|
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.05.2008)
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev ( proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný. |
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 2 . přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991,.117 s. ISBN 80-7066-368-5. HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. cca 130 s. ISBN dosud nemá, v tisku. JANÍK,T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8 LAMSEROVÁ,J. Didaktika výtvarné výchovy IV. 1.vyd. Praha : SPN 1990.86 s.ISBN 80-7066-062-7. ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 s. ISBN 80-968441-0-5 VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4 VÁGNEROVÁ,M. Psychologie školního dítěte.1.vyd.Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1997.88 s. ISBN 80-7184-487-X UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.05.2008)
Klíčová slova : zodpovědnost, kompetence, rozhodování, informace, interpretace, estetická interakce, výtvarné vnímání, imaginace, námět, obsah - forma, parafráze 1. Teorie 1.1. Specifičnost výtvarně výchovných situací. Typy interakcí. Estetická interakce, její zvláštnosti. 1.2. Realizační prostředky výtvarně estetické interakce ve Vv. Výtvarné vyjadřovací prostředky a druhy činností s nimi. 1.3 Fenomén tvořivosti a výtvarná výchova. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína. 1.4. Specifický přínos základních druhů výtvarných činností rozvoji osobnosti dítěte. Jejich předpoklady a fáze.Vztah výtvarného vnímání, imaginace, tvorby a komunikace. 1.5. Verbální a neverbální komunikace ve Vv. Výtvarné umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání. Typologie otázek, jejich didaktický význam. 2. Praxe2.1. Výtvarné umělecké dílo jako specifická forma sdělení. Tvorba otázek pro řízený rozhovor o objektu výtvarně estetického vnímání. 2.2. Ověřování poznatků o fázích procesu vnímání a jeho typologických zvláštnostech v didaktické interakci. Odraz v metodách a formách setkávání žáků s výtvarným uměním (rozhovory, besedy, galerijní animace aj.)
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Formy kontroly předmětu: zápočet
Požadavky k udělení zápočtu z didaktiky Vv 2 : Zpracování seminární práce (pro DVV2) jako informačního východiska pro rozhovor se žáky o výtvarném uměleckém díle s uvedením výtvarných námětů pro následnou výtvarnou tvorbu žáků (typy parafrází). 1) SP zpracujte podle zadání deseti bodů osnovy a podle příkladu ?Setkání s krajinou Josefa Šímy". 2) Doporučujeme vybrat ke zpracování výtvarné dílo 20.stol. z publikací Pavla Šamšuly ?Průvodce výtvarným uměním IV." nebo z ?Obrazáren v hlavě", eventuelně z NG - Veletržní palác, ze sbírky českého či francouzského moderního umění 20. století, z galerie v Sovových mlýnech, z internetových stránek. 3) Zpracovanou SP na A4 s vloženou reprodukcí vybraného um. díla a s vloženým korespondenčním lístkem s vyplněnou vaší zpáteční adresou doručte do pošty Mgr. K. Cikánové (katedra Vv, PedF UK, Rettigové 4, Praha 1, 110 00) Zápočet z DVV2 lze udělit po splnění této SP a po předložení korespondenčního lístku parafovaného Mgr. K. Cikánovou. |
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Obsah - klíčová slova: Rozhodování, kompetence, informace, interpretace, operacionalizace, dispozice, vývoj, individualita, sebevyjádření , spontaneita, ovlivňování, očekávané a zvláštní jevy |