peterka, J. (2018). Svědectví studentů o literatuře na středních školách. Český jazyk a literatura, 68(5), 215–222. Petty, G. (2014). Evidence-based teaching: A practical approach. Oxford: Oxford University Press. * Pokorná, I. (2012/2013). Didaktická vybavenost čítanek pro 6. ročník základní školy. Český jazyk a literatura, 63(4), 161–166. * Poláček, J. (2016/2017). Věc: výuka literatury. Český jazyk a literatura, 67(4), 187–189. * Prázová, I., Homolová, K., Landová, H. & Richter, V. (2014). České děti jako čtenáři. Brno: Host. * Radváková, V. (2012). Interpretace textu na gymnáziu (Disertační práce). Plzeň: ZČU. * Radváková, V. (2015). Práce s textem na střední škole. Orbis Scholae, 9(3), 87–109. * Richter, V., Friedlaenderová, H., Landová, H., & Prázová, I. (2023). České děti jako čtenáři v době pandemie. Brno: Host, NKP ČR. * Řeřichová,V. et al. (2016). Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci základního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého. * Schacherl, M. (2009). Povinné čtenářství na středních školách v Jihočeském kraji. Český jazyk a literatura, 59(4), 170–174. * Schacherl, M., & Whitcroft, L. (2020). Akční výzkum na školách: čtenářské strategie na školách v Jihočeském kraji. Lingua viva České Budějovice, PF JU. Schiefele, U. (2009). Situational and Individual Interest. In Wentzel, K. R. & Wigfield, A. (Eds.), Handbook of Motivation in School (197–223). New York: Taylor Francis. * Sládková, K. (2021). Dílna čtení se sadou otázek. Dobříš: Šafrán. * Slavík, J. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum. * Smrčka, J. (2001–2002). Nadosobní smysl literární výchovy. Český jazyk a literatura, 52(9-10), 232–234. * Soukal, J. (2010). Čtenářský deník podruhé. Český jazyk a literatura, 60(4), 183–189. * Starý, K. (2014). Výzkumy čtenářských dovedností českých žáků. Český jazyk a literatura, 65(1), 20–28. * Starý, K., & Laufková, V. (2015). Kde žáci v polovině základního vzdělávání selhávají při porozumění čtenému polemickému textu. Pedagogika, 65(4), 392–412. * Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání: Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: PedF UK. * Straková, J., & Simonová, J. (2020). Vztah akademické marnosti a výsledků žáků: různé mechanismy pro matematiku a čtenářskou gramotnost. Studia paedagogica, 25(3), 43–67. * Sulovská, J., & Nyčová, A. (2017). Zpráva o stavu poezie na českých školách po deseti letech. Jazyk - literatura - komunikace. (1). Online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2017 * Šafránková, K. a kol. (2017). Dílna čtení: principy a zkušenosti z programu RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, z.s. * Šafránková, K. (2006). Záznamy z četby, které se osvědčily. Kritické listy, 24, 16–17. * Šalamounová, Z. (2017). Když je práce s uměleckým textem v literární výchově víc než jen povídání. In Slavík, J. et al. (79–94). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. * Ščamburová, L., & Klumparová, Š. (2020). Vliv využívání strategie kladení otázek na porozumění žáků / jejich motivaci ke čtení. In Greger, D. ed. et al. (37–74). Když výzkum mění praxi: deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. * Šebesta, K., & Hedin, T. (2019). Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 70(1), 20–25. * Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2016). Dialogické vyučování jako realizace produktivní kultury vyučování a učení v literární výchově: jak iniciovat a udržet změnu. Orbis scholae, 10(2), 47−69. * Šeďová, Klára et al. (2019) Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita. * Šlapal, M., Košťálová, H., & Hausenblas, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2022-10-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti> * Šmakalová, K. (2017). Historická tematika v čítankách pro druhý stupeň ZŠ a odpovídající ročníky gymnaziálního vzdělávání. Jazyk - literatura - komunikace, (2), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-2-2017 * Šmakalová, K. (2018). Čtenářský deník, kulturní deník: cesta k rozvíjení čtenářství žáků. Jazyk - literatura - komunikace, (1), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2018 * Šmejkalová, M., & Hník, O. (2012). Testování didaktických kompetencí. Český jazyk a literatura, 62(3), 128–135. * Šmejkalová, M., Vondrová, N., Smetáčková, I., & Chvál, M. (2021). Gramotnosti ve vzdělávání – na cestě k vymezení jazykové gramotnosti. Pedagogika, 71(2), 159–176. * Šormová, K. (2016). Jak čtou Romové: kvantitativní výzkum úrovně čtenářské gramotnosti romských žáků. Praha: FF UK. * Špaček, O. (2020). Kulturní kapitál a maturitní zkouška: analýza školních seznamů literárních děl. Orbis scholae, 14 (3), 55−71. * Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435–471. * Štěpánková, A. (2019). O literárních vycházkách. Jazyk - literatura - komunikace, (1), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2019 * Šustková, T. (2018/2019). Možnosti třetí čtenářské iniciace. Český jazyk a literatura, 69(4), 171–175. * Švamberk Šauerová, M. (2017). Využití vlivu vrstevníka (peer tutoringu) při rozvíjení čtenářstv. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 1(2), 79–97. * Švamberk Šauerová, M., & Špičáková, L. (2020). Projekt rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím podpory vztahu k četbě u žáků s lehkým a středně těžkým mentálním postižením: „Po stopách rytíře Toulovce“. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 4(1), 23–42. Švec, Š. a kol. (2009). Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido. Timperley, H. (2008). Teacher Professional Learning and Development. Best Evidence Synthesis Iteration. Unesco, IAE. Dostupné z: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/Educational_Practices/EdPractices_18.pdf * Tomášek, M. (2019/2020). Devatero učebnicových cest k impresionismu a polský přídavek jako inspirace. Český jazyk a literatura, 70(4), 184–192. Tomková, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. * Vala, J. (2003). Využití metody sémantického diferenciálu v literární výchově. Pedagogická orientace, 13(1), 81–89. * Vala, J. (2010). Poezie z pohledu adolescentních čtenářů. (K výsledkům jednoho výzkumu). Česká literatura, 58(3), 345 – 368. * Vala, J. (2011). Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. * Vala, J. (2013). Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. * Vala, J. (2017a). Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. * Vala, J. (2017b): Komenského spisy jako četba žáků základní školy? Pedagogika, 67(3), 279–294. * Vala, J., & Fic, I. (2012/2013). Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. Český jazyk a literatura, 63(5), 209–215. * Vala, J., Nosková, L., & Franěcová, R. (2021). Literární výchova očima žáků 2. stupně ZŠ. Český jazyk a literatura, 71(3), 122–127. * Vala, J., & Sladová, J. (2013/2014). Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii. Český jazyk a literatura, 64(1), 26–33. * Vala, J., & Kusá, J. (Ed.) (2016) Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. * Vala, J., & Fic, I. (2012). Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex. * Veselková, H., Vala, J., & Finsterlová, J. (2022). V říši poezie aneb Jak číst s žáky poezii. Praha: NPI ČR. Dostupné z WWW: https://www.projektsypo.cz/dokumenty/MP_-_V_risi_poezie_aneb_Jak_cist_s_zaky_poezii_final.pdf * Viater, D. (2020). Čtenářství žáků s minimálními požadavky na mimoškolní četbu. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, 10(1), 39–45. * Vicherková, D., & Řeřichová, V. (2016a). Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula. e-Pedagogium, 16(3), 15–24. doi: 10.5507/epd.2016.028 * Vicherková, D., & Řeřichová, V. (2016b). Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci období základního vzdělávání v Moravskoslezském kraji na konci období základního vzdělávání .Jazyk - literatura - komunikace, (1), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2016 * Vočková, P., & Vala, J. (2021–2022). Tvůrčí psaní jako součást literární výchovy na středních odborných školách. Český jazyk a literatura, 72(1), 25–31. * Vojtíšek, O. (2019). Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl, 16 (31), s. 209–224. * Vojtíšek, O. (2021/2022). Literární kánon z maturitní perspektivy. Český jazyk a literatura, 72 (5), 226–231. * Vojtíšek O. (2022). Aplikace konceptu „interpretačních dovedností“ do středoškolské výuky literatury. Didaktické studie, 14(1), 92–108. Willinsky, J. (Ed.). (1990). The New Literacy: Redefining Reading and Writing in the Schools (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351235945 Wildová, R. (2012). Čtenářská gramotnost v evropském kontextu. Pedagogika, 62(1–2), 45–52. * Wildová, R., & Ronková, J. (2018). Celosvětový summit k čtenářské gramotnosti 2018. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 143–148. * Williams, A. (nedatováno). Jak na knihy se staršími dětmi a dospívajícími. Brána ke vzdělávání: školní čtenářské kluby posilující rovné příležitosti dětí a žáků se SVP. Dostupné z: https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/jak_na_k_star_deti.pdf * Whitcroft, L. (2015). Výuka čtenářských strategií v zahraničí – teorie, trendy, programy a metody. Orbis Scholae, 9(3), 39–51. * Zemanová, L. (2020). Není kniha jako kniha aneb e-knihy a audioknihy v kontextu dětského čtenářství. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 4(1), 63–83. * Zbudilová, H. (2020). Literární výchova ve volném čase. Jinočany: H & H. * Zítková, J. (Ed.). Komunikace a výuka českého jazyka a literatury. Brno: MU. 2008. * Zítková, J. (2016). Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi a teorii – jednota jedinečného a obecného. In J. Vala & J. Kusá (Eds.). Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace (s. 7–21). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. * Zítková, J. (2017a). Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu. Jazyk - literatura - komunikace, 5(2), 43–5. * Zítková, J. (2017b). Pojetí obsahu literární výchovy v didaktické teorii druhé poloviny 20. století – proměny i konstanty. Didaktické studie, 9(1), 49–63. * Zítková, J. (2018). Čtenářská dílna - výrazný fenomén současné literární výchovy. Jazyk - literatura - komunikace, 7(2), 24–34. * Zítková, J. (2018b). Systém literárněvýchovných metod - zbytečné teoretizování nebo potřeba? Jazyk - literatura - komunikace, (1), 59–66. Online, dostupné z: * Zítková, J. (2020). Teorie výuky literatury v historické perspektivě. Brno: Masarykova univerzita. * Zítková, J. (2022). Pojmy metoda a interpretace v terminologii didaktiky literární výchovy. Didaktické studie, 14(1), 49–66. |
|
||
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (27.01.2023)
Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři a za odevzdání úkolů, které vyplynou z náplně semináře. Počet možností získat zápočet: 3. |