Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course is the first meeting of students of the follow-up master's study with the practice of teaching art education at primary schools, grammar schools and basic art schools. Students take turns in pairs or small groups in observations at selected schools, make records of lessons, get acquainted with the running of the school, the daily school reality and also with the special concept of teaching and the results of the work of the visited teachers. In joint reflective meetings, they learn to concisely and effectively characterize their experiences and knowledge, compare them with the knowledge gained through the study of sources and gradually create and learn to use the active vocabulary of an art teacher. Based on observations in class, they follow the educational goals and the course of teaching, learn to work with curricular documents and create their own ideas about the form of teaching. The aim of the course is to develop students' creative and open approach to teaching, to the content and forms of art education in different school environments and in different social and cultural contexts. Students establish their pedagogical portfolio of records, documents and reflections on listening practice and learn to observe lessons taught and assess them in the broader context of the teacher's work. They learn the procedures of conceptual analysis of lessons. Students are aware of, reflect and refine their ideas about the forms and contents of art education, they know the importance of open communication between teachers and students. They also develop their ability to perceive a specific situation in relation to the needs and abilities of students or clients. Based on the analysis of pedagogical situations and specific outcomes, students formulate their own concept of teaching art education, which they further refine in joint discussions. Introductory meetings; subject characteristics; organization and goals of listening practices Participation and observation in lessons, record keeping, collection of documentation; establishment and management of a pedagogical portfolio Mutual presentation of observation results Joint presentation and reflection of implemented units
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.09.2022)
Kurz je prvním setkáním studentů navazujícího magisterského studia s praxí výuky výtvarné výchovy na základních školách, gymnáziích a základních uměleckých školách. Studenti se ve dvojicích či malých skupinkách střídají v hospitacích na vybraných školách, pořizují záznamy z vyučovacích hodin, seznamují se s chodem školy, s každodenní školní realitou a také s osobitým pojetím výuky a s výsledky práce navštěvovaných pedagogů. Ve společných reflektivních setkáních se učí výstižně a účinně charakterizovat své zážitky a poznatky, porovnávají je se znalostmi získanými studiem pramenů a postupně si vytvářejí a učí se využívat aktivní slovník výtvarného pedagoga. Na základě pozorování v hodinách sledují výchovně vzdělávací cíle i průběh výuky, učí se pracovat s kurikulárními dokumenty a vytvářejí si vlastní představy o podobě výuky. Cílem kurzu je rozvíjet tvůrčí a otevřený přístup studentů k výuce, k obsahu a formám výtvarné výchovy v různém školním prostředí a v různých sociálních i kulturních kontextech.
Studenti zakládají své pedagogické portfolio záznamů, dokumentů a reflexí náslechové praxe a učí se pozorovat odučené hodiny a posuzovat je v širším kontextu práce učitele. Osvojují si postupy konceptové analýzy vyučovacích hodin. Studenti si uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam otevřené komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků či klientů. Na základě analýzy pedagogických situací i konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují.
Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace a cíle náslechových praxí
Účast a pozorování ve vyučovacích hodinách, vedení záznamů, shromažďování dokumentace; založení a vedení pedagogického portfolia
Vzájemná prezentace výsledků pozorování
Společná prezentace a reflexe realizovaných celků
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.09.2022)
Přímá výuka
Praxe: 48
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 10 minut
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zápočet 15 hodin
Časové nároky pro studenty dvouoboru, kteří studují v zajišťovaném předmětu se řídí a úměrně krátí dle jejich akreditace.
Literature - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (24.09.2019)
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedFUk v Praze, 2014. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007. ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994 SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).