|
|
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (31.08.2023)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je umožnit studentům orientaci v terminologii a teorii obou disciplín speciální pedagogiky a poskytnout praktický a funkční vhled do projevů a důsledků smyslových vad. Student by měl znát a správně předpokládat, co a jak vidí/nevidí člověk s konkrétní zrakovou vadou, co a jak slyší/neslyší člověk s konkrétní sluchovou vadou. Na tomto základě by měl student vědět, co člověk s daným typem postižení potřebuje a je pro něj nepostradatelné, ale také to, co nepotřebuje a co mu nepomůže. To umožní studentům volit a používat účinné způsoby a prostředky komunikace a podpory při jednání a práci s člověkem se zrakovým a sluchovým postižením v učení, v tréninku, ve škole a v běžném životě. Výstupy z učení: Absolvent předmětu:
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (31.08.2023)
BALUNOVÁ, Kristína, Libuše LUDÍKOVÁ a Dita HEŘMÁNKOVÁ. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0381-1. HRUBÝ, Jaroslav: Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených; Část 1 / Praha : Tiché učení, 2010. - 148 s.: il., portréty, fot., formuláře, tabulky; 22 x 30 cm. ISBN 978-80-904786-1-9
BENEŠ, Pavel a VRUBEL, Martin. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. 91 stran. ISBN 978-80-7315-264-2.
Růžičková, Kamila a Vítová, Jitka. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 146 s. ISBN 978-80-7435-424-3.
WIENER, Pavel; RUCKÁ, Renata: Praktická výchova zrakově postižených. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. 71 s. ISBN: 80-239-6773-8
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (18.05.2019)
Zápočtová práce a její prezentace. Ústní zkouška. |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Přednášky: 1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Předmět, cíle, metody, prostředky. Terminologie. 2. Historie výchovy a vzdělávání osob se zrakovým postižením u nás a v zahraničí. 3. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy. 4. Akceptace zrakové vady a sebepojetí člověka se zrakovým postižením. Možné sociální důsledky zrakových vad, postoje a stereotypy společnosti ve vztahu ke zrakovému postižení. 5. Edukační důsledky zrakového postižení u osob slabozrakých, nevidomých, osleplých a s progresivní vadou. Reedukace, kompenzace a náhrada zraku, pomůcky. Čtení a práce s textem. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Edukace v běžné a speciální škole. 6. Výchova a přijetí dítěte se zrakovým postižením v rodině. Diagnostika, včasná intervence a raná péče. Komunikace rodičů s dítětem. Zraková výchova a rozvoj náhradních smyslů. 7. Systém vzdělávání a rehabilitace osob se zrakovým postižením v České republice od raného věku po dospělost. Poradenství, školství, sociální podpora, zdravotnictví, profesní příprava a zaměstnání. Vymezení kompetencí oftalmopeda. 8. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru. Předmět, cíle, metody, prostředky. Terminologie. 9. Historie výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením u nás a v zahraničí. 10. Sluchové vady - klasifikace, etiologie, projevy. 11. Akceptace sluchové vady a sebepojetí člověka se sluchovým postižením. Možné sociální důsledky sluchových vad, postoje a stereotypy společnosti ve vztahu ke sluchovému postižení. 12. Edukační důsledky sluchového postižení u osob nedoslýchavých, neslyšících, ohluchlých a s progresivní vadou. Reedukace, kompenzace a náhrada sluchu, pomůcky. Komunikace osob se sluchovým postižením a znaková řeč. Edukace v běžné a speciální škole. 13. Výchova a přijetí dítěte se sluchovým postižením v rodině. Diagnostika, včasná intervence a raná péče. Komunikace rodičů s dítětem. Sluchová a řečová výchova. 14. Systém vzdělávání a rehabilitace osob se sluchovým postižením v České republice od raného věku po dospělost. Poradenství, školství, sociální podpora, zdravotnictví, profesní příprava a zaměstnání. Vymezení kompetencí surdopeda.
Semináře: 1. Návštěva školy pro děti se zrakovým postižením. 2. Písmo zrakově postižených - historie, ukázky, praktická cvičení. 3. Reedukace a kompenzace zraku - praktická cvičení. Videoprojekce (dokument o nevidomých). 4. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení I. 5. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení II. 6. Exkurze do běžné základní školy s integrovaným žákem se zrakovým postižením. 7. Beseda s vysokoškolákem se zrakovým postižením. 8. Návštěva školy pro děti se sluchovým postižením. 9. Reedukace a kompenzace sluchu - praktická cvičení. 10. Videoprojekce (poruchy sluchu; tinnitus; hluchota). 11. Sluchově-řečová výchova dítěte se sluchovým postižením - praktická cvičení. 12. Návštěva speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené. 13. Videoprojekce (raná péče). 14. Beseda s vysokoškolákem se sluchovým postižením. |