Theory of Education I - APD190012
|
|
|
||
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět je koncipován tak, aby studenty seznámil s problémy spojené s vypracováváním<br> vědního profilu teorie výchovy, s filosofickým, vědeckým i praktickým rozměrem této<br> pedagogické disciplíny. Zdůrazňuje antinomický charakter výchovy a uvádí do<br> historických souvislostí její reflexe. Studenti po jeho absolvování získají vědomosti o<br> základních pozicích ve výchovných teoriích, metodologických přístupech k fenoménu<br> výchovy a historickém pozadí aktuálních výchovných tendencí i stereotypů.<br> 1. Výchovné antinomie. Pedagogika jako “systém kontradikcí”<br> 2. Teorie výchovy jako praktická teorie mezi filosofií a vědou<br> 3. Sémantické pole termínu “výchova”<br> 4. Logiky formativního působení<br> 5. Autenticita a tradice ve výchově<br> 6. Výchova a kultura (H. Arendt, G. Bachelard)<br> 7. Antická a humanistická tradice v teoriích výchovy<br> 8. Dualistické koncepce člověka a výchovy a jejich kritika u J. Deweyho<br> 9. Soudobé teorie výchovy<br> Studijní literatura<br> Základní literatura<br> Gutek, G. L. (2008). New Perspectives on Philosophy and Education. Columbus:<br> Pearson.<br> Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům jedné pedagogické<br> disciplíny. Praha: Grada Publishing.<br> <br> Doporučená literatura:<br> <br> Arendt, H. (1994). Krize kultury. Praha.<br> Bachelard, G. (1999). La formation de l’esprit scientifique. Paris: Vrin.<br> Dewey, J. (1997). Experience and education. New York: The Free Press.<br> Dewey, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha: J. Laichter.<br> Fabre, M. (1994). Penser la formation. Paris: PUF.<br> Jedlička, R. (ed.)(2014). Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha:<br> Karolinum.<br> Pelikán, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium.<br> Reboul, O. (1984). Le langage de l’éducation. Paris: PUF.<br> Schaller, K. (1993). Studie k systematické pedagogice. Studia paedagogica 9. Praha: Ped.<br> fakulta UK. 57<br> Schoenebeck, H. von. (1999). Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice: UP.<br> Singule, F. (1990). Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN.<br> Piaget, J. (2005). Le jugement moral chez l’enfant. Paris: PUF.<br> Pourtois, J.-P.; Desmet, H. (2002). L’éducation postmoderne. Paris: PUF.<br> reiner. J., Pritchard Paolitto D., Hersh. R. H. (1990). Promoting Moral Growth. From<br> Piaget to Kohlberg. Prospect Heights: Waveland Press Inc.<br> Rosenthal, R.; Jacobson, L. Pygmalion in the classroom. (1968). New York: Holt,<br> Rinehart & Winston.<br> Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál.<br> Zápočet student obdrží za referát/prezentaci vybraného tématu dle zadání. |