|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (10.02.2023)
aktualizováno únor 2023 Vážené studentky, Vážení studenti! Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 3 kredity. To odpovídá 90 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky (8), která se uskuteční 15.2. v Toulcově dvoře. Přímá výuka bude prezenčně, a díky podpoře z projektu SPIN v tandemu s Mgr. Magdalenou Kapuciánovou, ředitelkou MŠ Semínko v Toulcově dvoře a doktorandkou UJEP, a to přímo v terénu. Informace k prezenční výuce 15.2. ve fakultní MŠ Semínko a okolí: Sraz 9:15-9:25 na nádvoří ekocentra Toulcův dvůr. Pro dopravu použijte MHD! Nejezděte autem k areálu. Dostanete se sem a) METREM ze stanice metra Skalka (trasa A), nebo Opatov (trasa C), autobusem č. 177 na zastávku Toulcův dvůr, kde vystoupíte přímo u naší branky. b) TRAMVAJÍ č. 22, 26 na zastávku Na Groši. Pojedete-li směrem z centra, vystoupíte těsně za křižovatkou, vrátíte se, přejdete ulici Pražská a podél ní se dáte doleva. Po 50 metrech zahnete dolů do uličky napravo, přejdete lávku přes Botič, kolem základní školy a za ní doprava do kopce po schodech. Přístup s kočárkem je dlážděnou uličkou vlevo do prudšího kopce mezi domky a pak ostře doprava po silnici. Program 9:25 odchod do Lesníčku (lesní třídy - venku za každého počasí), prohlídka zázemí, dotazy u ohně. Následuje prohlídka mateřské školy ca 10:30 - 12:00. Představení školní jídelny a vaření s dětmi – vedoucí školní jídelny, dotazy. Prohlídka zázemí mateřské školy (třídy, badatelna). Od ca 12 do 13h prohlídka zahrady - přírodní školní zahrada. 13 - 13:45 pauza na oběd (vlastní popř. lze zakoupit v jídelně ekocentra). 13:45 - 14:30 prohlídka areálu Toulcova dvora (ekocentra). Dobře se obujte a oblečte. Budeme po téměř celou dobu venku, to znamená vícevrstevné oblečení, a to i na nohy (dvoje kalhoty), teplé boty (sněhule například), dvoje rukavice, čepici, šátek pod čepici ... S sebou svačinu, přezuvky do MŠ a dobrou náladu. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací. Přímá výuka bude prezenčně, a díky podpoře z projektu SPIN v tandemu s Mgr. Magdalenou Kapuciánovou, ředitelkou MŠ Semínko v Toulcově dvoře a doktorandkou UJEP. Studijní materiály máte připravené v moodle v kurzu s názvem „Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání LS 2022 “https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13191 (platí i pro vás, studenty 2023) Zapište se do něj (není automatické, tj. není propojené se zápisem do SIS). Celkově dostanete během semestru 5 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce. Pro získání bodů je třeba tyto úkoly odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky. Všechny řádně odevzdané práce přečtu, okomentuji oboduji (0-20 za každý úkol). Pokyny pro vypracování úkolů (čtěte pozorně!): Úkoly vypracovávejte průběžně. Vzhledem k tomu, že studujete v kombinované formě, budete je odevzdávat najednou (v jedné složce), ale doporučuji vám na nich pracovat průběžně a např. si je vzájemně komentovat. Odevzdaný wordový soubor musí mít hlavičku (jméno studenta, obor, předmět s kódem) - stačí na začátku, tedy jen 1x. Každý dílčí úkol musí mít tyto formální náležitosti: Úvod (1- 5 vět) - očekávám propojení s teorií a literaturou či jinými zdroji, Stať (ve které bude zpracován samotný úkol), Závěr (očekávám vyhodnocení, reflexe úkolu, co vám to přineslo, co jste se naučili, atd. v rozsahu 10 - 15 vět) a Citace / Zdroje. Úkoly odevzdávejte POUZE ve wordovém souboru všechny najednou mailem na adresu katerina.jancarikova@pedf.cuni.cz označené hlavičkou Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání, a to v termínu 29.4.- 1.5. (moodle letos nepoužívám, protože to v minulém roce padalo v nejméně vhodnou dobu - zrovna když jsem měla čas úkoly upravovat). Termín odevzdání dodržte (pracujte na úkolech průběžně). Obrázky do wordového dokumentu vkládejte tak, aby je nebylo třeba je otáčet. Hodnocení Úkoly, které nesplní výše uvedené zadání (např. bude chybět citace zdrojů, budu hodnotit nula body). Bodování: dodržení rozsahu 2 body, úvod - strukturace a propojení s teorií, práce se zdroji 5 bodů, stať - bylo splněno zadání 5 bodů, závěr - je téma vhodně propojeno s praxí 5 bodů, citace dle normy 1 bod, dojem 2 body. Celkově je možné získat za kurz 300 bodů. K udělení zápočtu potřebujete 150 bodů. Body můžete získat takto: 100 bodů za docházku, 100 bodů za úkoly, 100 bodů za test. Známky budou získány takto: 150 – 199 dobře 200 – 249 velmi dobře 250 – 300 výborně Test bude realizován ve zkouškovém období - tři vypsané termíny. Nemusí se na něj zapisovat ti, kdo splní podmínku získání minimálně 150 bodů jiným způsobem a stačí jim hodnocení „dobře“. Snad je vše jasné. Pokud ne, můžete využít mých konzultačních hodin, které budu vypisovat i distančně. Zdraví Kateřina Jančaříková
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (31.01.2022)
Základní Jančaříková, K. (2019) Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Rozšiřující Jančaříková, K. (2017) Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Altmann, A. (1974) Úvod do didaktiky biologie. Altmann, A. (1971) Vyučovací metody v biologii (Kapitola z didaktiky biologie). Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Řehák, B. (1968) Vycházky do přírody.
Více v moodle https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13191 |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2022)
Vliv pedagogických teorií (vývojové teorie, teorie inteligence, teorie učení) na oborovou didaktiku, zohledněním specifik daných oborem a věkem. Didaktické zásady. Didaktické prostředky a kritéria podle kterých je vybírat. Metody, především pozorování, narativní metoda, pokus, názor, exkurze, dobré otázky, vzdělávání za pomoci zvířat, přírodovědná vycházka. Vliv prostředí (třetí učitel, informální vzdělávání). Hodnocení přírodovědných aktivit, např. pomocí portfolia. Propojení tématu s environmentální výchovou I. Teoretické znalosti |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2022)
viz deskriptory |