Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)
Basis for comprehensive analysis builds on the knowledge acquired in the subject Structure of Music I and is supplemented by deepened knowledge in the field of music history while focusing on specific issues of selected phenomena and affecting general and special relations. Music-historical issues include a selection of styles and personalities that illustrate the typical characteristics of the epoch and style and importance for the development of musical culture.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)
Východiska pro komplexní analýzu navazují na poznatky získané v předmětu Struktura hudby I a jsou doplněna prohloubenými poznatky z oblasti dějin hudby při zaměření na konkrétní problematiku vybraných jevů a při postižení vztahů obecného a zvláštního. Hudebněhistorická problematika zahrnuje výběr stylů a osobností, které dokládají typické vlastnosti epochy a stylu a význam pro rozvoj hudební kultury.
Aim of the course -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (27.08.2019)
The aim is to acquire knowledge and skills in the field of comprehensive analysis of compositions and analytical interpretation using detailed knowledge of specific music-historical phenomena and connections.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (27.08.2019)
Cíl spočívá v osvojení znalostí a dovedností v oblasti komplexní analýzy skladeb a analytické interpretace s využitím podrobných znalostí konkrétních hudebněhistorických jevů a souvislostí.
Literature -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (27.08.2019)
CROCKER, Richard L. A History of Musical Style. New York, 1986. GROUT, Donald Jay - Palisca, Claude. A History of Western Music. New York 1996 (popř. 1984). HANDSCHIN, Jacques: Musikgeschichte im Überblick, Luzern, 1948. WÖRNER, Karl-Heinrich: Geschichte der Musik, 8. Göttingen 1993.
DAHLHAUS, Carl: Nineteenth-Century Music. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1989 (překlad Musik des 19. Jahrhunderts, viz Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 6)
COOK, Nicholas. A guide to musical analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0198165080, 9780198165088. La RUE, Jan. Guidelines for style analysis. Harmonie Park Press, 1992. 286 pp. ISBN 0899900623, 9780899900629. COOK, Nicholas. Music: a very short introduction. Oxford University Press, 2000. 152 pp. ISBN 0192853821, 9780192853820. FORTE, Allen, Gilbert, Steven. Introduction to Schenkerian analysis. Norton, 1982. 397 pp. ISBN 0393951928, 9780393951929. RETI, Rudolph. The thematic process in music. Faber & Faber, 1961. 362 pp. BERRY, Wallace. Structural functions in music. Courier Dover Publications, 1987. 447 pp. ISBN 0486253848, 9780486253848.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (27.08.2019)
JIRÁNEK, Jaroslav. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha, SPN 1991. 55 s.
KREAÁNEK, Jozef. Tonalita. 1. vyd. Bratislava, Opus 1983. 406 s.
RISINGER, Karel. Nauka o hudební tektonice. 1. vyd. Praha, AMU 1998. 573 s.
RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. 1. vyd. Praha, Supraphon 1978. 659 s.
TICHÝ, Vladimír. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc 2000, s. 13 – 18.
TVRZSKÝ, Jaroslav. K problematice statistické harmonické analýzy. In: Živá hudba, Praha 1973, s. 135 – 164.
ZENKL, Michal. Časová makrostruktura v hudbě a základní zákony jejího zapamatování. In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 149 – 152.
ZENLKL, Michal. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 143 – 148.
ZENKL, Michal. Příspěvek k metodice komplexního rozboru skladeb. In: Živá hudba, VIII. Praha 1983, s. 341 – 390.
Kolektiv autorů. Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981
KOUBA, Jan. ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha 1988
LÉBL, Vladimír (red.). Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby. Praha 1989.
MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha 2000.
HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby I-VI. Praha, 2005 nn.
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha : Panton, 1964. 486 s.
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1.
BALDÝNSKÝ, Tomáš. Causa František Vláčil. Reflex, roč. 10, 1999, č. 5, s. 56-59.
BALDÝNSKÝ, Tomáš. Causa Zdeněk Liška. Reflex, roč. 10, 1999, č. 22, s. 56-58.
BOR, Vladimír. Hudba film kritika. Praha : Panton, vydavatelství Českého hudebního fondu, 1990, ISBN 80-7039-053-0.
COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Praha : AMU, 2012. 568 s. ISBN 9788087292143.
KAČOR, Miroslav a kolektiv. Zlatý věk české loutkové animace. Praha : Mladá fronta a. s., 2010, 1. vyd. ISBN 978-80-204-2190-6.
LIEHM, J. Antonín. Ostře sledované filmy. Praha : Filmový národní archiv, 2001, ISBN 80-7004-100-5.
MATZNER, Antonín - PILKA, Jiří. Česká filmová hudba. Praha : Dauphin, 2002, 1.vyd. ISBN 80-7272-013-9.
PILKA, Jiří. Jiří Srnka – 100 let. Písek: Blatenská tiskárna s. r. o., 2006.
PTÁČEK, Luboš. Panorama českého filmu. Olomouc : Rubico, 2000, 1. vyd. ISBN 80-85839-54-7.
Requirements to the exam -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)
Ongoing work in teaching with a tolerance of absence in 2 teaching terms. Independent analysis of a selected composition.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)
Průběžná práce při výuce s tolerancí nepřítomnosti ve 2 výukových termínech. Samostatný rozbor vybrané skladby.
Syllabus -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)
1. Meaning in music - conception of the concept, historical perspective, current tendencies, pedagogical applications 2. Liturgical music for original and concert purposes, intermingling of purposes (Palestrina, Bach, Beethoven, Gounod, Dvořák, Eben, Hanuš, Pololáník) 3. Romantic and contemporary vocal music - the word as a concretization of the musical message (choral music of the 19th and 20th centuries, the relationship between words and music) 4. Song in the work of important Romantic and contemporary composers (Schubert, Schumann, Brahms, Janáček, Bořkovec, Eben) 5. Programme music - musical and extra-musical agency, aspects of musical meaning (Berlioz, Liszt, Smetana, Dvořák, Novák) 6. Music of Impressionism, continuities and syntheses (Debussy, Novák) 7. Changes in expression in the course of musical development (Liszt, Schönberg, Berg, Hába, Sommer, Klusák) 8. National Schools of Romanticism, Folkorism and Neo-Folkism (Smetana, Dvořák, Fibich, Novák, Janáček, Enescu, Bartók, Kodály) 9. Extended tonality - traditional form with new content (Prokofiev, Stravinsky, Martinů, Krejci, Eben) 10. Small forms and genre pictures (Schubert, Schumann, Smetana, Janáček, Hanuš, Sluka) 11. Non-artistic music, relations and transformations with artistic music 12. Music as an accompaniment to film, drama, social events
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)
1. Význam v hudbě – koncepce pojetí, historické hledisko, současné tendence, pedagogické aplikace
2. Liturgická hudba pro původní a koncertní účely, prolínání účelů (Palestrina, Bach, Beethoven, Gounod, Dvořák, Eben, Hanuš, Pololáník)
3. Vokální hudba romantická a soudobá – slovo jako konkretizace hudebního sdělení (sborová tvorba 19. a 20. století, vztah slova a hudby)
4. Píseň v tvorbě významných skladatelů romantismu a současnosti (Schubert, Schumann, Brahms, Janáček, Bořkovec, Eben)
5. Programní hudba – hudební a mimohudební děj, aspekty hudebního významu (Berlioz, Liszt, Smetana, Dvořák, Novák)
6. Hudba impresionismu, návaznosti a syntézy (Debussy, Novák)
7. Proměny exprese v průběhu hudebního vývoje (Liszt, Schönberg, Berg, Hába, Sommer, Klusák)
8. Národní školy romantismu, folkorismus a neofolklorismus (Smetana, Dvořák, Fibich, Novák, Janáček, Enescu, Bartók, Kodály)
9. Rozšířená tonalita – tradiční forma s novým obsahem (Prokofjev, Stravinskij, Martinů, Krejčí, Eben) 10. Malé formy a žánrové obrázky (Schubert, Schumann, Smetana, Janáček, Hanuš, Sluka)
11. Nonartificiální hudba, vztahy a proměny s artificiální hudbou
12. Hudba jako doprovodná složka filmu, dramatu, společenské akce