Last update: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (09.10.2019)
Course objective:
Students have a basic overview of the issue of personality-oriented school education and development of life
skills in vista
Within the framework of school education in the Czech Republic, they can systematically and clearly describe the structure of personal and social education
as in
The curriculum of anchored forms of personal social development are characterized by available educational systems in the Czech Republic
oriented
personal and social development of school clients and further education.
Course syllabus:
Life situations (interaction, relationship, etc.) and skills needed for them; personal and social development as an educational one
topic
in general; types of personal and social development; personality and social education as a cross-curricular theme of FEP BE and FEP G;
theoretical constructs relating specifically to personal and social education; personal and social education curriculum a
means of its implementation; activity concept of education in the field of life skills; structured pedagogical
systems dealing with personal and social development (drama education, social training, global education,
experiential education and others).
Study literature:
Required:
Valenta, J. (2006) Personality and social education and its ways to the pupil. Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2013) Didactics of personal and social education. Prague: Grada Publishing.
Valenta, J. (2017) Cross-cutting theme Personal and social education. Background study on the revision of the framework
educational
programs. Prague: NUV. Available at: http://www.nuv.cz/file/3249/
Recommended:
Betrand, Y. (1998) Contemporary Theories of Education. Prague: Portal.
Ding, S. & Littelton, K. (2005) Children's Personal and Social Development. Hoboken: Wiley-Blackwell.
Goleman, D. (1997) Emotional Intelligence. Prague: Columbus.
Hermochová, S. (2006) Group dynamics in the classroom. Kladno: AISIS.
Karnsová, M. (1995) How to build a good relationship between teacher and pupil. Prague: Portal.
Kolařík, M. (2011) Interactive psychological training. Prague: Grada Publishing.
Machková, E. (2004) How to learn drama education. Prague: DAMU.
McLaughlin & C., Byers, R. (2001) Personal and Social Development for All. London: David Fulton, Publisher.
Framework Education Program for Primary Education. (2016) Prague: MEYS.
Valenta, J. (1999) Drama education and socio-psychological training - comparison of systems. Prague: ISV.
Last update: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (03.06.2019)
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Studenti budou mít přehled o teoriích i praxi osobnostně sociálního rozvoje jako obsahu školní i mimoškolní
výchovy.
Budou se orientovat ve struktuře základních jevů/pojmů s touto tématikou spjatých a budou s to aplikovat ji na
základě
různých zkušeností (minulých, s předmětem paralelně nabývaných, příp. získávaných i přímo v předmětu). Budou
se
orientovat též ve specifice dalších pedagogických systémů orientovaných na problematiku osobnostně sociálního
rozvoje.
Osnova předmětu:
Mezioborové pojetí osobnostního, sociálního a morálního rozvoje (teorií psychologie, kognitivní neurovědy,
sociologie
atd.). Typy a funkce osobnostně sociálního rozvoje. Osobnostní a sociální rozvoje jako téma sociálně
pedagogické.
Konkrétní teoretická pedagogická východiska školního pojetí os. soc. rozvoje. Teorie s vlivem na edukaci v oblasti
osobnostních a sociálních dovedností. Školní forma osobnostně sociálního rozvoje osobnostní
a sociální výchova.
Behaviorální pojetí edukace na tomto poli. Cíle, principy, témata, metody a formy osobnostní a sociální výchovy.
Strukturované pedagogické systémy zabývající se osobnostně sociálním rozvojem (dramatická výchova, sociální
výcvik,
globální výchova, zážitková pedagogika a další).
Atestace: zkouška.
Pokud nebude získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět, je možné v dalším šk. roce požádat o opakovaný zápis předmětu.
Studijní literatura
Základní:
Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.
Valenta, J. (2017) Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Podkladová studie k revizi rámcových
vzdělávacích
programů. Praha: NUV. Dostupný na: http://www.nuv.cz/file/3249/
Doporučená:
Betrand, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Ding, S. & Littelton, K. (2005) Children's Personal and Social Development. Hoboken: Wiley-Blackwell.
Kasíková, H. (1997) Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Portál.
Kolařík, M. (2011) Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing.
69
Komárková, R., Slaměník, I. &, Výrost, J. (Eds) (2001) Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický
výcvik. Praha: Grada Publishing.
Lazarová, M. & Nehyba, J. (eds.) (2013) Krajinou zkušenostně reflektivního učení. Brno: MUNIPRESS.
Machková, E. (2004) Jak se učí dramatická výchova. Praha: DAMU.
McLaughlin, C. &, Alexander, E. (2005) Reframing personal, social and emotional education: Relationships,
agency and dialogue. London: NAPCE for the National Children's Bureau.
McLaughlin C. & Byers, R. (2001) Personal and social development for all. London: David Fulton, Publisher.
Pelikán, J. (2002) Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum.
Pike, G. & Selby, D. (1994) Globální výchova. Praha: Grada.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016) Praha: MŠMT.
Valenta, J. (1999) Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik–srovnání systémů. Praha: ISV.
Valenta, J. (2014) Edukační teorie a (tzv.) praktické obory zabývající se osobnostním a sociálním rozvojem. In
Jedlička,
R. (Ed.) Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, s. 156-187.
Valenta, J. (2008) Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.