Last update: doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, Ph.D. (01.02.2024)
ASC51PV27 School Social Work
Teacher: doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD.
Compulsory elective course
Attestation: exam.
Number of credits: 4
Course objectives:
Students will become familiar with the current theoretical concept and practice of school social work in the world and in the Czech Republic. Students will be able to describe models of school social work. They will understand the basic determinants of the development of school social work in the Czech Republic. They will be able to identify opportunities, as well as obstacles and limits to the application of social work in primary and secondary schools in the Czech Republic.
Competency-enhancing goals:
Students will have the opportunity critically reflect on the current state of practice and research in school social work in the world and in the Czech Republic.
Attestation requirements:
The course ends with an exam.
In LMS Moodle, submit a seminar paper and a presentation on a specified topic corresponding to the course content, active participation in teaching blocks.
Grade:
Attendance with active participation (min. participation in 4 blocks): 30 points
Presentation: 30 points
Seminar paper: 40 points
TThe course will be organized in six teaching blocks, which will focus on the following topics:
School social work - theoretical definition. Ecological perspective. Models of school social work.
Current state of development of school social work in the world and in the Czech Republic. Research in the field of school social work.
Institutionalization of the profession of school social work in the Czech Republic - opportunities and obstacles.
The role of the school social worker. Job description.
Prevention of risky behaviour. Methods and techniques of social work suitable for application in schools.
Social worker and/or social pedagogue?
Multidisciplinary cooperation - prevention methodologist, educational counsellor, school psychologist, school special educator, teaching assistant, class teacher, social worker.
Current topics in school social work in the Czech Republic: child and parent participation, parental competence, children's rights or other topics of students' choice.
Required reading:
Havlíková, J. 2018. Sociální práce na základních školách a ve školských poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. Praha: VÚPSV, v.v.i.
Matulayová, T. et al. 2017. Role sociálního pracovníka ve školství. Sešit sociální práce č. 1. Praha: MPSV. ISBN 978_80_7421-136-2
Skyba, M. 2014. Školská sociálna práca. Prešov: FF PU v Prešove.
Tokárová, A. - Matulayová, T. Sociální práce ve škole. In Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. http://www.pravonadetstvi.cz/
Školská sociálna práca. Sociální práce/Sociálna práca, ročník 13, 2013, číslo 2.
Selected relevant academic papers: http://www.socialniprace.cz/
Further reading:
http://www.skolnipsychologie.cz/ http://www.casmp.cz/ http://www.asociacevp.cz/ https://www.aspcr.cz/ journal Sociální pedagogika, zejména číslo 1, 2016 - https://soced.cz/cs/uvod/, INTERNATIONAL NETWORK SCHOOL SOCIAL WORK. http://internationalnetwork-schoolsocialwork.htmlplanet.com/
KOSCUROVÁ, Zoja, 2013. Sociálna práca v škole, teoreticko-výskumné reflexie v školskom prostredí. Bratislava: Iris.
Matulayová, T. – Pešatová, I. Social Worker in School. In Sociální práce/Sociálna práca, 2013, č. 5, s. 64-72. ISSN1213-6204
Last update: doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, Ph.D. (01.02.2024)
Školská sociální práce ASC51PV27
povinně volitelný předmět NMgr.
Vyučující: doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD.
Počet kreditů: 4
jazyk výuky: slovenština
Atestace: zkouška
Požadavky k atestaci: V LMS Moodle odevzdat seminární práci a prezentaci na stanovené téma korespondující s obsahem kurzu, aktivní účast na výukových blocích.
Známka max. 100 bodů.
Docházka s aktivní účastí (min. účast na 4 blocích): 30 bodů
Prezentace: 30 bodů
Seminární práce: 40 bodů
Seminární práce:
Téma si student/ka vybírá na prvním vyučovacím bloku z nabídky:
- Prevence rizikového chování ve školách.
- Záškoláctví a jeho řešení.
- Předčasné odchody ze školy
- Metody a techniky sociální práce vhodné pro aplikaci ve školách – možnost výběru konkrétní metody/techniky/projektu.
- Multidisciplinární spolupráce – metodik prevence, výchovný poradce, školský psycholog, školský speciální pedagog, asistent učitele, třídní učitel, sociální pracovník – možnost zpracovat případovou studii nebo analyzovat multidisciplinární spolupráci na konkrétní kazuistice.
- Aktuální témata školské sociální práce v ČR: participace dětí a rodičů, rodičovské kompetence, práva dětí nebo další podle volby studentů.
Termín odevzdání v LMS Moodle do 25. 4.2024. Rozsah 4 - 5 strany.
Cílem práce je poukázat možnosti rozvoje školské sociální práce v ČR na základě deskripce a analýzy relevantní odborné literatury, výsledků výzkumu, výstupů projektů, příkladů dobré praxe a legislativních, finančních a dalších podmínek v ČR.
Struktura seminární práce:
Úvod motivace k výběru tématu, cíl práce
Jádro práce/popis, argumentace Vlastní zpracování tématu s odkazy na zdroje
Návrhy doporučení pro teorii a praxi.
Použitá literatura : nejméně 5 zdrojů
Důvody nepřijetí práce:
V práci jsou chyby v těchto oblastech:
Chyby v odkazování na literaturu
Chyby v seznamu literatury
Formální úprava práce neodpovídá obecnému standardu FF
Chybí část práce
Nedodržena struktura/včetně pořadí
Zásadní věcné chyby
Poznámka: Práce bude vrácena k případnému dopracování nebo přepracování pouze jednou. Přijatá práce je podmínkou pro zapsání se na termín zkoušky.
Prezentace:
Student/ka zpracuje k vybranému tématu seminární práce krátkou prezentaci (min. 5 – max. 10 snímků). Očekává se v hodinách ústní prezentace před skupinou. Prezentaci odevzdává v LMS Moodle.
Cíle kurzu
Cíle kurzu poznatkové: studenti se seznámí se současným teoretickým pojetím a praxí školské sociální práce ve světě a v ČR. Studenti budou umět popsat modely školské sociální práce. Porozumí základním determinantům vývoje sociální práce ve školství v ČR. Budou vědět identifikovat příležitosti, ale i překážky a limity uplatnění sociálního pracovníka v základních a středních školách v ČR.
Cíle podporující kompetence: Studenti budou mít příležitost kriticky reflektovat současný stav v praxi a výzkumu školské sociální práce ve světě a v ČR.
Obsah kurzu:
Kurz je organizován v šesti výukových blocích., která se zaměří na tyto témata:
Úvodní přednáška: Školská sociální práce – teoretické vymezení. Ekologická perspektiva. Modely školské sociální práce. Současný stav rozvoje školské sociální práce ve světě a v ČR. Výzkum v oblasti školské sociální práce.
Institucionalizace profese školské sociální práce v ČR – příležitosti a překážky.
Sociální pracovník a/nebo sociální pedagog?
Role sociálního pracovníka ve škole. Pracovní náplň.
Multidisciplinární spolupráce – metodik prevence, výchovný poradce, školský psycholog, školský speciální pedagog, asistent učitele, třídní učitel, sociální pracovník.
Prevence rizikového chování. Záškoláctví. Předčasné odchody ze školy.
Metody a techniky sociální práce vhodné pro aplikaci ve školách.
Aktuální témata školské sociální práce v ČR: participace dětí a rodičů, rodičovské kompetence, práva dětí nebo další podle volby studentů.
Povinná literatura:
Havlíková, J. 2018. Sociální práce na základních školách a ve školských poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. Praha: VÚPSV, v.v.i.
Matulayová, T. et al. 2017. Role sociálního pracovníka ve školství. Sešit sociální práce č. 1. Praha: MPSV. ISBN 978_80_7421-136-2
Skyba, M. 2014. Školská sociálna práca. Prešov: FF PU v Prešove.
Tokárová, A. - Matulayová, T. Sociální práce ve škole. In Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. http://www.pravonadetstvi.cz/ - publikace Inovace v práci s ohroženými dětmi a rodinami.
Školská sociálna práca. Sociální práce/Sociálna práca, ročník 13, 2013, číslo 2.
Dokumenty/film: https://www.ceskatelevize.cz/porady/12003187354-ochrance/¨ https://www.ceskatelevize.cz/porady/13915833356-novinarky/220562280060005/
Doporučená literatura:
http://www.skolnipsychologie.cz/ http://www.casmp.cz/ http://www.asociacevp.cz/ https://www.aspcr.cz/
časopis Sociální pedagogika, zejména číslo 1, 2016 - https://soced.cz/cs/uvod/,
INTERNATIONAL NETWORK SCHOOL SOCIAL WORK. http://internationalnetwork-schoolsocialwork.htmlplanet.com/
KOSCUROVÁ, Zoja, 2013. Sociálna práca v škole, teoreticko-výskumné reflexie v školskom prostredí. Bratislava: Iris.
Matulayová, T. – Pešatová, I. Social Worker in School. In Sociální práce/Sociálna práca, 2013, č. 5, s. 64-72. ISSN1213-6204
- Další zdroje: https://www.mapavzdelavani.cz/analyticke-zpravy-pro-orp https://www.paqresearch.cz/post/datapaq https://www.paqresearch.cz/post/indikatory-vysledku-vzdelavani