Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (25.10.2019)
Inspecting pedagogical practice is primarily intended for students of chemistry teaching (single-subject, double-subject). The aim is to gain an insight into the real practice of the teaching profession and to gain awareness of the chosen profession.
The practice takes place for one week at secondary school in the form of observations in chemistry lessons.
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (17.02.2024)
Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem (maior a minor). Studenti se v rámci předmětu poprvé setkávají s reálnou pedagogickou praxí tím, že během jednoho týdne navštěvují hodiny chemie na vybrané (fakultní) škole a pozorují probíhající vyučování, stejně tak i další aktivity spojené s pedagogickou praxí. V závěru praxe aktivně vstoupí do výuky - buď formou tandemového vyučování nebo samostatné práce s třídou.
Obvykle studenti absolvují tuto praxi v malých skupinkách, aby společně mohli diskutovat zažívanou školní realitu. Po celou dobu se studentům věnuje fakultní učitel, který po (své) odučené hodině probírá se studenty různé pedagogické a didaktické aspekty, jedná se o tzv. rozborovou hodinu. Fakultní škola umožňuje studentům učitelství navštívit hodiny chemie u vícero učitelů chemie, aby získali plastičtější představu o možnostech vedení výuky, tedy o různých vyučovacích stylech.
Literature -
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (25.10.2019)
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (10.02.2021)
kol. autorů: Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Dostupné z : https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/metodika-praxe-prf-uk-jednostranne.pdf
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Requirements to the exam -
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (25.10.2019)
Requirements to gain the credits:
- three inspected chemistry lessons with colleagues and guarantee at the chosen school (before practice)
- presence at organizational meeting (before own practice)
- deliver forms A and B (for the whole group of students)
- observe 10 chemistry lesson and make notes from the observation
- a written description of 10 observed lessons
- personal reflection of the practice (1/2 page A4)
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (17.02.2024)
Absolvování 10 náslechů vyučovacích hodin chemie nebo laboratorních prací z chemie (doporučeno 9 VH + 1 LP) na vybraném gymnáziu, střední škole nebo ZŠ. Aktivní účast na výuce chemie: minimálně jeden výstup před třídou po dohodě s fakultním učitelem a to ve formě tandemové výuky s učitelem, se svým spolužákem nebo samostatně. Výstup není nijak omezem - může jít o jednu nebo více výukových aktivit nebo delší část vyučovací hodiny.
Provádění záznamů náslechů, rozbory a diskuse hodin s fakultními učiteli po skončení náslechů. Předložení záznamů ke kontrole po skončení náslechové praxe vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH. Předložení vyplněného formuláře A - seznam hospitovaných hodin: jeden formulář společně za celou skupinku. Diskuse po skončení náslechů s vedoucí pedagogické praxe z chemie na KUDCH. Zápočet bude udělen po absolvování náslechové praxe při splnění všech povinností v zápočtovém týdnu. Požadavky: • účast na instruktážní schůzce a schůzce k reflexi videohospitací (před praxemi) • odevzdání formulářů s evidencí viděných hodin (za celou skupinu) • hospitace 10 vyučovacích jednotek • odevzdání 10 záznamů z hospitací
odevzdání podkladů (popis + případné pomůcky) k vlastnímu výstupu
• reflexe z praxe (včetně přínosu praxe, problémů): společné setkání s garantem pedagogických praxí za chemii + písemná zpráva/esej rozsah cca 1/2 A4
V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (17.02.2024)
Náslechová pedagogická praxe sestává ze tří částí: před a po praxi studenti absolvují setkání s garantem praxí za chemii a stěžejní část předmětu tvoří náslechy (hospitace) hodin chemie na vybrané fakultní škole. Tyto náslechy probíhají skupinově (společně pro 4-5 studentů) u jednoho či více učitelů chemie na dané škole.
Činnosti studentů na fakultní škole: studenti hospitují v hodinách chemie a následně s fakultním učitelem provádějí rozbor hodiny, kdy na základě zápisů pozorování výuky konzultují jednotlivé kroky či jevy z vyučování.
Záznam z hospitace, zápis musí obsahovat: záhlaví (jméno posluchače, předmět, škola, jméno fakultního učitele, třída, datum); téma; cíl výuky v hodině; organizační forma/y; průběh a organizace vyučovací hodiny (odborný obsah učiva, činnosti žáků, činnost učitele); hodnocení vyučovací hodiny (práce a činnosti žáků, učitele, splnění cíle výuky, vlastní poznámky k aktivitě žáků i tvořivosti učitele).
Setkání s garantem praxí, které předchází a následuje po vlastních hospitacích na fakultní škole, poskytuje prostor nejprve pro společnou diskusi, jaké jevy mají studenti během náslechů sledovat, a po praxích opět diskutují své poznatky, dojmy, tipy a námitky. Reflexe pedagogické praxe, byť náslechové, je důležitou součástí a přípravou na vlastní pedagogickou praxi v následujícím akademickém roce.
------------
V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.
Entry requirements - Czech
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (10.02.2021)
Pro závazné přihlášení na náslechovou pedagogickou praxi vyplňte do 15.1. tabulku v obecných informacích o pedagogických praxích https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace. Za obsahovou stránku náslechové praxe z chemie odpovídá vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (urvalkov@natur.cuni.cz)
1. Se všemi obecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail: jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 2. Měli byste hospitovat 10 vyučovacích jednotek z chemie (včetně laboratorních prací). 3. Upozorníte učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu mu přinesete v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z výše uvedených webových stránek. Spolu se smlouvou dejte učiteli i popis úlohy fakultního učitele se vzorem DPP. Fakultní učitel smlouvu vyplní a podepíše ve dvou kopiích a zašle po Vás zpět na fakultu, v uzavřené obálce. JAKOUKOLIV ZMĚNU IHNED NAHLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. 4. Hospitované hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. Důležité je celkové hodnocení hodiny a zejména aktivita vyučujícího a žáků. 5. Na závěr praxe napište krátkou reflexi, která by měla zahrnovat komentáře k organizaci praxe, její náplni, situaci ve škole, přínosu praxe. Je důležitá pro další využívání škol a pro vývoj praxí. 6. Za výrazné porušení pokynů, tj. nevčasné plnění povinností, neodevzdání požadovaných materiálů atd. se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším roce v LS. 7. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).
Registration requirements - Czech
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (10.02.2021)
Předmět si zapíší všichni studenti bakalářských studijních oborů Chemie se zaměřením na vzdělávání (maior a minor).