|
|
|
||
Last update: Mgr. Markéta Hajská, Ph.D. (02.02.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Markéta Hajská, Ph.D. (02.02.2023)
Absolvent přednášky by se měl orientovat v hlavních teoriích, se kterými se v antropologických publikacích může setkat (konstruktivistická debata, fungování sociálních sítí, přístupy související se sociálním vyloučením a chudobou, etc.) a získat kompetenci kritického čtení textů. Tyto kompetence by měl doložit při klasifikaci a posléze ideálně aplikovat ve vlastní výzkumné činnosti |
|
||
Last update: Mgr. Markéta Hajská, Ph.D. (22.02.2024)
Hodiny budou koncipované jako společná debata nad četbou, určenou pro danou hodinu. Výjimku tvoří pouze první, úvodní hodina, kde bude představena Antropologická lupa, nástroj pro kritické čtení textu, a vybrané základní koncepty a metody sociálně antropologického výzkumu. Další hodiny budou členěny tematicky. Studenti mají povinnost si na každou hodinu předem přečíst vybraný úsek textu (bude specifikováno vždy v hodně předem) a předem vypracovat odpovědi na antropologickou lupu - bude se zasílat jako reakce přes MS Teams. Kde je více titulů: aúb/c, volí si student jeden z titulů. Seznam témat pro jednotlivé hodiny: 1. Metody kulturní antropologie. Kultura v antropologickém smyslu slova. Romové a etnicita - 21.2. 2. Emília Horváthová – Cigáni na Slovensku (1964) - 28.2. 3. Eva Davidová – Cesty Romů - Romano Drom (1995) - 6.3. 4. 13.3. - přednáška odpadá /zahr. služební cesta vyučujícíc/ 5. Milena Hübsmannová – četba zpráva z terénního výzkumu Rakúsy (1979). 20.3. 7. Elena Marušiaková – Vztahy medzi skupinami Cigánov. Slovenský národopis 1988 - 27.3. 6. Salo, Matt. T. (2008) Cikánská etnicita: Důsledky nativních kategorií a vztahů pro etnickou klasifikaci, in Jakoubek, Marek (ed.), Cikáni a etnicita, Praha/Kroměříž: Triton, str. 206-240 - 3.4. 8. Warner Cohn - Četba: Cikáni Cikáni (1973; 2009) - 10.4. 9. Michael Stewart: Čas cikánů (2005) -17.4. 10. Jaroslav Skupnik - Světy se zrcadlem - 24.4. 11. Tomáš Kobes - 15.5. a) Fajta a povaha příbuzenství obyvatel východoslovenských romských osad, Sociologický časopis č. 46/2 2010 b) Tu sme šicke jedna rodzina, tu zme šicke jedna fajta: příbuzenství východoslovenského venkova: 2009, 1. vyd, česky, Centrum antropologických výskumov / Knižnica CAV, č. 10, Prešov c) Naši Romové“ – difrakční vzorce odlišnosti na východoslovenském venkově, Romano džaniben 2012 Seznam témat se může měnit vlivem odpadnutí hodiny.
|
|
||
Last update: Mgr. Markéta Hajská, Ph.D. (19.02.2024)
Účast na hodinách, která bude sledována prostřednictvím vypracovánání reakcí na zadanou četbu - dle instrukcí na první hodině bude potřeba předem vyplnit pracovní list, tzv. antropologickou lupy, na každou hodinu kromě hodiny první. Za vypracovaný PL se považuje zaslaný PL nejpozději do půlnoci dne předcházejícícho dni výuky, vložené do MS Teams, v případě technických obtíží se bude akceptovat také zaslání na mail vyučující (marketa.hajska@ff.cuni.cz). Za splnění povinností pro atestaci bude považováno zaslání min. 8 z 10 úkolů. V případě zaslání pouze 4-8 reakcí bude dána možnost splnit atestaci vypracováním seminární práce o rozsahu 7-10 normostran na téma konzultované předem s vyučující. Při zaslání méně než 3 reakcí nebude atestace udělena. |
|
||
Last update: Mgr. Markéta Hajská, Ph.D. (02.02.2023)
Barša, Pavel. Konstruktivismus a politika identity. AntropoWebzin, 2006, č. 1-2, s. 19-30. Available at http://antropologie.zcu.cz/index.php?clanek=551&static=webzin&webzin=647 Belton, Brian A. 2005. Questioning Gypsy Identity. Ethnic Narratives in Britain and America. AltaMira Press. pp. 13-18 and 93-110. Berger, Peter. L. - Luckmann, Thomas 1999. Sociální konstrukce reality. Brno: CDK. Brubaker , Rogers 2004. Ethnicity Without Groups. Cambridge, MA:. Harvard University Press. Brubaker, Rogers 2002. Ethnicity without Groups. Archives Européenes de Sociologie XLIII [2]: 163-189. Davidová, Eva 1995. Cesty Romů – Romano drom 1945 – 1990. Olomouc. Gay y Blasco, Paloma 2000. Gitano Evangelism: the Emergence of a Politico-Religious Diaspora. Paper presented at the 6th EASA Conference, Krakow 26-29 July 2000. Gay y Blasco, Paloma. 1999. Gypsies in Madrid: Sex, Gender and the Performance of Identity. Oxford. Berg. Jakoubek, Marek – Budilová, Lenka, eds. 2007: Cikánská rodina a příbuzenství, Plzeň: Dryada Kandert, Josef 2004. Každodenní život vesničanů středního Slovenska v šedesátých až osmdesátých letech 20. století. Praha: Karolinum. Kovats, András, ed. 2002. Roma Migration. Budapest: Hungarian Academy of sciences, Institute of Minority Research. Kovats, Martin 2001. The Emergence of European Roma Policy. In Guy, ed. Between Past and Future: the Roma of Central and Eastern Europe . Hatfield: University of Hertfordshire Press, 93-116. Kužel, Stanislav, ed. 2000. Terénní výzkum integrace a segregace. Týmový monitoring situace obcí s romskými sídly v SR a studentské výzkumy v ČR. Plzeň: Katedra sociální a kulturní antropologie - Cargo publishers. Margalit, Gilad 2000. The Uniqueness of the Nazi Persecution of the Gypsies. Romani Studies 5, Vol. 10, No. 2, 185-210. Marušiaková, Elena 1988. Vzťahy medzi skupinami Cigánov. Slovenský národopis 36/88. Okely, Judith 2006. Knowing without notes. In N. Halstead, E. Hirsch and J. Okely, eds. Knowing How to Know. Fieldwork and the Ethnographic Present. Oxford, New York: Berghahn Books. Okely, Judith 1997. Non-Territorial Culture as The Rationale for the Assimilation of Gypsy Children. Childhood 4,1. Pp 63-80. Oprea, Alexandra 2004. Re-envisioning Social Justice from the Ground Up: Including the Experiences of Romani Women. Essex Human Rights Review. Vol. 1 No. 1. Pp. 29-39. Stewart, Michael 2005. Čas Cikánů. Praha, Barristel and Principal. Zimčíková, I. – Vašečka, I 2004. Mechanismy sociálního vyčleňování romských komunit na lokální úrovni a nástroje integrace; Brno Barrister a Principal |
|
||
Last update: Mgr. Markéta Hajská, Ph.D. (19.02.2024)
Přednášky doplňované diskuzí nad texty, vlastními prezentacemi studentů, domácí četbou a vypracovávání pracovních listů, tzv. antropologické lupy, se kterými budeme dále pracovat v hodině. Přednáškové / výkladové bloky budou doplňovány interaktivními metodami. |