Předmět zaměřený na četbu vybraných metodologických textů z oblasti lingvistiky, literární vědy, historiografie a filozofie vědy, jehož cílem je seznámit studenty s vybranými teoretickými přístupy k jazyku, literatuře i dějinám a zlepšit jejich schopnost kriticky číst odborné práce. Úkolem studentů je číst zadané texty, písemně předem odpovídat na zadané otázky (které kontrolují správné porozumění textu, ale také podněcují studenty k přenášení a aplikaci konceptů ze zadaných textů na jejich vlastní předmět vědeckého zájmu) a na hodinách diskutovat s vyučujícími. Mezi základní tematické okruhy, jimž se seminář věnuje, patří: jazyk a společnost, odklon od esencialismu, postmoderna v literární vědě a historiografii, metaforika pojmového aparátu, metodologie vědecké práce. Předmět výrazně těží také z toho, že na jeho výuce se podílí vícero vyučujících (zpravidla dva až čtyři).
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (10.08.2023)
Podmínkou atestace je 80% účast v semináři a průběžné plnění všech zadávaných úkolů k domácí přípravě.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (10.08.2023)
Batstone, Wiliam: Postmodern historiographical theory and the Roman historians. In: Feldherr, Andrew: Cambridge Companion to Roman Historiography. Cambridge: Cambridge University Press 2009, s. 24–40. Duranti, Alessandro.Linguistic Antropology. Cambridge: Cambridge University Press 2013[1997]. Chambers, J. K. – Trudgill, Peter: Dialectology. Cambridge: Cambridge University Press 2012[1998]. Janicki, Karol: Toward Non-essentialist Sociolinguistics (Contributions to the. Sociology of Language, 56).Berlin: Mouton de Gruyter, I990. Kuhn, Thomas S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOIMENH 1997. Lakoff, George – Johnson, Mark: Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 2014 Leezenberg, Michiel – de Vries, Gerard: History and Philosophy of the Humanities. An Introduction. Amsterdam: Amsterdam University Press 2018. Nagel, Thomas: What Is It Like to Be a Bat? The Philosophical Review 83/4, 1974, s. 435–450. Stierle, Karl-Heinz : Dimenze rozumění – Místo literární vědy.Česká literatura 41/2, 1993, s. 115–137.