SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Geodiversity as a starting point for teaching geology - MG431P90
Title: Geodiverzita jako východisko pro výuku geologie
Czech title: Geodiverzita jako východisko pro výuku geologie
Guaranteed by: Institute of Geochemistry, Mineralogy and Mineral Resources (31-430)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
Teacher(s): RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
Annotation - Czech
Last update: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc. (21.04.2022)
Předmět je určen studentům učitelství geologie i dalších přírodovědných předmětů. Jeho posláním je přiblížit problematiku geologického vzdělávání prostřednictvím poznávání geodiverzity ve vazbě na živou přírodu, člověka a jeho životní prostředí. Geodiverzita je v oblasti výuky geologie na ZŠ a SŠ novým pojmem, proto je věnována pozornost obsahu tohoto pojmu, jeho vymezení a vztahu k dalším pojmům. Velká část předmětu je věnována didaktickému využití geodiverzity, jejíž povaha vyvolává specifický pohled na některé součásti pedagogického procesu, jako je například hodnocení výkonu žáků a studentů. Geodiverzita je také prezentována jako východisko pro rozvoj kritického myšlení.

Výuka probíhá prezenční formou, v mimořádných případech lze použít formu online v prostředí Google Meet.

Předmět byl inovován v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093
Literature - Czech
Last update: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc. (09.09.2021)

 

Cílek V., Ložek V., Lisá L., Bajer A. (2020): Geodiverzita a hydrodiverzita. Dokořán. Praha.

Janoušková S., Maršák, J. (2011). Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků na školní, národní a mezinárodní úrovni pomocí indikátorů. Scientia in educatione (2).

Pilotní verze metodiky hodnocení ve výuce přírodovědných oborů. 

Pilotní verze metodiky rozvoje kompetencí učitelů.

 

Doporučená: 

Kukal Z., Dudíková Schulmanová B., Valečka J., Čechová V., Pošmourný K. (2010): Hrady Čech a Moravy, z čeho jsou a na čem stojí. Grada, Česká geologická služba. Praha.

Fediuk F., Fediuková E., Sidorinová T., Šrámek J., Táborský Z. (2012): Hradní kámen přemyslovské doby v Čechách. Prostým okem i pod drobnohledem. Academia. Praha.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc. (09.09.2021)

Aktivní účast na cvičeních, zpracované úkoly.

 

Předmět je ralizován prezenční formou, pokud to není možné, je realizován fromou distanční výuky, kdy probíhají rozvrhované lekce online v prostředí Google Meet.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc. (21.04.2022)

Geodiverzita - definice, pojetí termínu, pohled na problematiku. Kde začíná geodiverzita?

Hydrodiverzita.

Geofaktory.

Geodiverzita, hydrodiverzita a živá příroda, ekofenomény.

Člověk a geodiverzita. Sekundární geodiverzita.

Ochrana geodiverzity.

Pojem geodiverzity ve školní praxi. Geodiverzita a biodiverzita. Didaktické aspekty geodiverzity.

Geodiverzita na území hl. m. Prahy - vycházka se samostatnou prací studentů.

Kompetence učitele přírodovědných oborů včetně praktických ukázek způsobů jejich rozvoje.  

Způsoby hodnocení přírodovědného vzdělávání ve výuce - metody, s akcentem na formativní hodnocení včetně ukázek. Specifika hodnocení zohledňující geodiverzitu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html